כל הבדיקות לתינוק עד לשחרור מבית החולים


כל הבדיקות לתינוק עד לשחרור מבית החוליםבמהלך הימים הראשונים בבית החולים, צפוי התינוק החדש לעבור כמה בדיקות וגם לקבל חיסונים ראשוניים, החל מהרגע בו הוא מגיח אל אוויר העולם ועד לשחרור הביתה. מה מחכה לכם, מה חשוב לדעת? ואיך יראו הימים הראשונים בבית החולים?

בדיקה בחדר הלידה

מיד לאחר חיתוך חבל הטבור, ולאחר ניקיון ראשוני, האחות המיילדת תשקול את התינוק ותבדוק את מצבו.

מבחן "אפגר" – מבחן אפגר מאפשר לקבל הערכה מיידית לגבי בריאותי של התינוק, והוא נערך פעמים, בדקה הראשונה לחיים ובדקה החמישית לחיים. המבחן כולל את הבדיקות הבאות: צבע עור, דופק לב, תגובה לגירוי במגע, טונוס שרירים ונשימה.

הציון המשוכלל נע בין 0-10, כאשר מתחת לציון 4 יש צורך במתן סיוע רפואי. הסיבה כי הבדיקה נערכת פעמיים במרווח של 5 דקות, טמונה בעובדה כי כאשר הציון נע בין 4-8 בדקה הראשונה, היא שהסבירות כי ההתאוששות תביא לציון גבוה יותר, ללא צורך בהתערבות רפואית.

משחת עיניים – על מנת למנוע זיהום בעיניים, בשל המעבר בתעלת הלידה, כל היילודים בבית החולים נמרחים במשחת עיניים.

בדיקות וטיפול בתינוקייה

כאשר התינוק מתקבל אל התינוקייה בבית החולים מתבצעות מספר בדיקות שבשגרה, וכן מתן חיסונים ראשוניים.

בדיקה גופנית – הבדיקה הגופנית נעשית על ידי אחות היילודים והיא מאפשרת לוודא את בריאותו ואת חום גופו של התינוק.

ויטמין K – לאחר הבדיקה הגופנית הראשונית, עובר התינוק להתחמם במיטת חימום למשך שעתיים, שם הוא יקבל זריקה של ויטמין K  אשר מטרתו למנוע דימום לאחר הלידה.

חיסון נגד צהבת נגיפית – זהו החיסון הראשון שיקבל היילוד, בסדרת חיסונים אשר מתחילה בבית החולים ומסתיימת מאוחר יותר בטיפת חלב.

בדיקת דם – במהלך השהות בתינוקייה יעבור התינוק בדיקת דם. מדובר בבדיקת סקר המתבצעת בכל רחבי העולם על מנת לבדוק חוסרים באנזימים שונים, ביניהם: חוסר באנזים פניל-אלנין , אשר גורם למחלה הנקראת פנילקטנאוריה, העלולה לגרום לפגיעה קשה.

איתור מוקדם בימים הראשונים לחיים מאפשרת הימנעות מפגיעה זו, אשר נחשבת למסכנת חיים. כמו כן, כל התינוקות בישראל עוברים בדיקה לזיהוי בחוסר באנזים G6PG הגורם לרגישות לתרופות. בדיקת הדם מאפשרת גם לאתר הפרעות בפעילות של בלוטת התריס.

זיהוי צהבת יילודים – אחד מהתפקידים של אחיות התינוקייה היא לזהות בזמן צהבת יילודים העלולה להתפתח בימים הראשונים לחיים. וולד החולה בצהבת יילודים נדרש לבדיקת רמת הבילירובין בדם, כאשר הטיפול המתאים הינו טיפות באור. בבית החולים, תינוקות החולים בצהבת יקבלו טיפול באור תחת מנורת חימום.

בדיקת רופא – התינוקות הצעירים יעברו בדיקת רופא פעמיים במהלך האשפוז בבית החולים, שעות ספורות לאחר הלידה וכן לפני השחרור. בדיקת הרופא כוללת בדיקה גופנית יסודית. בדרך כלל הבדיקה הרפואית כוללת את הליווי של ההורים. זוהי הזדמנות גם לשאול שאלות חשובות או לקבל הדרכה לגבי דברים מסוימים.

חשיבות הבדיקות והחיסונים

התינוקייה בבית החולים היא לא רק מקום המספק השגחה על הרך הנולד, אלא מאפשרת להעניק טיפול רפואי מיטבי לכל אירוע או תרחיש העלול להתרחש.

כמו כן, הבדיקות הראשוניות וקבל החיסונים הינה חשובה וקריטית לבריאותו של התינוק. חשוב לעדכן את הצוות הרפואי על כל שאלה, חשש או מחלה משפחתית גנטית כבר בשלבים הראשוניים הללו,על מנת להבטיח איתור מוקדם של תסמינים או בעיות. הורים המעוניינים לדחות את החיסונים, או לוותר על בדיקות הדם, רשאים לעשות זאת, אך חשוב לזכור כי אלו נועדו להבטיח את שלומו ובריאותו של התינוק.

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!