התינוק שלכם נולד פג? אפשר לעזור לו להדביק פערים – מדריך המלא!


איך תצליחו לגרום לפג להדביק פערים?פג הוא תינוק אשר נולד לפני השבוע ה-37 להיריון, כ- 10% מהתינוקות נולדים לפני תום תקופת ההיריון המלאה ומוגדרים פגים. מלבד לגודלם הקטן בהשוואה לתינוק שאינו פג לפגים צרכים ייחודיים ושונים ומסלול ההתפתחות שלהם דורש התאמה מיוחדת.

על פי ממצאים העוקבים אחר התפתחותם של פגים נמצא כי הם חשופים יותר לבעיות שונות בהמשך התפתחותם אך עוד נמצא כי להורים יכולת והשפעה משמעותיות להתגבר על הסיכונים.

לידת פג – מאפיינים

הפגים נולדים כאשר הם למעשה אינם מוכנים לתנאים שמחוץ לרחם העוטפת ומגינה עליהם, היכולת להתמודד עם הסביבה החיצונית עלולה להיות בעייתית ומתבטאת בקשיים בסיסיים כגון נשימה ואכילה.

משך תקופת ההיריון הינו בעלת חשיבות רבה והכרחית להתפתחות המערכות המאפשרות התמודדות והתפתחות תקינות, עוברים השוהים ברחם משך זמן הקצר מתשעה חודשים מציבים את הפגים כאוכלוסיית סיכון להיווצרות בעיות ולמידת חומרתן.

הסימפטומים המאפיינים פגים אינם קבועים ומתבטאים ברגישות יתר להיווצרות בעיות במהלך התפתחותם. ככל שתקופת ההיריון לפני הלידה קצרה יותר כך הפגים פגיעים יותר.

הפגות עלולה להיות מלווה בסיבוכים שונים ובעיות נלוות, הרוב המוחלט של התינוקות הנולדים כפגים סובל מבעיות רפואיות.

הליווי הצמוד, הדאגה והמודעות של ההורים למצב הפגות שאינו מסתיים ביציאה מהפגייה חשובים מאוד על מנת להתמודד עם הקשיים אשר יתכן ויצוצו בהמשך דוגמת התפתחות מוטורית ושפתית איטית מהממוצע. עם הזמן הפגים ישלימו את הפער מול בני גילם ומערכות גופם ידביקו את קצב ההתפתחות הנורמלי.

גיל מתוקן

המושג מתייחס לעדכון השלב ההתפתחותי בו נמצאים תינוקות שנולדו כפגים. תינוק שנולד טרם הזמן ממשיך את התפתחותו בתנאים החיצוניים ולכן גיל התינוק נקבע רק מיום הלידה המשוער וממנו סופרים את גיל התינוק. יום הלידה הוא אמנם היום הרשמי אולם על הורים להיות מודעים לגיל המתוקן כאשר ההשוואות ובדיקת ההתפתחות צריכות להיחשב על פי הגיל המתוקן.

התינוק בבית

התקופה הראשונה שלאחר היציאה מהפגייה והשיבה הביתה נועדה להתאוששות לאחר חוויה לא פשוטה ורבת דאגה בפגייה. התינוק שיתכן שהוא כבר בן מספר שבועות זקוק להתייחסות כאל תינוק שנולד זה עתה ושאינו מסוגל עדיין להשתלב בעולם החיצוני, עליו להיות עטוף ומעורסל.

תקופת השהייה הראשונה בבית מאופיינת בעייפות ושינה מרובה, קשיים להבדיל בין יום ולילה וכן רגישות גבוהה לרעשים, תנועה ותאורה, כל אלה עשויים לגרום לבכי וקושי להירגע, גם תפקודים כאכילה ורחצה יהיו קשים ובעייתיים יותר. בתקופה זו מומלץ להורים להיוועץ ברופא ילדים על מנת לעקוב אחר הקשיים, על ההתפתחות ולהקל במעט על דאגתם.

התפתחות מוטורית

הפגים נוטים לרכוש מיומנויות מוטוריות בקצב איטי יותר ובטווח הנמוך של הנורמה זאת בשל טונוס השרירים לא תקין, לרוב הבעיה חולפת והטונוס מגיע לרמה תקינה אך טרם לכך עובדה זו עלולה לעכב את ההתפתחות המוטורית של התינוק.

הטונוס התקין נקבע בשבוע ה-32 להיריון ולכן סביר כי פגים יסבלו משרירים רפויים, לכן חשוב לדאוג לאבחנה רפואית הנוגעת לטונוס והתערבות טיפולית לסיוע, במידה ויש צורך בחיזוק ובטיפול מומלץ להתחיל בהם מוקדם ככל שניתן. קבלו הדרכה הנוגעת לדרכי הטיפול הנכונות לתינוקכם ושימרו על התינוק במצב של תנוחת כפיפה בתוך מנשא או פוף. תנוחה של עיגול הגב, ידיים קרובות זו לזו ורגליים מכופפות ישמרו על האיזון השרירי המומלץ.

עזרה מהסביבה

הבנה, תמיכה ועזרה מהקרובים לכם חיונית, מסייעת ומקלה על השלבים הראשונים של השהייה בבית והתפתחות התינוק. ישנן מספר פעולות אשר תוכלו באמצעותן להקל על ההורים:

  • ראשית אין צורך לשפוט את התנהלות ההורים שהרי אין התנהלות אחת שהיא התקינה.
  • מסר מההורים שהכל בסדר או פיזור חיוכים אינו מבטא בהכרח שהם אינם זקוקים לסיוע, התעניינו והציעו עזרה בכל זאת.
  • אל תשוו בין תינוקות שנולדו כפגים לתינוקות שנולדו לאחר היריון מלא.
  • היו קשובים וזמינים ואל תעלו נושאים העוסקים בסיכונים הנוגעים לפג.
  • הציעו בייביסיטר, חזקו ושבחו את מאמצי ההורים, שבחו את תפקודם והעניקו מחמאות כאשר אתם רואים את התינוק.
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!