השגחה על נשים בהריון לאחר נפילה או חבלה


השגחה בבית חולים לאחר נפילהנשים בהריון צריכות להקפיד יותר על התנועה שלהן, בין אם בעת פעילות ספורטיבית, נהיגה במכונית, טיולים והליכה.

שיווי המשקל במהלך ההריון משתנה, ואיתו גם מרכז הכבידה, ועל כן, נפילה עלולה להתרחש לעיתים קרובות, גם בעת ביצוע פעולה שגרתית כמו ניקיון או הליכה ברחוב. יחד עם זאת, בהחלט עשוי להיות מצב בו אישה הרה תיקלע לתאונה, נפילה או אפילו אירוע אלים, במקרים אלו, חשוב מאוד להגיע בהקדם האפשרי אל מיון יולדות.

שכיחות נפילות או חבלות בהריון

נפילה, חבלה או תאונה במהלך תקופת ההריון הינה אירוע שכיח, שהצוות הרפואי בבית החולים יודע כיצד להתנהל וכיצד לטפל בו. כ-7% מכלל הנשים בהריון עלולות ליפול, להיחבל, לעבור תאונה או להיקלע אל אירוע של אלימות. לא כל נפילה או חבלה מסכנת את ההריון, אך חלה חובה על האם לגשת לבדיקה בבהילות אצל רופא נשים.

הסכנה בנפילה או בחבלה

על אף העובדה כי העובר מוגן היטב בתוך בטנה של האם, עטוף במי השפיר, הרי שכל תאונה או חבלה עשויה לגרום לבעיה בריאותית בהמשכו של ההריון.

אישה הרה, בין אם בתחילת ההריון ובין אם בשלב של הריון מתקדם, עשויה לסכן לא רק את בריאותה, אלא גם את בריאותו של העובר. הסכנה הגדולה ביותר העומדת בפניה של אישה הרה אשר עברה את אחד מן המקרים הללו, הינה היפרדות שליה, במצב זה, העובר מצוי בסכנה. גם דימום מאסיבי של האם כתוצאה מחבלה עלולה לגרום למצב של סכנה בשל איבוד דם. כמו כן, מכה חזה עשויה לגרום להתפתחות של צירים טרם המועד.

מה יש לעשות לאחר נפילה או חבלה?

במידה ואישה הרה עברה תאונה, נפילה, חבלה או אירוע אלים, עליה לגשת במהירות אל מיון יולדות, על מנת לבדוק את מצבו של העובר ולקבל את הטיפול המתאים. מאחר, ולא תמיד ניתן לאמוד מצב של היפרדות שלייה מיד לאחר התאונה או החבלה, ייתכן ויהיה צורך באישפוז על מנת להשגיח מקרוב אחר בריאותה של האם ושל העובר.

אישפוז לאחר נפילה או חבלה

כל אישה הרה אשר עברה נפילה או חבלה תאושפז במחלקה להריון בסיכון גבוה למשך 24 שעות לפחות. הסיבה לכך היא הסכנה שבהיפרדות שלייה, אשר לא ניתנת תמיד לאבחנה בדקות או בשעות שלאחר המקרה. לכן, אישפוז והשגחה במחלקה להריון בסיכון גבוה, מאפשרת את ניטור העובר בצורה רציפה.

במקרה ומתפתחת סכנה, ניתן להיכנס אל חדר הניתוח במהירות. במידה ולא חלה התפתחות או החמרה במצב לאחר 24 שעות, לרוב תשוחרר האם אל ביתה והמעקב הרפואי ימשיך להתבצע בקופת החולים בקהילה. כשבועיים לאחר התאונה, יש צורך לבצע אולטרסאונד על מנת לבדוק את מצבו של העובר, במטרה לשלול דימום מוחי, אשר עשוי להופיע רק מספר ימים לאחר התאונה.

חזרה לשגרה לאחר נפילה או חבלה

לאחר השחרור אל הבית, יש צורך במנוחה לגוף, בעיקר אם האישה ההרה צריכה להחלים ממכות חיצוניות או פנימיות. ההקשבה אל הגוף בתקופה זו הינה קריטית, ויש לעקוב אחר שינויים ולשים לב לתנועות עובר.

מרבית מן הנשים אשר עברו מקרה של תאונה או חבלה גופנית ישוחררו אל ביתן כעבור 24 שעות של אישפוז בבית החולים. בדרך כלל, המשך ההריון יהיה תקין ולא יגרם כל נזק לעובר. יחד עם זאת, חשוב מאוד לשלול סיבוכים העלולים להופיע רק ימים לאחר מקרה התאונה או החבלה, ועל כן, הצוות הרפואי נוקט במקדמי זהירות, על מנת להבטיח את המשך ההריון ואת בריאותו של העובר.

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!