מנח ומצג עובר: הבנת החריגות


עד לשבוע ה 36 של ההיריון מרבית מן העוברים מתהפכים למצג ראש על מנת להיות בתנוחה המתאימה ביותר ללידה. כלומר, הראש מופנה אל עבר פתח האגן של האם, והעובר מוכן לקראת יציאה אל אוויר העולם.

אך קיימים מקרים בהם העובר לא מתהפך עד לשבוע זה, ואז הסבירות לכך שיתהפך באופן עצמאי יורדת, בשל גודלו. כאשר העובר לא נמצא במנח ראש, לא ניתן לבצע לידה וגינלית, ולכן, יש צורך בהתערבות רפואית.

מהם מנח ומצג תקינים?

מנח של העובר הינו המיקום של העובר ביחס אל ציר האורך של אמו. מצג של עובר הינו המיקום של הראש ביחס אל פתח הנרתיק. על מנת שתתקיים לידה וגינלית, על מנח העובר להיות אורכי ובמצג של ראש.

כשמנח העובר רוחבי, הוא מונח לרוחב כשהרגליים והראש נמצאים בשני צדדים שונים של האם. מנח רוחבי הינו מקרה נדיר, מאחר ולמרבית העוברים התנוחה הזו לא תהייה נוחה בשל גודלו של הרחם, ועל כן, ככל ששבועות ההיריון מתקדמים, העובר יהפוך את עצמו למנח אורכי. בעת ההיפוך למצב רוחבי, לרוב הוא יתהפך כאשר הראש בכיוון הנרתיק.

מתי קיים צורך בהתערבות רפואית?

ישנם מקרים בהם העובר יהיה במנח רוחבי, כך שלא ניתן למעשה לבצע יילוד של העובר בצורה וגינלית, ויש צורך בהתערבות רפואית כדוגמת ניתוח קיסרי. סיטואציה נדירה נוספת היא מצג פנים עורפי, כלומר, פני העובר פונים אל הגב של האם, במקום אל הבטן.

במקרים אלו מרבית מן הלידות יהיו וגינליות, אך יהיה צורך בניטור רציף של העובר, ובכל מקרה של סכנה הנשקפת לבריאותו, תופנה היולדת אל ניתוח קיסרי מיידי. סיבוך נוסף, אך שכיח יותר, הינו מצב בו העובר התהפך לצורה אורכית, אך כאשר הרגליים מופנות כלפי פתח הנרתיק. גם במקרה זה לא ניתן לבצע לידה וגינלית, מאחר וזו עשויה להיות מסוכנת גם לאם וגם לעובר.

מצבים מסוכנים במנח ומצג לידה
כשהעובר אינו נמצא במנח ובמצג המתאים ללידה וגינלית, הסבירות לתמותה במהלך הלידה עולה, וזאת בשל הסכנות בפגיעה של העובר במהלך הלידה עצמה. הלידה עשויה להיות איטית יותר, והעובר עלול לסבול משטפי דם, פגיעות ראשיות ואף מחוסר חמצן.

בשל הסכנה הממשית להתמודדות בלידה טבעית עם מנח ומצג לא נורמלי של עוברים, יופנו היולדות אל ניתוח קיסרי, על מנת למנוע מראש התמודדות עם לידה בעלת אחוזי סכנה גבוהים לבריאות העובר.

שיטות התמודדות עם מנח ומצג לידה חריגים

כאשר מנח ומצג העובר לא מאפשר ביצוע של לידה וגינאלית, בדרך כלל, יקבע תור לניתוח קיסרי. אפשרות נוספת היא ביצוע של היפוך, אשר מתבצע על ידי רופא נשים בבית חולים. ההיפוך מתבצע החל מהשבוע ה 35 להריון, בזמן בו הסבירות להתהפכות ספונטנית של העובר יורדת.

רופא הנשים ינסה לסובב את העובר בצורה ידנית, תחת ניטור ובדיקת אולטרסאונד המאפשרת לקבוע את הצלחת התהליך. במידה וההיפוך לא הצליח, יהיה צורך בביצוע של ניתוח קיסרי, מאחר ובתי החולים מנסים להימנע ככל שניתן מביצוע של לידת עכוז.

מנח ומצג לא נורמלי של העובר עשוי לסמן התמודדות עם לידה מסורבלת ואף מסוכנת לאם ולעובר. הרפואה מאפשרת היום למנוע מראש סכנות מסוג זה, ועל כן, ניסיון של "היפוך" בבית החולים הינה אופציה מומלצת לאלו שמעוניינות בלידה טבעית.
כשתהליך ה"היפוך" אינו צולח, ימליץ הצוות הרפואי המטפל על ניתוח קיסרי, על מנת לשמור על בריאות האם והעובר.

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!