חבל טבור כרוך סביב צוואר התינוק – אחד מסיבוכי לידה הנפוצים ביותר

חבל הטבור כרוך סביב הצוואר - סיבוך אפשרי בלידהאחד מסיבוכי הלידה השכיחים ביותר הינו חבל טבור הכרוך סביב צווארו של העובר. בכרבע מן הלידות ניתן למצוא את חבל הטבור נכרך מסביב לצווארו של העובר, לעיתים בצורה של ליפוף מסביב לצוואר ולעיתים בתצורה של קשר.

מאחר ובדובר בשכיחות גבוהה, הרי שיולדות רבות חרדות מפני תרחיש של חבל טבור הכרוך סביב צווארו של העובר ועלול לסכן את יכולתו לנשום. מעבר ליכולת המקצועית של הצוות הרפואי בחדר הלידה לספק טיפול ומענה אידאלי לסיבוך זה של לידה, הנה כמה עובדות אשר יכולות להפיג מעט מן הפחדים.

  1. ברבע מהלידות חבל הטבור נכרך סביב צוואר העובר

למעשה מדובר במקרה שכיח כל כך, עד שבדרך כלל, המיילדת או הרופא לא ייחס לכך חשיבות מיוחדת, וזאת משום שאורכו של חבל הטבור פשוט ארוך לעיתים, כך שאין לעובדה כי חבל הטבור נכרך סביב הצוואר שום סכנה מוחשית ביחס ליכולתו של העובר לקבל את החמצן הדרוש לו עד לרגע בו הוא מגיח אל העולם.

  1. חבל טבור כרוך סביב צוואר אינו מעכב את הלידה

כאשר חבל הטבור כרוך סביב צוואר העובר, אין הדבר אומר כי הלידה לא יכולה להתפתח. ככל שהעובר יורד במורד תעלת הלידה, כך הלידה תתפתח באופן רגיל ולא יהיה צורך בהתערבות רפואית, גם אם חבל הטבור כרוך סביבו.

  1. חבל הטבור מוגן לחלוטין

לחבל הטבור יש חומר הדומה לג'לי, אשר תפקידו להגן על כלי הדם המצויים בו. החומר מספק את ההגנה לאותם כלי דם, כך שאם חבל הטבור נכרך סביב צווארו של העובר, כלי הדם אינם נפגעים והם ממשיכים לספק לעובר את כל הדרוש לו עד ללידתו.

  1. חבל הטבור אינו מתהדק במהלך הלידה

יולדות רבות נוטות לחשוב כי ככל שהלידה מתקדמת, כך חבל הטבור הכרוך סביב צוואר העובר ממשיך להתהדק. הדבר אינו נכון. יחד עם זאת, ישנם מקרים בהם חבל הטבור הדוק מסביב לצווארו של העובר ולא ניתן להרימו מעל הראש, אלא רק לאחר הלידה עצמה. אך גם במקרים אלו אין כמעט סיכון לכך שאחד מכלי הדם בחבל הטבור יפגע.

  1. חבל טבור סביב הצוואר אינו מחייב ניתוח קיסרי

חבל טבור כרוך סביב הצוואר של העובר אינו אינדיקציה לניתוח קיסרי. מחקרים לא הוכיחו עד היום כי ניתוח קיסרי הוא אפקטיבי במקרים אלו. ומרבית מן הלידות בהן חבל הטבור כרוך מתבצעות בצורה נרתיקית.

  1. מספר הליפופים של חבל הטבור אינו מגביר את הסכנה

נוטים לחשוב כי ככל שחבל הטבור כרוך מספר גבוה יותר של פעמים, כך קיימת סכנה גדולה יותר לבריאותו של העובר – אך הדבר לא תמיד נכון. כלל שאורכו של חבל הטבור ארוך יותר, כך הוא מאפשר לעובר לרדת במורד תעלת הלידה. ברגע שראשו של התינוק בחוץ אין למעשה כל השפעה.

  1. מרבית הלידות מסתיימות בהצלחה

מחקרים אשר בדקו את ציוני האפגר שקיבלו התינוקות שנולדו עם חבל טבור כרוך סביב הצוואר, מצאו כי הציונים נעו בין 7-10, כאשר 10 הינו הציון הגבוה ביותר. ניתן לראות, כי למעשה, העובדה שחבל הטבור נכרך סביב הצוואר במהלך הלידה כלל לא השפיעה על התנהגות התינוקות או על המדדים שלהם.

חבל טבור סביב צוואר העובר הינו אחד המצבים השכיחים ביותר במהלך הלידה, ועל אף שמדובר בסיבוך לידתי, הרי שכמעט ואין לו כל משמעות.

הצוות הרפואי בבית החולים יודע כיצד להתנהל עם סיטואציות אלו, ובמרבית המקרים אין לכך כל השפעה על מהלך הלידה. במידה והצוות הרפואי יבחין כי עלולה להיגרם סכנה לבריאותו של העובר או שהלידה אינה מתקדמת, ייתכן ויהיה צורך לפנות אל ניתוח קיסרי.

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!