מחקר: ניתוח קיסרי מסוכן מדי


מחקר: ניתוח קיסרי מסוכן מדיסקר בינלאומי מתמשך של ארגון הבריאות העולמי (WHO) קובע שלמרות ההתקדמות הגדלה בעולם הרפואה, ואמצעי הנגישות לטיפולי לידה משתפרים ברחבי העולם. ניתוחים קיסריים עדיין מסוכנים לאם ולתינוק.

דו"ח חדש של הסקר, שפורסם במהדורה המקוונת של כתב העת הרפואי "Lancet", מצא שבאסיה, במדינות מפותחות ובמדינות מתפתחות, ניתוחים קיסריים רק הפחיתו את הסיכונים לסיבוכים משמעותיים לאם ולתינוק, אם בוצעו כהמלצה רפואית.

המקרים בהם יש לבצע ניתוח קיסרי?

מחברי הדו"ח סיכמו שהליך זה צריך להתבצע כשקיים הצדק רפואי בלבד לשפר את תוצאות הלידה לעם ולתינוק. הסיבות הנפוצות להמלצה על לידה בניתוח קיסרי כללו ניתוחים קיסריים קודמים, חוסר פרופורציה סלפלופיקית, מצב בו ראש התינוק אינו מתאים לפתח האגן, ומצוקה עוברית.

בתשע המדינות שנחקרו, וכללו את קמבודיה, סין, הודו, יפן, נפאל, הפיליפינים, סרי לנקה, תאילנד ווייאטנם, למעלה מרבע מ-107,950 הלידות שבוצעו בניתוח קיסרי, נשאו סיכונים, ובסין נמצא השיעור הגבוה ביותר של הליכים אלו, בקרב כמעט מחצית מהלידות.

סיכוני ניתוח קיסרי לאם ולתינוק

הדו"ח מצא שעם ניתוחים אלו מגיע סיכון מוגבר למוות אימהי, מוות התינוק, כניסה ליחידת הטיפול הנמרץ, עירוי דם, כריתת רחם או קשירת העורק הלבן הפנימי, על מנת לשלוט בדימום באגן, לעומת משלוח נרתיק רגיל.

אך סיכונים אלו לא נקלטו בהכרח בתרבות הפופולארית, ואפילו הרפואית. שיעורי הניתוחים הקיסריים נמצאים במגמת עלייה במדינות רבות בעולם, ובמספר מדינות הם הגיעו ללמדי מגיפה. בין המדינות שנחקרו, סין נמצאה בשיעור הגבוה ביותר של ניתוחים קיסריים שבוצעו ללא הצדקה רפואית, בשיעור של 11.7%.

סיכוני ניתוח קיסרי לעומת לידה רגילה

רוב הניתוחים הקיסריים התחילו במהלך הלידה לעומת תכנון מוקדם לפני הלידה. אך הליכים מאוחרים יותר, שבוצעו בשיעור של 15.3% מהנשים שהשתתפו בסקר, ונבחרו כתוצאה מדרישה רפואית, נושאים אף הם את הסיכון הגבוה ביותר לתוצאות שליליות.

בפרשנות המלווה את הדו"ח, מדענים מהאוניברסיטה הלאומית לרפואה בסינגפור, מכנים את התוצאות "מפתיעות ומצמררות". הם סבורים שהממצאים צריכים לסייע בקביעת סדר עדיפויות לשיטות לידה על מנת להפחית התערבויות מיותרות בלידה.

ניתוח קיסרי שאינו מוצדק הוא הליך מיותר

יש משהו מעט שגוי בהתערבויות רפואיות שאינן מוצדקות, ונשים שעדיין נוטות לשקול ניתוח קיסרי, צריכות להבין שמדובר באפשרות מזיקה, ולבחון את הראיות המוצקות נגד ההליך, המבוצע ללא הצדקה רפואית.

החוקרים הצליחו לנתח כ-96% מהלידות שדווחו ב-122 בתי החולים שהשתתפו בסקר, בין השנים 2007-2008. בתי החולים היו ממוקמים בעיר הבירה של כל מדינה, ושני אזורים נבחרו באקראי.

על מנת להשתתף בסקר, בתי החולים היו צריכים לספק נתונים של לפחות אלף לידות בשנה, שבוצעו בניתוחים קיסריים. לכן, לא ניתן להכליל את התוצאות לבתי חולים קטנים יותר, או למדינות הכוללות.

הסיכונים נובעים מההליכים המבוצעים בניתוח קיסרי

למרות הסיכונים המוגברים הקשורים ללידות בניתוח קיסרי, האימהות או התינוקות לא מתו לאחר ביצוע ההליך. הצורה המסוכנת ביותר של לידה זו הוכחה כתוצאה מהשימוש במלקחיים או ואקום על מנת לסייע בלידה, במקרים נדירים יותר, המתרחשים בקרב 3.2% בלבד מהלידות.

החוקרים מסבירים שלידה בניתוח קיסרי כרוכה גם ביותר משאבים מאשר לידה טבעית דרך הנרתיק. במיוחד במדינות שבהן כסף, רופאים מיומנים או ציוד מתאים מוגבלים יותר, תוצאות שליליות בניתוחים קיסריים מיותרים, מתרחשות בשיעורים גבוהים יותר.

מסקנות המחקר

הממצאים מאשרים דו"ח של ארגון הבריאות העולמי שפורסם בשנת 2006 בכתב העת Lancet, המנתח את שיעורי הבטיחות השונים של גישות הלידה השונות באמריקה הלטינית, שם מצאו החוקרים כי הגדלת שיעורי הניתוחים הקיסריים אינה מובילה בהכרח לתוצאות משופרות, ועלולה להיות קשורה לפגיעה.

בהסתמך על שני הדוחות, המחברים הסיקו שתמיכה רב תחומית חזקה מומלצת להימנעות מניתוחים קיסריים מיותרים.

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!