חתך חיץ אפיזיוטומי


סיבוכים מלידהאחד החששות הגדולים של יולדות הינו חתך חיץ. על אף שבעבר היתה זו פרוצדורה שיגרתית במהלך כל הלידות, היום, רק ב 15% מן הלידות יהיה צורך לבצע חתך חיץ, או בשמו הקליני "חתך אפיזיוטומי".

מטרתו של חתך זה היא למנוע קרעים חמורים העלולים להתרחש במהלך הלידה באופן עצמוני, העלולים לערב את סוגרי פי הטבעת, ובדרך כלל מבצעים את החתך כאשר מתחילים להיווצר קרעים או כאשר יש צורך בלידה מכשירנית.

הצורך בחתך חיץ

בדרך כלל ימנעו בבית החולים מלבצע חתך חיץ, יחד עם זאת ישנם מקרים בהם ישנה חשיבות לביצוע החתך, על מנת למנוע קרעים בפי הטבעת או קרעים בלתי סדירים העלולים לגרום, בשלב מאוחר יותר, לזיהום או לקרע בפי הטבעת ואף פגיעה בנרתיק. גם כאשר ישנה ירידה בדופק של העובר, או קיים חשש לבריאותו של העובר, יש צורך בחתך חיץ, ובדרך כלל החתך ילווה גם בלידה מכשירנית, כגון לידת ואקום או מלקחיים.

אופן חתך חיץ

ישנם שני סוגים של חתך אפיזיוטומי:

חתך חיץ מרכזי – חיתוך מהנרתיק לכיוון פי הטבעת.

חיתוך אלכסוני – חיתוך מהצד הימני של הנרתיק.

במהלך הלידה, כאשר הצוות הרפואי רואה כי מתחילים להיווצר קרעים לא סימטרים, או כאשר נשקפת סכנה לעובר, מבצעים את החתך תחת הרדמה. כאשר היולדת נמצאת תחת הרדמה אפידורלית אין צורך בהרדמה נוספת, ובמידה והלידה מתבצעת ללא הרדמה, הצוות הרפואי ייתן זריקת אילחוש מקומית.

כשעה לאחר הלידה יבצע יתפור הרופא את החתך, גם כן תחת הרדמה אפידורלית או זריקת הרדמה מקומית. התפר עצמו הינו תפר נמס, כך שאין צורך בפרוצדורות הוצאת התפר לאחר הלידה.

החלמה מחתך חיץ

במרבית המקרים ההחלמה מהחתך תארך כמספר ימים, אך ישנן יולדות המדווחות על תחושה לא נעימה, קושי לשבת או להטיל שתן גם כחודש לאחר הלידה. קושי בישיבה או בהליכה הן גם כן תופעות שכיחות לאחר חתך חיץ.

בדרך כלל סימפטומים אלו יחלפו מעצם, תוך הקפדה על שטיפות תכופות עם סבון והקפדה על היגיינה. דרכים נוספות להתמודדות עם חוסר הנוחות ותחושת הכאב היא ישיבה על כרית עגולה או גלגל ים, שימוש בפדים קפואים וכמובן שניתן להיעזר באקמול על מנת להתמודד עם הכאבים בימים הראשונים.

חשוב לדעת כי רק לעיתים רחוקות עשוי להתרחש ריפוי לא תקין של החתך העלול לפגום לכאבים בשל תפירה הדוקה מידיי, או הפרעה בחיי המין. במקרים אלו יהיה צורך בביצוע תיקון של התפר.

מניעת חתך חיץ

יולדות המעוניינות לעשות ככל שניתן על מנת להימנע מחתך חיץ אפיזיוטומי יכולות להתחיל בביצוע עיסוי פרינאום החל מהשבוע ה 34 של ההריון. העיסוי היומיומי נועד להגמשת הרקמות באזור הנרתיק ובכך ליצור מתיחה של פתח הנרתיק המאפשר מעבר קל יותר של הוולד במהלך הלידה. אפשרות נוספת היא שימוש במכשיר האפי-נו, שהינו בלון המוחדר אל הנרתיק באופן מבוקר ומספק "אימון" של שרירי הנרתיק והאגן. על אף אלו, אין הוכחה חד משמעית כי עיסוי פרינאום או אפי-נו ימנעו את החתכים והתפרים, וכמו בכל לידה, תמיד ישנם תרחישים שלא ניתן לצפות מבעוד מועד.

למרות העובדה כי חתך חיץ אפיזיוטומי אינו תהליך המתבצע באופן שיגרתי בחדר הלידה, עדיין ישנם מיקרים בהם אין מנוס מביצוע חתך חיץ ותפרים. יחד עם זאת, תהליך ההחלמה במרבית המקרים הינו מהיר ובוודאי שקיימת עדיפות על פני קרעים אה-סימטריים העלולים לגרום לפגיעה קשה והחלמה ממושכת לאחר הלידה.

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!