כל מה שצריך לדעת על בדיקת מי שפיר

מי שפיר הם נוזל חשוב אשר מקיף את העובר ברחם אימו. המים הללו למעשה מתפקדים ממש כמו בולם זעזועים עבור העובר וכן יש להם גם תפקיד חשוב בהתפתחות של העובר. מי השפיר נוצרים בתחילת ההיריון והמקור שלהם הוא מהפרשות של העובר ובהמשך מהשתן שלו. הם מכילים תאי עור שנושרים מהעובר וגם תאים ממערכת הנשימה והעיכול שלו. בהמשך התאים הללו יישאו את המטען הגנטי של העובר. בדיקת מי שפיר היא בדיקה מוכרת מאוד עבור כל אישה בהריון. מדובר על בדיקה אשר בודקת את המטען הגנטי של העובר וזאת בכדי לגלות מומים כרומוזומליים כגון: תסמונת דאון.

 

האם כל אישה חייבת לבצע בדיקת מי שפיר?

כל אישה בהריון יכולה לבחור לבצע בדיקת מי שפיר, אך הבדיקה המדוברת איננה חלק מבדיקות השגרה בהריון של כל אישה והיא מומלצת ונעשית ללא עלות לנשים מעל לגיל 35 בזמן הכניסה להריון, לנשים בסיכון מוגבר לתסמונת דאון בשל גיל או כתוצאה מאחת מבדיקות הסינון, כאשר יש חשד למום פתוח בתעלה העצבית או בדופן של הבטן וזאת בשל רמת גבוהה של חלבון עוברי בדם האם, כאשר בסקירת מערכות מוקדמת עולים ממצאים שמעלים את החשד לבעיות גנטיות וכן בהתאם להמלצה של יועץ גנטי מוסמך, בסיכון יתר למחלה תורשתית כלשהי שניתן לבדוק, אם האישה נדבקה במחלה זיהומית כלשהי במהלך ההיריון אשר יכולה להשפיע על העובר במידה ויידבק והיא רוצה לבדוק האם הוא נדבק.

 

באיזה שבוע מתבצעת הבדיקה?

הבדיקה המדוברת מתבצעת לאחר השבוע ה16 להריון ולרוב עד שבוע 22 ו6 ימים וזאת בהתאם לצורך ולאחר ההמלצה של היועץ הגנטי. ניתן לבצע את הבדיקה גם בשלב מאוחר יותר ואפילו בשליש האחרון של ההיריון. בדיקת מי שפיר לא מבוצעת לפני שבוע 16 להריון וזאת בשל סיכון גבוה יותר לסיבוכים ולפגיעה בהריון.

 

כיצד הבדיקה מתבצעת?

בדיקת מי שפיר מתבצעת תחת בקרה של אולטרסאונד וזאת בכדי לבחור את המקום המתאים להחדרת המחט. בשלב הראשון מחטאים את העור ולאחר מכן מחדירים מחט דקה דרך הדופן של הבטן לשק השפיר ושואבים כ25 סמ"ק נוזל. דיקור מי שפיר יתבצע כאשר הרופא מסתכל תוך כדי כל הזמן במסך של האולטרסאונד בכדי שלא לפגוע בעובר. הבדיקה מתבצעת לרוב במשך דקות ספורות בלבד. הכאב הנגרם במהלך הבדיקה יהיה דומה לכאב של בדיקת דם. לאחר הבדיקה האישה תחוש תחושת כאב קלה במקום של הדיקור כאשר לעיתים היא תהיה מלווה בהתכווצויות קלות שיימשכו כ24 שעות.

אין צורך באשפוז לאחר ביצוע הבדיקה ומומלץ להיות במנוחה בבית במשך 24 שעות וכדאי להימנע ממאמץ במשך כ72 שעות.

 

תוך כמה זמן תתקבל תשובה לבדיקת מי שפיר?

התשובה תלויה בקצב גדילה של תאי עובר במעבדה והיא לרוב אורכת כ3 שבועות. מכיוון שמרבית המכונים הגנטיים עבור לביצוע צ'יפ גנטי התשובה תתקבל מהר יותר וכיום ניתן למצוא מקומות שמבטיחים תשובה תוך שבוע עד 10 ימים. קיימת אפשרות בתוספת תשלום לקבל תשובה מהירה חלקית בתוך 48 שעות באמצעות בדיקה מיוחדת הנקראת פיש. כדאי לבצע את הבדיקה המדוברת כאשר יש חשד גבוה לבעיה וכאשר לזמן ההמתנה עד לקבלת התשובה הסופית. אם עולה על הפרק הפסקת הריון בגין התשובות שיתקבלו בבדיקה זאת וזמן ההמתנה מלווה במתח וחששות כדאי לבצע את הבדיקה המדוברת.

בדיקת מי שפיר היא בדיקה חשובה מאוד ועל כן, חשוב לבצע אותה אצל רופא מקצועי ומנוסה בתחום אשר ניתן לסמוך עליו כי הבדיקה תעבור בהצלחה.

.

 

 

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!