לידה שקטה: איזה מושג מפחיד!

סיטואציה שהיא טאבו בשיחה, אף אחד לא אוהב לדבר על זה. חוץ ממי שעברה את זה.
מעט מאוד מהצוותים הרפואיים מוכשרים להתמודד עם הסיטואציה הזו מבחינה רגשית, מבחינה רפואית הם יתפקדו מצויין! הם יסבירו לך הכל (במושגים מפוצצים), הם יחתימו אותך על הטפסים והם ידאגו שעובדת סוציאלית תדבר איתך.
ואז את הולכת הביתה ונשארת עם מועקה בלב וחור בבטן, הסביבה תבוא לנחם ולעיתים הם יגידו משפטים שיעצבנו אותך. מפה את צריכה להבין איך ממשיכים הלאה ומתקדמים קדימה.

אז מה היא לידה שקטה?
מדוע זה קורה?
איך מתכוננים נפשית ופיזית להליך הזה?
איך ההליך מתבצע?
מה קורה אחרי הלידה?
ועוד המון שאלות …..
אני אנסה לתת מענה על כולן

מהי לידה שקטה?


לידה רגילה של עובר ללא רוח חיים לאחר שבוע 22 של ההריון ומשקל העובר מעל 500 גרם.  מות העובר יכול להיות טבעי כתוצאה ממום, מחלה או תאונה. ויכול להיות עקב הפסקת הריון מכוונת (גילוי מום, בעיה גנטית או סיבוכים אחרים).
במקרה של הפסקת הריון מכוונת, תצטרכי לעבור ועדה להפסקת הריון ולאחר אישור שלה יתחיל ההליך.

 

התכוננות נפשית ופיזית ללידה שקטה

אין דרך אחת נכונה לעבור את ההליך הזה. זהו שכול ואובדן לכל דבר וכל אחת מתמודדת אחרת עם המצב. ישנן דולות שמתמחות בהכנת הגוף והנפש ואף מלוות בלידות כאלה.
במידה ואת כבר אחרי ההליך ונתקלת במאמר, אני ממליצה לך בחום לפנות לבעלת מקצוע שתעזור לך לעשות עיבוד לידה למענך ולמען הלידות הבאות שלך.
חשוב לדעת לפני מה צפוי לך בהליך ומה האופציות שעומדות בפניך (מבחינת דרכי זירוז לידה, האם את רוצה להיפרד מהעובר ועוד..), כך שתגיעי לרגע הקשה תדעי מראש למה לצפות ומה הכי נכון לך (כמובן בהתחשב במצב ברפואי בו את נמצאת ובאפשרויות הקיימות במצב הנתון). אני מזמינה אותך לחפש קבוצות תמיכה של נשים שעברו את התהליך, וגם לבדוק כאן אצלנו על המלוות המדהימות שיש לנו.

pregnant-woman-standing-by-window-looking-photo

איך מתבצע תהליך הלידה השקטה?

הלידה מתבצעת בחדרים נפרדים מהחדרים הרגילים. קיים הבדל בהליך לפני שבוע 22 ולאחריו. לפני שבוע 22 תעברי הליך של הפלה לאחר קבלת אישור מהועדה להפסקת הריון. לאחר שבוע 22 ההליך מקבל את המושג "לידה שקטה". הליך זה אינו פשוט. רצוי להכין את עצמך נפשית בסיוע של אשת מקצוע כך שתתחזקי נפשית לפני התחלת הפסקת הריון. תחילה הצוות הרפואי יקח ממך פרטים אישיים ורפואיים, בדיקות דם ויסבירו לך על ההליך הצפוי. לאחר מכן, יחל ההליך של "השראת לידה", או במילים אחרות זירוז של הלידה.

בבדיקה גניקולוגית, הרופא יכניס לנרתיק למינריה (אצות ים) או פרופס- חומרים אלו ירככו את צוואר הרחם. הפעולה לא כואבת אבל את עלולה להרגיש קצת אי נוחות.
באיזה עזרים יחליטו להשתמש? זה תלוי בכמה גורמים כמו שבוע ההריון, היסטוריה מילדותית, תנאים של צוואר הרחם, גודל העובר וכמובן העדפה שלך (ההעדפות גם משתנות בין בתי החולים)
לאחר מכן, תחת אולטרסאונד יבצעו דיקור מי שפיר. לרחם יוזרקו שני חומרים אחד יזרז את הלידה, והשני יפסיק את פעילות הלב של העובר מצד שני. יתכן שהרופא יחליט על מתן זירוז על ידי החדרת טבליות לנרתיק בשם ציטוטק.

לאחר כל זה תועברי למחלקה להמשך השגחה. במידה ואת סובלת מכאבים, דווחי על כל לצוות שיתן לך משככי כאב. בחדר לידה ישנה אפשרות לשימוש באפידורל במידה ותרצי.
חשוב שתדעי, ההליך הזה יכול להיות ארוך ולהימשך אפילו כמה ימים. חשוב מאוד להגיע מוכנה נפשית עד כמה שאפשר (לב) הלידה עצמה היא לידה רגילה. לאחר הלידה, אם תרצי, תוכלי לראות את הוולד ולהיפרד ממנו.
אם את מרגישה שהחוויה תהיה לך קשה מידי, תוכלי לבקש שיצלמו אותו ולהסתכל בתמונות כשתרגישי שאת מוכנה לכך.
במקרה של מוות טבעי תוכלי לבקש לעשות בדיקות מעמיקות כמו נתיחה שלאחר המוות או בדיקות גנטיות בכדי אולי לגלות את הסיבה שגרמה למוות. הצוות הרפואי ישאל אותך לגבי המשך הטיפול בעובר, בסופו העובר יועבר לקבורה.

חשוב שתדעי! אין משמעות או השלכות על ההריונות העתידיים שלך.
אישה שעברה לידה שקטה, תוכל להיכנס שוב להריון תקין וללדת תינוק בריא.


מהן התופעות הגופניות לאחר לידה שקטה?

כמו שנכתב בתחילת המאמר, לידה שקטה היא כמו כל לידה ולאחר שהעובר יוצא מהגוף מתחילים להופיע שינויים בגוף כמו לאחר לידה. חומרת ועוצמת השינויים תלויה בשבוע שבו ההריון הופסק ובמצב הבריאותי/נפשי שלך היולדת. כמובן שהתופעות משתנות בין אחת לאחת.

נעבור כאן על התופעות המרכזיות: 

עד שבועיים לאחר הלידה יופיע דימום שילך ויפחת עם הזמן, עקב פחד מזיהום נרתיקי מומלץ שלא להשתמש בטמפונים בתקופה הזו. הרחם יחזור לאט לאט לגודל שלו לפני ההריון. חזרתו למקום מלווה בהתכווצויות שיהיו מציקות ולפעמים גם כואבות. תוכלי לקחת משככי כאב לפי הצורך.  וכמובן, גודש בשדיים. לאחר הלידה מופרשים במוח הורמונים שיגרמו לבלוטות החלב לייצר חלב, ותוך מספר שעות עד מספר ימים לאחר הלידה תהיה תחושת מלאות בשדיים. תוכלי לבקש מהצוות הרפואי כדורים לייבוש חלב או להשתמש בשיטות של פעם כמו הנחת עלי כרוב על השדיים והליכה עם חזייה הדוקה במשך כל שעות היום. ובנימה אישית, אין דרך אחת נכונה להתמודד עם שברון הלב והאובדן שפוקד אותך כרגע. ליווי של אנשי מקצוע נכונים והצטרפות לקבוצות תמיכה יכולים להיות החבל הצלה שלך לאחר ובמהלך האובדן. לאחר ההתאוששות, במידה ותחליטי תוכלי להיכנס להריון שוב. אין משמעות לכך שעברת לידה שקטה לפני, ההריון יהיה תקין ובסופו יגיע ילד בריא. יתכן ותעברי מעקב הריון צמוד יותר במרפאה להריון בסיכון גבוה, כדי לוודא שהכל מתפתח באופן תקין (זה לא אומר שמשהו לא תקין בהריון, זה רק אומר שרוצים לשמור עליך ועל ההריון שלך יותר מקרוב) על מנת שלא תעברי את ההריון הבא במחשבות ודאגות (כי סטרס,לחץ ודאגה לא טובים להריון) תעזרי באנשי המקצוע הנכונים ובקבוצות תמיכה.

את לא צריכה לעבור את זה לבד

הכי חשוב! אל תכעסי על עצמך. לפעמים יש מצבים שהם לא בשליטתנו ואנחנו לא יודעות להסביר למה הם קורים לנו. מהמקום הזה אנחנו קמות חזקות וחכמות יותר. 

אני מזמינה אותך להיעזר בבעלות מקצוע הקיימות כאן אצלינו כדי שלא תהיי לבד.

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!