התאוששות לאחר לידה רגילה


התאוששות אחרי לידההשבועות הראשונים לאחר הלידה מאופיינים בתהליכי הבראה של הנפש והגוף ובהסתגלות לחבר החדש במשפחה.

משכב הלידה הוא פרק הזמן המתחיל ישירות לאחר הלידה ונמשך כשישה עד שמונה שבועות סך הכול. בתקופה מורכבת, מרגשת וחשובה זו נדרשת התחשבות בשינויים הרבים המתרחשים בגופה של היולדת וחשוב ביותר להיענות לצרכיה מבחינת תזונה, מנוחה, היגיינה ועוד.

במהלך חודשי ההיריון גופה של האישה ההרה התגייס כולו בשביל לסייע לגדילת העובר. כעת, לאחר הלידה המיוחלת, הגוף נדרש למשימה חדשה: התאוששות מההיריון ומהלידה וחזרה לשגרה. במאמר שלפניכם נפרט אודות מספר תופעות המאפיינות את השבועות הראשונים שלאחר הלידה.

לוכיה

במהלך חודשי ההיריון, רירית הרחם עוברת תהליך של התעבות ולאחר הלידה היא מתקלפת ומופרשת החוצה מן הגוף. לוכיה (Lochia) היא ההפרשה הנמשכת בין 6-4 שבועות, המשתנה לאורך הזמן. בימים הראשונים הלוכיה סמיכה יחסית, אדומה מאוד וייתכן שיופיעו בה קרישי דם קטנים (בעיקר בזמן ההנקה או לאחר קימה משכיבה) ועם הזמן הלוכיה הופכת לדלילה ובהירה יותר. כשבועיים מהלידה צבעה של הלוכיה הופך לצהוב או חום בהיר ובהדרגתיות היא פוחתת והולכת. אם ההפרשה מדיפה ריח לא נעים ואם ההפרשה מתגברת במקום להיחלש, יש לפנות לייעוץ רפואי בהקדם.

במהלך משכה הלידה אין להשתמש בטמפונים אלא רק בפדים היגיינים. אם היולדת לא מניקה, תוך שמונה שבועות לכל היותר צפוי לחזור המחזור החודשי.  במקרה שהיולדת מניקה, המחזור צפוי לחזור מאוחר יותר וייתכן אף עיכוב של מספר חודשים.

התכווצות הרחם

הרחם מתחיל להתכווץ מיד לאחר הלידה, כשבימים הראשונים לאחר הלידה ההתכווצות הרחמית מלווה בכאבים המזכירים כאבי מחזור. כאבים אלה נוטים להתגבר בתגובה להפרשה מוגברת של אוקסיטוצין ולכן יהיו עוצמתיים במיוחד במהלך ההנקה. ההתכווצות של הרחם צפויה להיות ממושכת יותר וכואבת יותר, ככול שהיולדת עברה יותר לידות. לרוב תוך ימים ספורים הכאבים חולפים ללא כל טיפול.

שרירי הבטן והגב

שרירי הבטן נמתחים במהלך ההיריון ועד שיחזרו לגודלם המקורי חולף לא מעט זמן. למעשה בימים הראשונים לאחר הלידה, אין זה מן הנמנע שהבטן עדיין תיראה בדיוק כפי שנראתה לפני הלידה. גם שרירי הגב נמתחו במהלך ההיריון ולכן ישר לאחר הלידה לא מספקים מספיק תמיכה והיולדת צפויה לסבול מכאבי גב. חשוב ביותר להימנע מהרמה של עצמים כבדים בתקופת משכב הלידה וכן חשוב לספק תמיכה הולמת לשרירי הגב בזמן ההנקה או הטיפול בתינוק.

הפרינאום (חיץ הנקבים)

האזור שבין פי הטבעת לפתח הנרתיק נמתח מאוד בזמן יציאת העובר ולמרות שמדובר באזור גמיש ביותר, עדיין ישנו סיכוי להיווצרות של קרעים. במקרים שבהם צפויים קרעים, ייתכן שיבוצע חתך מבוקר שניתן יהיה לתפור בקלות לאחר הלידה. בכל מקרה אזור הפרינאום צפוי להיות רגיש מאוד לאחר הלידה וייתכן שיהיה נפוח ואף פצוע. לפיכך יש להרבות בשטיפת האזור במים, ניתן להניח על הפרינאום פדים ספוגים במים קרים, אמבטיות ישיבה במים פושרים יכולות להקל משמעותית על הכאבים ובאופן כללי חשוב לשמור על ניקיון האזור.

אם ישנם תפרים באזור הפרינאום, לרוב לא יידרש מעקב מיוחד, אלא אם כן מופיעים כאבים חזקים או אם מופיעה הפרשה חומה או בעלת ריח לא נעים. במקרים האלו יש לפנות לקבלת טיפול רפואי ללא דיחוי.

השדיים

השדיים צפויים להתמלא בחלב בעל מרקם צמיגי ביומיים שלושה הראשונים לאחר הלידה. חלב זה נקרא קולוסטרום ותכולת הנוגדנים החיוניים לתינוק בו, גבוהה מאוד. בתקופה זו השדיים יהיו רגישים, קשים ונפוחים ועשויה גם להתפתח תחושת גודש לא נעימה. הפתרון המוצלח ביותר לבעיית הגודש הוא ההנקה כמובן. אם היולדת לא מניקה, מומלץ להימנע ממגע בשדיים. בכל מקרה הגודש צפוי להיעלם תוך יממה וחצי ובכל מקרה שבו מופיעים סימנים של דלקת (כמו נוקשות חריגה בשד, אדמומיות, רגישות, חום גבוה וכאב), יש לפנות לרופא המטפל ללא דיחוי.

הפרשת שתן

לאחר הלידה בגוף היולדת נמצאים נוזלים עודפים שהצטברו לאורך תקופת ההיריון. הנוזלים יוצרים נפיחות באזורים שונים בגוף, בדגש על הרגליים. הגוף מפריש את הנוזלים העודפים בשתן ולפיכך נפח השתן בימים הראשונים לאחר הלידה צפוי להיות גבוה מהרגיל. בנוסף, עקב רגישות ונפיחות, עשויות להופיע הפרעות קלות במתן שתן.

לאור זאת, חשוב לעדכן את האחות בפעם הראשונה שהיולדת מטילה שתן לאחר הלידה וכן לדווח בכל מקרה של קושי ניכר. כמו כן חשוב ביותר לעדכן בכל מקרה של צריבה או כאב בעת הטלת שתן או אם היולדת לא הטילה שתן במשך שמונה שעות. בניגוד למה שרבים נוטים להאמין, שתייה מרובה לאחר הלידה לא גורמת להחמרת הבצקות ולמעשה נחשבת לבעלת חשיבות רבה בתקופה זו. כך לדוגמה אם קיימת תחושת צריבה בזמן מתן שתן, הרי שדילול השתן בעזרת שתייה מרובה, יוביל להפחתת התחושה הלא נעימה.

פעולת מעיים

נשים רבות סובלות בעקבות הלחץ הרב של הרחם בסוף ההיריון ובשל הלחיצות העוצמתיות במהלך הלידה מהופעה של טחורים. אי לכך יש להקפיד על יציאות רכות ופעילות מעיים סדירה על מנת למנוע החמרה. זאת ניתן לעשות על ידי שתייה מרובה וצריכה מרובה של סיבים תזונתיים, הימנעות מהתאפקות וצריכה של מזונות כמו שזיפים מיובשים המעודדים פעילות מעיים.

ורידי הרגליים

ישנן יולדות הסובלות מנפיחות בוורידי הרגליים לאחר הלידה ואף במהלך ההיריון. נפיחות זו אופיינית בעיקר בקרב נשים שעומדות מדי יום במשך שעות ארוכות. לאחר הלידה מומלץ להימנע מעמידה ממושכת על הרגליים וחשוב לגרוב גרביים אלסטיות, לפי המלצת הרופא. בכל מקרה של הופעות אדמומיות או כאבים בשוקיים או בברכיים, יש לדווח לאחיות המחלקה או לרופא המטפל בקהילה ללא דיחוי.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תווי שי ליולדת – מתנה מופלאה ליולדת הטרייה ולתינוק

תזונה לאחר לידה – אילו מאכלים חשוב שתאכלי מיד לאחר הלידה?

 

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!