מהו הריון עודף?

לידה פעילה

הריון, לפי ההגדרה הרפואית, נמשך 40 שבועות. בגלל שתאריך הלידה תמיד משוער וכל עובר מתפתח בקצב שונה, מועד הלידה המדויק לא ידוע ולידה בין שבועות 37-42 נחשבת לידה במועד.

הריון שלא הסתיים עד שבוע 40 נחשב הריון עודף ודורש מעקב רפואי צמוד יותר. המעקב כולל הגעה כל יומיים- שלושה למיון יולדות, שם תעברי מעקב שיגרתי של בדיקת אולטרסאונד, סטיק שתן, מוניטור עוברי ובדיקת רופא. על פי התוצאות במעקב הרופא ימליץ על המשך מנוחה בבית ודרכים לזירוז לידה טיבעי (עד סוף שבוע 41) או על התחלת זירוז לידה באמצעיים רפואיים (החל משבוע 41 עד שבוע 42).

 

למה הריון עודף זה מסוכן?

הסיבות להריון עודף אינן ידועות, הן קשורות לאורך המחזור החודשי ומגוון סיבות גנטיות שונות. בנוסף לכל תינוק יש את זמן ההתפתחות והזמן שלו לצאת לאויר העולם, אם לא ילדת עד שבוע 40 זה לא אומר שמשהו לא בסדר אצלך או אצל העובר שלך זה רק אומר שהוא צריך עוד קצת זמן להתבשל ברחם או שהוא צריך דחיפה קטנה ועזרה לצאת.
בטח תשאלי את עצמך, אז מה מסוכן אם לא אלד עד שבוע 40?
החל משבוע 39 תיפקוד השיליה יורד בהדרגה על שהיא מזדקנת ומתה. הירידה בתפקוד עלולה לגרום למיעוט מי שפיר, חוסר יכולת של העובר להתמודד עם הצירים ולהפרעות בקצב הלב של העובר.

בנוסף, עובר לאחר שבוע 39 עלול להפריש צואה (מקוניום) לתוך מי השפיר ואז לשאוף אותם לריאות מה שיגרום למצוקה נשימתית. 

 

סיבוכים של הריון עודף

הזדקנות השיליה (או בשמה הנוסף אי ספיקת שיליה)– השיליה מספקת לעובר את כל מה שהוא צריך בשביל לחיות ברחם כולל חמצן. הסכנה בהזדקנות שיליה היא שכלי הדם המזינים את העובר מתחילים לאט לאט להיחסם עד שהם מפסיקים לספק דם וחומרים חיוניים לעובר. 

בבדיקת אולטרסאונד יבדקו את קצב זרימת הדם לשיליה ואת קצב גדילת העובר.
האטה בגדילת העובר בפני עצמה אינה מעידה על הזדקנות השיליה (במידה שהעובר במשקל תקין וקצב זרימת הדם לשיליה תקין זו אינה סיבה לדאגה).

 

מיעוט מי שפיר יכול להיגרם משתייה מועטה ולכן חשוב להקפיד על שתייה של 2-2.5 ליטר מים ביום במהלך כל ההריון. גם כאן, מיעוט מי שפיר יכול להעיד על הזדקנות השיליה מכיוון שהיא אינה עובדת כראוי ומייצרת פחות מים.

 

משקל עובר גבוהככל שההריון מתקדם לעיתים גם העובר ממשיך לגדול. מבחינה רפואית תינוק מעל 4 קילו נחשב תינוק גדול שעלול להיתקע בתעלת הלידה או לגרום לקרעים קשים ליולדת עקב גודל הראש ורוחב הכתפיים וכאן הצוות ימליץ על ניתוח קיסרי.
עם זאת חשוב לציין שחלקנו נשים גדולות, גבוהות ורחבות ובהתאם גם משקל התינוק יהיה גדול, זה לא אומר בהכרח שאת תצטרכי ללדת בניתוח קיסרי. בנוסף חשוב לקחת בחשבון שברוב במקרים הערכות המשקל אינן נכונות ויש סטייה של עד 500 גרם (לא מעט ראיתי גם טעויות של קילו)

 

מים מקוניאליים- כאשר העובר נמצא במצוקה כלשהי (קלה עד חמורה) נוצר שינוי ברמות הPH במי השפיר מה שגורם להרחבה של פי הטבעת של העובר ויציאת הצואה הראשונה (מקוניום) אל מי השפיר. צבע המקוניום הוא חום- ירקרק והעובר עלול לשאוף את הצואה שתגרום לחסימת דרכי הנשימה שלו. זיהוי מים מקוניאליים יכול לקרות בפקיעה יזומה של מי השפיר ע"י המיילדת או ירידת מים טיבעית עם צבע צהוב- ירוק. במקרה כזה המיילדת תבצע הערכה למצוקת העובר וביחד עם הרופא יוחלט על המשך הלידה.

 

מוות תוך רחמי אין ספק שזהו המצב המפחיד ביותר והוא יכול להיגרם משלל סיבות בכל שלבי ההריון.
מוות תוך רחמי בהריון עודף יכול להיגרם עקב הזדקנות שיליה.

חשוב להגיד שבמידה ומהלך ההריון היה תקין ואין מחלות רקע הסיכוי למוות תוך רחמי עקב הזדקנות שיליה נמוך בגלל המעקב הרפואי הצמוד אותו את עוברת עד ללידה. 

 

מהן הבדיקות במיון בזמן הריון עודף?

עד לשבוע 41 תתבקשי להגיע למיון יולדות פעמיים בשבוע ולאחר שבוע 41 תתבקשי להגיע לבדיקה כל יומיים. רצוי להגיע למעקב בבית חולים בו הינך צפויה ללדת. לרוב אין צורך בהפנייה או בטופס 17 לחברות כל קופות החולים.

בהגיעך למיון יעשו לך מספר בדיקות:

 

בדיקה מטרה
מדדים (לחץ דם, דופק, חום) שלילת רעלת (לחץ דם גבוה)
סיכון להיפרדות שיליה (לחץ דם גבוה + דופק מהיר)
מוניטור עוברי NST (מינימום 20 דק')
הצוות הרפואי מצפה לראות 2 האצות (עלייה בדופק) וללא האטות בכלל (ירידה בדופק).
לשלילת מצוקה עוברית.

 

אולטרסאונד הערכת משקל העובר, כמות מי השפיר, גודל העובר
בדיקת רופא כללית וגניקולוגית להערכת התקדמות בשלות צוואר הרחם לקראת הלידה


ביקור במיון עלול לקחת שעות ארוכות עקב עומס. לכן רצוי שתקחי איתך משהו לאכול ובקבוק מים.
לעיתים העובר ישן בזמן המוניטור ואז לא נראה האצות בדופק במקרה כזה תתבקשי לאכול משהו מתוק (בהנחה שאינך סובלת מסכרת) או משהו אחר שיגרום לעובר לזוז (יכול להיות פרי, פחמימה או מים קרים).
קחי איתך משהו ארוך כי במיון לפעמים עלול להיות קר ותדאגי שיהיה לך משהו להעביר את הזמן (סוללה מלאה בטלפון, אוזניות או ספר).

 

הריון עודף זו לא מילה גסה

אין ספק שהמונח הרפואי "הריון עודף" הוא מונח מבאס ולא נעים אבל שלא יכניס אותך ללחץ. זה בסך הכל אומר שסיימת את כל 39 שבועות הלידה וכעת את נכנסת למעקב צמוד יותר כדי שלא נפספס סיבוך או מצוקה של העובר. המטרה של המעקב חשובה גם אם לעיתים עלולה להיות מייגעת (לא מספיק הכבדות וחוסר הנוחות אז עכשיו גם לבלות שעות במיון כל כמה ימים??) נסי בשבועיים שלושה של ההריון העודף לבצע תרגילים ופעולות שיעזרו לך לזרז את הלידה באופן טיבעי ותמיד תזכרי, גם אם הלידה לא הייתה לידת החלומות שלך והיה צריך להתערב רפואית הכי חשוב בסוף זה אמא ותינוק בריאים.

 

שני אפק, אחות מוסמכת BSN, בתחום הפיריון, הריון ולידה ודולה מוסמכת.

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!