שאלת השאלות: מה עדיף ניתוח קיסרי או לידה רגילה?


השגחה בבית חולים לאחר נפילהבעוד ניתוח קיסרי הינה פרוצדורה המתבצעת כאשר יש צורך רפואי במנח העובר, במצבו הבריאותי של העובר או במצבה הבריאותי של האם, עדיין נשים רבות מתלבטות האם כדאי להן לגשת אל ניתוח קיסרי מיוזמתן.

האם ניתוח קיסרי הינה אכן אופציה עדיפה, או שכדאי לתת לטבע לעשות את שלו ודווקא להתעקש על לידה רגילה, גם אם לא תמיד זו מומלצת.

לפניכן מדריך קצר שיעשה לכן מעט סדר בדברים:

סיבות רפואיות לניתוח קיסרי

ניתוח קיסרי הינו ניתוח לכל דבר והוא מתבצע כאשר ישנו היבט רפואי ובריאותי באשר למצבן של האישה ההרה או של העובר.

כמעט כרבע מהלידות במדינת ישראל נעשות באמצעות ניתוח קיסרי מסיבות שונות, כאשר השכיחות שבהן: רעלת הריון, הריון מרובה עוברים, מנח עובר ועובר במשקל גדול.

כמו כן, ישנה המלצה כי נשים שעברו כבר ניתוח קיסרי בהריונות קודמים יופנו גם הפעם לניתוח קיסרי. גם במצבים בהם יש סיבוך במהלך הלידה הטבעית, ייתכן ויחליט הצוות הרפואי כי יש לסור אל ניתוח קיסרי חירום.

תהליך הניתוח הקיסרי

ניתוח קיסרי הוא ניתוח לכל דבר ועניין מאחר וישנה התערבות רפואית כירורגית. טרם הניתוח, יש צורך בהכנה מוקדמת, בה מכניסים צנתר אל שלפוחית השתן, עוברים חיטוי סטרילי וכמובן מקבלים זריקת הרדמה על מנת שלא לחוש כאבים.

במשך הניתוח האישה ההרה נמצאת בערנות מלאה, אך אינה יכולה לנוע או לחוש דבר. הרופא המנתח יבצע חתך בחלק התחתון של הבטן ודרכו יתבצע החתך ברחם, על מנת לחלץ את הילוד, חבל הטבור יחתך והשליה תוצא במלוא.

לאחר מכן יבצעו הרופאים תפירה של האזור ומשך הניתוח עצמו לרוב אורך כחצי שעה, אך כל מקרה לגופו.

התאוששות מניתוח קיסרי

בשונה מלידה רגילה, בה לא התבצע כל חתך כירורגי, וניתן להתאושש במהירות, תוך מספר שעות, הרי שכאשר מדובר בניתוח קיסרי משך ההתאוששות הינו ארוך יותר.

לאחר הניתוח עוברת היולדת אל חדר התאוששות, עד להתפוגגות זריקת ההרדמה. לאחר מכן היולדת משוכנת במחלקת יולדות למשך חמישה ימים. התפרים בבטן התחתונה, כמו גם השפעת ההרדמה, שונים מיולדת ליולדת, ולכל אחת יש משך זמן התאוששות שונה.

מרבית מהיולדות שעברו ניתוח קיסרי מספרות כי ההחלמה המלאה מגיעה רק כעבור מספר חודשים, וכי ההתנהלות עם הילוד הקטן קשה מבחינה פיזית.

המלצה רפואית באשר לניתוח קיסרי אל מול לידה רגילה

כל מיילדת או רופא מיילד שישאל מה עדיף, ללדת בניתוח קיסרי או בלידה טבעית, יספק תשובה חד משמעית.

לידה רגילה היא כדרך הטבע, ההתאוששות מהירה יותר, גם ליולדת וגם לילוד, והסכנות מסיבוכים שלאחר הלידה הינן פחותות. זו הסיבה, כי בתי יולדות רבים מספקים ליולדות מגוון רחב של אפשרויות ללידה טבעית, בריאה, נוחה ונעימה ככל שרק ניתן. לאחר ניתוח קיסרי עשויים להיות זיהומים, קשיי התאוששות, קושי בביצוע מטלות שונות וכמובן הצלקת שתלווה את האישה לכל החיים.

כמו כן, יש צורך להמתין לפחות שנה עד שניתן יהיה להרות שנית, על מנת להבטיח את מלוא ההחלמה של הרחם. הידבקויות של איברים פנימיים או של דופן הבטן אפשרית אף היא, בעיקר לאחר שני ניתוחים קיסרים.

לרפואה המודרנית יש דרכים לסייע לאישה הרה ללדת, בעיקר כאשר יש בעיה גופנית או בריאותית, או כשמנח ומצג העובר חריגים. אם לא מופיעים סיבוכים כלשהם, לידה רגילה היא אופציה עדיפה, המאפשרת החלמה והתאוששות מהירה עם מינימום של סיבוכים. ולמרות שההחלטה הסופית היא בידיה של האישה ההרה, ההמלצה הגורפת היא, שכל עוד ניתן מבחינה פיזית ובריאותית ללדת בלידה רגילה – זו האופציה הנכונה ביותר.

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!