לידת עכוז

כאשר אומרים את המושג "לידת עכוז" למה מתכוונים? הכוונה היא לכך שרגלי התינוק פונות לכיוון פתח הנרתיק במקום שראש התינוק יופנה לכיוון פתח הנרתיק. אם עד שבוע 37 מצג הראש אינו משתנה , הסיכוי משבוע זה שהתינוק יצליח להתהפך קלוש מאוד מכיוון שאין לו כבר מקום ויכולת התהפכות לבד. במהלך ההריון לתינוק ברחם יש הרבה מקום ויכולת להסתובב ולהתהפך כאוות נפשו. הוא מקבל את כל מה שזקוק לו. אוכל, טמפרטורה מותאמת וקבועה, היכולת להתנועע כרצונו. טוב לו מאוד בתוך הרחם . ככל שההריון מתקדם ולקראת הלידה אנו מצפים שראש התינוק יהיה לכיוון פתח האגן.

קיימים 3 מצבים לתנוחת עכוז:

  1. Frank Breech כאשר העכוז מונח בתחתית הרחם. הירכיים מכופפות על הבטן והשוקיים מורמות . כ 70% ממצבי עכוז הם בתנוחה זאת
  1. Complete Breech כמו במצב הראשון אך הפעם שהשוקיים מכופפות כפות הגליים בעצם נמצאות בגובה העכוז עצמו. במצב זה קשה ללדת ואגינלי.
  1. Incomplete and Footling Breech הרגלים של התינוק מתחת לעכוז. במצב זה סיכוי גבוה לסיבוכים ולכן מעדיפים ללכת בקיסרי.

מהי שכיחות לידת עכוז?

לפי הספרות הרפואית כבר סביב שבוע 34 של ההריון העובר בדר"כ מסתובב כאשר הראש כלפי פתח הנרתיק, מוכן ללידה וגינאלית. במחקרים שונים בדקו ומצאו שבין 3 ל- 4 אחוזים מהעוברים בשבוע סביב 34 לא מצליחים

להתהפך ואז אחד משלושת מצבי העכוז שהזכרתי בפסקה הקודמת מתקיימים . לאור הנתונים האלו ניתן להבין שמצג עכוז הינו שכיח. במקרים מסוימים של מצג עכוז תהיה לידה מוקדמת (כמו פגים), כמו גם במקרה של הריון מרובה עוברים שבו העובר השני יכול להיות במצג עכוז. כל מצב של מצג עכוז יבחן לגופו של ענין האם ניתן לשנות את המצג כמו היפוך ומתי הזמן הנכון לעשות את זה, האם ללכת ישר לקיסרי ומתי, והאם ניתן להמשיך ללידת עכוז.

עכוז

מהן הסיבות שהעובר לא מתהפך ונשאר במצג עכוז?

הסיבות לא ממש ברורות אך מספר סברות: 

  • כאשר יש ריבוי במי שפיר לעובר יש יותר מקום להתהפך 
  • אם קיים סוג של עיוות ברחם (צורת האגן של האם לא במצב רגיל)
  • גידולים ברחם
  • הריון עם יותר מעובר 1
  • שליה נמוכה.

בנוסף, ישנם מחקרים שמצאו שהמצב הנפשי של האם יכול להשפיע על מצב התינוק. כאשר האם ברמת חרדה עלול לגרום לכיווץ החלק התחתון של הרחם ואז יש שכיחות גבוה יותר שהעובר יהיה במצב הפוך עם עכוז בתחתית הרחם. ישנם מחקרים אחרים שבדקו ומצאו שאולי יש קשר לכך שהעובר מנסה להצמיד את הראש לליבה של האם ואז הוא יכול להאזין לפעימות ליבה. אך עדיין לא הכל ידוע ולא ממש ניתן להצביע מהי הסיבה הנכונה למצג עכוז.

מתי יש סיכוי להצלחה להיפוך חיצוני ומתי הסיכוי קלוש להיפוך חיצוני

יש מצבים שעושים היפוך חיצוני לעובר (ECV) כלומר תהליך רפואי שבו מנסים להפוך את העובר ממצג עכוז למצג ראש. על מנת לבדוק את הצלחת ההיפוך יש לא מעט פרמטרים לבדיקה לפני. ההיפוך נעשה על ידי רופא

 

גורמים שמעלים סיכוי להצלחה גורמים שמורידים סיכוי להצלחה
לידה חוזרת לידה ראשונה
בכמות מי שפיר רבה קל יותר להתהפך מיעוט מי שפיר
משקל תקין של היולדת, נוסף לכך

דופן בטן רזה יקל על ביצוע

ההיפוך.

לא לבצע היפוך לפני שבוע 37

על מנת שלא יתהפך שוב

למצג עכוז

מנח לא יציב של העובר – עובר ממצג ראש למצג עכוז לאחר ניתוח קיסרי לפחות אחד
מתן חומרים מרגיעי רחם על מנת

שתהיה רפויה

שיליית פתח
בדיקת מיקום השליה על ידי

אולטראסאונד חשוב לפני ההיפוך.

שלא תהיה שלית פתח.

משקל גבוה של היולדת
מידת התבססות העכוז באגן. מצפים שהעכוז לא ימצא נמוך בתעלת הלידה. עובר קטן לגיל ההריון. הכוונה

שישנה האטה בגדילת העובר בתוך הרחם

עוברים שמשקלם לא עולה על 3.5

ק"ג

אישה שלא תשתף פעולה

בזמן הפעולה מוריד את סיכויי

ההצלחה.

 

 

עדיין יש תמיד בעד ונגד בנושא היפוך מצג העובר . במידה ומחליטים על היפוך קיימים סיבוכים אפשריים ב- 6% מהמקרים.

הסיבוכים שיכולים לקרות:

  1. האטות חולפות
  2. ניתוח קיסרי
  3. הפרדות שיליה
  4. ירידת מים
  5. התחלת לידה

אם ככה, תהליך ההיפוך נעשה בשלבים ובצורה מאוד עדינה ואיטית על מנת לסובב את התינוק כל פעם ברבע סיבוב. כדי שיצליח בהיפוך, יש לשמור את ירכי העובר, שימשיכו להיות מקופלות קרוב לבטן שלו על מנת שניתן יהיה להצליח להיפוך. לגבי סטטיסטיקה של הצלחה מדובר בין 55-70 אחוז הצלחה כאשר מקובל לבצע תהליך זה לאחר שבוע 34 ולקחת בחשבון שיכול להיווצר מצב שתתחיל לידה בעקבות ההיפוך. מכאן, שאכן ניתן להסיק שאפשר לעשות היפוך ולהצליח להביא ללידה וגינאלית בחלק מהמקרים.

שיטות להיפוך עובר והימנעות מלידת עכוז

כאשר הרופא מחליט על ניסיון להיפוך נותנים ליולדת תרופה זריקת ונטולין תת עורית (0.25 מ"ג) על מנת שתוכל להרפות את שרירי הרחם. עושים מעקב אחר דופק העובר בעזרת US או ניטור עוברי. 

נוסף לכך הרופא ימליץ על שלפוחית שתן מלאה. כאשר הכל תקין הרופא מפעיל לחץ על הבטן ומנסה לסובב את העובר ממצב של מצג עכוז למצג ראש. כפי שנאמר בפסקה הקודמת, היפוך כזה לא כדאי לעשות לפני שבוע 37 בגלל חשש שיכולה להיות התפתחות להתפתח ללידה מיידי.

עדיין יש כל מיני אופציות לנסות להפוך את העובר:

  • היפוך בבריכה– בשיטה זאת לא צריך להפעיל לחץ וטמפרטורת המים ייעודית לחום של 34-35 מעלות.
  • דיקור סיני– יכול לעזור בהיפוך.
  • טיפול בשיטת אקווליבריו– השיטה הזאת מיועדת לשנות את מנח התינוק לקראת הלידה. בשיטה זאת משחררים את רצועות הרחם, הגב והאגן ועל ידי כך מתאפשר לתינוק להפוך את המנח שלו למצב האופטימלי. הטיפול עדין מאוד ולא מהווה שום סכנה.  בסך הכל בטיפול משחררים את רצועות הרחם. טיפול זה הוא למעשה טיפול איזון ליולדת.  כתוצאה מהטיפול היולדת תוכל לנשום בקלות רבה יותר ולמעשה תרגיש סוג של הקלה.

את כל השיטות האלו עדיף להתחיל כבר משבוע 35 מכיוון שההשפעה שלהן מגיעה לאחר מספר ימים ובמקרה כזה מעדיפים שיהיה מספיק זמן על מנת שניתן יהיה לעשות את היפוך מבוקר לאחר שבוע 37.

איך תתבצע לידת עכוז

האיגוד הישראלי למיילדות וגניקולוגיה החליט שמותר לאפשר לידה לדנית (וגינאלית) של עובר במצב עכוז אבל, אך ורק לאחר שנבדקו כל ההתוויות נגד ולאחר שהיולדת הבינה וקיבלה את כל ההסברים והביעה את הסכמתה. חשוב מאוד שעברו על כל הפרמטרים לפני..

הלידה תתנהל בחדר ניתוח אך ורק כאשר יש פתיחה מלאה והעכוז מבוסס עמוק באגן.
מה חייבים לעשות לפני שמתחילים את לידת העכוז:

  • קבלה רפואית ותשאול מדויק.
  • ניטור עוברי מינימום 20 דקות.
  • בדיקת US על מנת לעשות הערכת משקל

אסור לגעת בתינוק בלידת עכוז על מנת שלא יצליח לזקוף את הראש.  זקיפות הראש יכולה להקשות על יציאת העובר ואף לסכן אותו. הראש צריך להיות מכופף קדימה על מנת שיוכל לעבור בצורה חלקה באגן. זאת הסיבה העיקרית שאסור לגעת ביולדת. אך ורק אם התינוק במצוקה יעשה שימוש בידיים. הלידה מתקדמת באופן ספונטני. אין לתמוך בפרינאום, אין לעשות לו עיסוי. לא לפתוח לאישה את האגן בשום צורה עם מניפולציות. ניתן יהיה לתת אוקסיטוצין שיעודד את כיווץ הרחם. ממליצים שהיולדת תהיה בתנוחת ברכיים נמוכה או זקופה או שהיא למעשה תישען על הידיים. הסיבה לכך היא שבתנוחה כזאת ראש התינוק יהיה בכפיפה מדויקת וכן ההתברגות שלו באגן

תהיה מדויקת. נוסף לכך כמו בכל לידה גם בלידת עכוז חשוב מאוד להקפיד על אווירה תומכת ורגועה . חשוב מאוד שהאישה תהיה רפויה ומשוחררת. במידה והיא תהיה בסטרס זה יכול לעכב ולהפריע למהלך לידה תקין.

בלידת עכוז חייבים להיות 2 רופאים כאשר 1 הרופאים הוסמך ללידת עכוז. 2 אחיות צמודות, מרדים, מיילדת , רופא ילדים, כח עזר, אלונקאי חדר ניתוח ורופא מתמחה. בלידת עכוז, הלידה עצמה תהיה כאשר היא שוכבת על הגב. למרות שההמלצה היא שהיולדת תהיה בתנוחת ברכיים נמוכה. יש לבצע אפיזיוטומיה (חיתוך חיץ) יש לעשות זריקת אפידורל . יש מקרים שיבקשו מהמלווים של היולדת לא להיות בחדר הניתוח.

רק רופא בכיר בעל ניסיון ביילוד לדני של עובר במצג עכוז, יכול לנהל את הלידה.

לסיום דעתי האישית

אם היולדת לא לוקחת שום סיכון ומנסה בכל אופציה לא מסוכנת כמו דיקור או בבריכה או על ידי איזון האגן זה מעולה. תמיד שווה לנסות כל עוד היולדת מתעקשת לחוות לידה וגינאלית. על היולדת, כפי שכתבתי להבין את כל המשמעויות. רק אז להחליט האם ללכת לקיסרי או לידת עכוז וגינאלית. עדיין קיימות סכנות. השאיפה היא שבהמשך, הלידה תתבצע ללא אפיזיוטומיה ויעשו חתך אך ורק בזמן מצוקה.  מקווה שיגיעו גם למסקנה שתנוחת היולדת תעזור להתאוששותו של התינוק או תקל עליו ביציאה לעולם. מקווה שיהיו עוד רופאים שמוכנים להתמקצע בלידות עכוז כמו שבעבר היו מקיימים לידות כאלו ובעצם לא ישדרו את המתח והחשש לפני לידת עכוז. אני לא יכולה לתת עצה או להמליץ על תהליך זה או אחר. בסופו של דבר התוצאה הסופית שאנו רוצים לקבל היא, יולדת בריאה ותינוק בריא. לא תמיד כדאי להתעקש אלא חשוב לתת גם לגוף שלך לדבר . תרגישי את הגוף, קחי נשימות עמוקות, שבי וחשבי מה הכי נכון עבורך ולא מה הייתה חווית הלידה של יולדת אחרת. אין להשוות מול אף אחת. כל אחת וסיפור ההריון שלה והלידה שלה.

אינה לוקסנבורג בוגרת  B דולה מ2019, דולה פוסט פארטום, מדריכת הכנה ללידה ומדריכה סדנאות לעיסוי תינוקות.

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!