זירוז לידה באופן טבעי

זירוז לידה טבעי

הריון מלא נמשך 39 שבועות, ואצל מספר לא מבוטל של נשים ההריון נמשך גם מעבר ל-40 שבועות.

המשקל מכביד, את מצפה ומחכה שיתפתחו צירים והצוות הרפואי מתחיל לציין את הסיכונים הכרוכים ב"הריון עודף" (הריון מעל שבוע 39+6) ולהציע אופציות לזירוז לידה.
לפני שתפני לזירוז לידה באמצעים רפואיים כדאי שתכירי כמה דרכים לזירוז לידה טבעי.
הדבר הכי חשוב הוא שתרגישי נוח, תהיי קשובה לעצמך ולגוף שלך ואל תעשי משהו שלא נעים לך רק כי "זה יסייע לזרז את הלידה".
אני מחריגה כמובן מקרים של הריון בסיכון גבוה או צורך בניתוח קיסרי שבהם כמובן אין מקום לשיטות טבעיות, הבריאות והביטחון שלך ושל העובר הם מעל הכל.


מה הזמן הנכון להתחיל זירוז לידה טבעי?

חשוב לציין שבניגוד לזירוז לידה רפואי, ש"מכריח" את התינוק לצאת החוצה, זירוז לידה טבעי לא יועיל אם התינוק עוד לא מוכן לצאת ואם את עוד לא מוכנה לכך נפשית. 

לכל שיטה יש השפעה שונה על הגוף. חלק מהשיטות נועדו להכין את הגוף שלך לקראת הלידה, ולכן צריך להתחיל לפני שבוע 40. וחלקן מתאימות יותר לאחר שבוע 41 ונועדו לגרום להפרשת הורמונים שהובילו ללידה.
אם את מעוניינת להכין את הגוף שלך ללידה ולתת לעובר שלך תנאים טובים לצאת רצוי שתתחילי באזור שבוע 37-38. 

אם הגעת למועד הלידה ואת כבר על קוצים (בשבוע 40-41) זה הזמן לנסות שיטות שיכולות להוביל ללידה תוך שעות עד ימים.

 

שיטות לזירוז לידה טבעי – אני רוצה להכין את הגוף

 

ישיבה על כדור פיזיו– תנועות מעגליות על כדור פיזיו יעזרו לבסס את ראש התינוק באגן. גם תנועות מעגליות במהלך הלידה יסיעו לתינוקך להיכנס לתעלת הלידה. הימנעי מקפיצות למעלה ולמטה שעלולות "לתקוע" את הראש של העובר באגן.


פעילות גופנית– הפעילות המתאימה ביותר לזירוז לידה טבעי היא עלייה וירידה במדרגות בהליכת סרטן (לעלות עם הצד של הגוף). פעולה זו תגרום לפתיחה רחבה של האגן ויהיה יותר מקום לתינוק להתברג. 

במידה והעלייה על הצד קשה ומעייפת, גם עלייה רגילה במדרגות תעשה את העבודה.

 

עלי פטל אדום– רצוי להתחיל בשתייה של כוס על פטל ביום החל משבוע 36 ולעלות בהדרגה עד למקסימום של 3 כוסות ביום. חליטת עלי הפטל ידועה כמפחיתה את הסיכוי להתערבות רפואית וסיבוכים בלידה ובנוסף היא גורמת לצירים יעילים יותר ולהרפייה טובה יותר של השרירים בין ציר לציר. 

 

הליכה על חול ים-  הליכה באופן כללי גורמת לזרימת דם ויכולה להוביל להתפתחות צירים, הליכה על גרגירי חול ים ילחצו על נקודות בכף הרגל (כמו רפלקסולוגיה) וישחררו חומרים כימיים שיקדמו הופעת צירים.

רפלקסולוגיה– בכף הרגל ישנן נקודות לחיצה המשפיעות ישירות על האיברים הפנימיים שלנו. כך למשל עיסוי עדין סביב עצם הקרסול (העצם שבולטת בצד הפנימי של הרגל) ישפיע על אזור הרחם, השחלות ושלפוחית השתן.  

 

שיטות לזירוז לידה טבעי- אני רוצה כבר ללדת!

 

עיסוי פטמות– יעיל אם אין לך צירים בכלל ויעיל מאוד אם יש לך צירים לא סדירים. עיסוי פטמות גורם לשחרור של הורמון האוקסיטוצין. ההורמון הוא אחד מההורמונים הפעילים במהלך הלידה והוא גורם לכיווצים ברחם ול"דחיפת" העובר החוצה.

 

יחסי מין– מגע נעים ונשיקות יגרמו להפרשה מוגברת של הורמון האוקסיטוצין (מופרש בגירוי אזורי העונג ובאורגזמה). בנוסף, בזרע הגבר יש פרוסטגלנדינים המסייעים לריכוך והבשלה של צוואר הרחם. 


שימי לב!!! אם אין לך חשק ואת לא רוצה אל תכריחי את עצמך. קיום יחסי מין "בכוח" רק כי זה יזרז את הלידה יעשה בדיוק את הפעולה ההפוכה ויגרום להפרשת הורמון האדרנלין שיעכב את הלידה.

 

דיקור סיני– דיקור נקודות מסוימות בגוף יסייעו להופעת צירים, הדיקור יגביר את זרימת הדם לכיוון הרחם מה שיעודד את הכיווץ שלו. בנוסף הדיקור מכניס את הגוף למצב של רוגע, שחרור והרפייה שאלו התנאים האופטימליים להתפתחות לידה. 

 

מים חמים ועיסוי אזור הסקרום– לצורך זה תעזרי בבן או בת הזוג. שבי על כיסא במקלחת ובקשי מהפרטנר/ית לעסות את אזור הגב התחתון (באזור שמתחת לקו המותן ועד איפה שמתחיל הישבן) לאט בתנועות של שמונה מאוזן (מתחילים מנקודה בעמוד השדרה, יורדים לכיוון אלכסון שמאל, עולים בתנועה מעגלית וסוגרים עיגול, ממשיכים עם הקו לכיוון ימין למטה ושוב עולים למעלה בתנועה מעגלית וסוגרים עיגול) 

העיסוי והמים החמימים מסייעים לשחרור, הרפייה והזרמת הדם לכיוון האגן.

 

האם השיטות לזירוז לידה טבעי יצליחו?

 

אין כאן הבטחה חד משמעית, עם זאת התוצאות של המחקרים שנערכו בנושא ובדקו את השיטות השונות מצביעים על ירידה בשיעורי ההתערבות הרפואית ובמספר הניתוחים הקיסריים בזמן הלידה אצל נשים שתרגלו תנועות אגן או נעזרו בדיקור כדי לזרז את הלידה.
השיטות ישפיעו על כל אחת באופן שונה ולכן חשוב למצוא את מה שהכי נכון ומתאים לך.
אם תה עלי פטל אדום לא טעים לך אל תשתי בכוח!
אם את לא רגילה לעשות פעילות גופנית, עכשיו זה לא הזמן להתחיל לעלות במדרגות כמה פעמים ביום.
התחילו להכין את הגוף שלך ללידה כבר משבוע 37, תתחילי לאט ומצאי את השיטה שנוח לך איתה (למשל לעלות במדרגות 2-3 פעמים בשבוע ותעלי בהדרגה).
תמיד תזכרי, לכל תינוק יש את הזמן שלו ותאריך הלידה הוא משוער.
אני כן יכולה להבטיח לך שכל התינוקות יוצאים בסוף. 

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!