הנקה – המדריך לתנוחות הנקה לאחר הלידה

לאחר לידה, רבות מהאמהות מתמודדות עם אתגר ההנקה. הנקה היא תהליך טבעי אך לרוב לא פשוט, הדורש תמיכה, ידע והתאמה. אחד מהמרכיבים החשובים בהצלחת ההנקה הוא מציאת תנוחת הנקה נכונה. היכולה להפחית כאבים, לקדם הנקה יעילה ולחזק את הקשר בין האם לתינוק. במאמר זה נבחן את התנוחות השונות ואיך תוכלי למצוא לך את המתאימה ביותר.

קצת על הנקה באופן כללי:

יתרונות ההנקה

ההנקה אינה רק מקור הזנה לתינוק, אלא היא גם תהליך המחזק את הקשר בין האם לילד. היא תורמת למערכת החיסונית של התינוק, מספקת הגנה מפני מחלות ותומכת בהתפתחות נפשית ורגשית. עבור האם, ההנקה ישר לאחר הלידה עוזרת בכיווץ הרחם, בהוצאת השלייה, בהפחתת הדימום, ובהחזרת הרחם לגודלו ולמקומו המקורי לאחר הלידה.

הודות למרכיבים הייחודיים הנמצאים בחלב אם. במיוחד בחלב הראשוני הנקרא "קולוסטרום", אשר מכיל הרבה מאוד נוגדנים, חלבונים, וחיידקי עיכול טובים, החלב שומר על מערכת העיכול של התינוק, מחזק את מערכת החיסון ומסייע בהגנה מפני חיידקים ווירוסים.

בנוסף הקולוסטרום עוזר בהפרשת מקוניום, שהוא הקקי הראשוני, ובכך גם מסייע בהפחתת צהבת פיזיולוגית של היילוד.

מגע עור לעור בין האם לתינוק (skin to skin), מיד לאחר הלידה ובהמשך, הוא אחד האמצעים העוצמתיים ביותר לקידום הקשר והבריאות המשותפת של האם והתינוק. מבחינה ביולוגית, מגע זה מעודד את פליטת האוקסיטוצין, הידוע גם כ"הורמון האהבה", אצל שני הצדדים. האוקסיטוצין מעודד את תחושת האהבה והחיבור, וכן תורם להרגעה והפחתת מתחים. בנוסף, מגע עור לעור תומך בהתאמה הביולוגית של התינוק לחיים מחוץ לרחם, כולל עזרה בייצוב טמפרטורת הגוף של התינוק, קצב הלב שלו ורמות חמצן.

לא פחות חשוב הוא התרומה של מגע עור לעור להצלחת ההנקה. המגע מעודד הגברת פליטת חלב ועשוי להקל על ההנקה הראשונית והמשך ההנקות. יתרה מזו, קשר העין והקרבה הפיזית במהלך מגע זה מחזקים את הקשר הרגשי והאינטימי בין האם לתינוק מהרגעים הראשונים של החיים.

הנקה

הנקה ראשונה – מתי?

רצוי שההנקה הראשונה תתרחש מיד לאחר הלידה, והיא חשובה מאוד להקניית הקשר בין האם לתינוק. היא נקראת גם "שעת הזהב" , בשעה הראשונה לאחר שהתינוק נולד.

כאשר התינוק ערני ומעוניין לינוק. זו הזדמנות גם ללמוד על התנוחות תחת הנחיית צוות רפואי.

תנוחות הנקה משתנות בהתאמה לצרכים הייחודיים, למצבה הפיזי ולנוחות של כל אם ותינוק. לכל תנוחה יתרונות משלה, בחירת תנוחה נוחה בהנקה תוכל לסייע בהתמודדות עם אתגרים וצרכים שונים, כמו ניתוח קיסרי, מבנה שד מסוים, רפלוקס או כל סיבה אחרת.

בכל מצב תוכלי לנסות ולשנות את התנוחה והמנח, גם אם זה אומר לנתק את התינוק, הרי שתנוחת ההנקה האידיאלית היא כזו שתאפשר לתינוק הצמדות נכונה, ולך להרגיש רגועה ונינוחה.

תנוחות הנקה לאחר לידה: 

אחיזה לקויה של התינוק בשד יכולה לגרום לכאבים, לקושי ביצירת חלב ולתחושת חוסר נוחות כללית במהלך ההנקה. סרטונים הדרכה, קריאה בחומרים מקצועיים, או ייעוץ אישי עם יועצת הנקה יכולים להציע שיטות לשיפור האחיזה. לעיתים, שינוי קל בתנוחה או באופן ההחזקה של התינוק יכול להביא לשיפור משמעותי.

בכל התנוחות, לא משנה באיזה תנוחה תבחרי ישנם כמה עקרונות החוזרים על עצמם:

  • אף מול פטמה- בכל מנח נרצה שאף התינוק יהיה מול הפטמה שלנו ולא הפה שלו, כדי שהתינוק יוכל לפתוח פה גדול, ולהכניס גם חלק מהעטרה לתוך פיו ולא רק את הפטמה עצמה, בכך אנחנו נמנעות מכאבים ושפשוף הפטמה באחיזה לא נכונה.
  • מנח ראשו של התינוק-  שראשו של התינוק לא יהיה תפוס על ידי כף ידך, אלא רק כתמיכה בעורפו של התינוק, כך שיוכל לעשות את התנועה אחורה, עם ראשו. 
  • תמיכה – ניתן ורצוי להעזר בכריות הנקה כדי לספק תמיכה נוספת, בואי נשמור על הגב והשכמות שלך, אנחנו רוצות לקרב את התינוק לשד ולא את השד לתינוק.

Cross-Cradle Hold – תנוחת העריסה המוצלבת- תנוחת מעבר 

נוחה להנקות ראשוניות, התנוחה המוצלבת מאפשרת זוית הנקה אחרת, עשויה להקל על הצמדות התינוק ולאפשר אחיזה טובה, בתנוחה זו גופו של התינוק מעורסל בזרועה הנגדית לשד, כלומר אם את מניקה משד ימין, זרוע שמאל תחזיק את התינוק, גופו יהיה צמוד אליך "בטן אל בטן", והיד שלך תתמוך לו בעורף ולא על קודקוד ראשו.  ובכך יד ימינך תהיה פנויה לעזור ולכוון את השד ממנו את מניקה.

Cradle Hold – תנוחת ערסול – התנוחה הקלאסית 

תנוחה זו היא אחת מהתנוחות הנפוצות ביותר, בתנוחה זו התינוק מעורסל בחיקך, הזרוע שלך תהיה על אותו צד שממנה את מניקה, אם משד ימין אז זרוע ימין מערסלת את התינוק ,תומכת בראשו ובגבו, תנוחה זו יעילה עבור אמהות עם עודף חלב בימים הראשונים, שילוב תנוחה זו, והישענות אחורה יכולה לעזור במצבים שונים (בצקת, עודף חלב ועוד)

 Biological Nurturing – תנוחה אינסטינקטיבית / הנקה ביולוגית 

בתנוחה זו את נשענת אחורה, לא נשכבת לגמרי, תינוקך שכוב עליך עם הפנים לכיוון השדיים, ואת תומכת בו בידיך. התנוחה אינטימית המקדמת קשר עין ,האינסטיקטיים הראשוניים של התינוק יובילו אותו למצוא את הפטמה ולהיצמד אליה.

Football Hold – תנוחת פוטבול 

בתנוחה זו, התינוק מונח לצד גופך, הראש נתמך בידך והגוף נשען לאורך הזרוע כך שרגליי התינוק מופנות לכיוון הגב שלך. תנוחה זו מתאימה לאמהות לאחר ניתוח קיסרי, מאחר והיא מקטינה לחץ על הבטן. היא גם מתאימה לאמהות עם תינוקות קטנים או לתאומים, מאחר והיא מאפשרת שליטה טובה בראש התינוק.

Side-Lying Position – תנוחת שכיבה צידית

יכולה להיות מועילה בהאכלות לילה, כדי לנסות תנוחה זו שכבי על הצד והניחי כרית מתחת לראשך, התינוק שוכב מקביל אליך, בזוית הזאת הוא גם בטן אל בטן, ואף מול פטמה.

כדי להניק השתמשי בזרוע התחתונה שלך כדי לתמוך בראשו, וודאי שתינוקך נמצא בגובה הפטמה שלך כדי לעזור לו להיצמד כראוי.

תנוחה זו יכולה להיות נוחה לאמהות שמבנה החזה שלהן הוא יחסית גדול. בתנוחה זו חייבים לשמור על כללי שינה בטוחה (לא להירדם תוך כדי הנקה) גם אם זה על המיטה וגם אם זה על הספה.

לסיכום 

בסופו של דבר, כל אם צריכה לזכור כי הנקה היא תהליך אישי וייחודי. הדורש סבלנות, תרגול והתאמה.  אין שני ילדים זהים. ידע, התאמה של תנוחה, תמיכה והקשבה לצרכים האישיים, הם המפתח להצלחת התהליך ,ניתן להתמודד עם רוב הקשיים , ומומלץ להתייעץ עם אשת מקצוע במידת הצורך, ולהנות מהחוויה המיוחדת והבלתי נשכחת שההנקה מציעה.

ולמי שבוחרת לא להניק, ההחלטה היא לגיטימית ואישית. חשוב לדעת שהאהבה והקשר בין האם לתינוק אינם תלויים בהנקה בלבד. ישנם דרכים רבות לפתח קשר עמוק ומשמעותי עם התינוק שלך, דרך מגע, דיבור, וזמן איכות משותף. אין דרך אחת נכונה להורות, והבחירה שלך ראויה לכבוד ולתמיכה. 

תמיד לצידך, לתמוך בכל דרך שתבחרי.

נוי הראל נקש , אחות מוסמכת, יועצת הנקה מטעם משרד הבריאות , אחות מלווה לאחר לידה 

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!