הקאות של הריון או היפראמזיס גראבידרום

היפראמזיס גראבידרום

בחילות והקאות בתחילת הריון זו תופעה נפוצה למדי, ויש נשים שכבר יודעות שאם מתחילות בחילות זה אומר שהן בהריון.
למעלה מ80% מהנשים יסבלו מתופעה זו עם תחילת ההריון, ואצל רוב הנשים מדובר בתופעה יחסית קלה החולפת עם סיום הטרימסטר הראשון.
לעומתן, אצל חלק מהנשים המצב חריף יותר- חוסר יכולת לקום מהמיטה או לקום בכלל, אי אפשר לעבוד אי אפשר לאכול ובעיקר אי אפשר… התופעה הזו מקבלת את המושג היפראמזיס גרבידרום.

עד כמה שהמצב נשמע נורא, יש מה לעשות! יש איך להקל על המצב ולהכין את הגוף לקראת ההריון.
יש המון מידע בנושא, ובמאמר הבא אנסה לתמצת לכן את הדברים העיקריים והחשובים.

מה זה היפראמזיס גרבידרום?

משמעות המילה היפר היא יותר, אמזיס זה הקאות והמילה גרבידרום פירושה הריון- היפראמזיס בעברית זה הקאות יתר בהריון. למעשה היפראמזיס אינו רק מצב של הקאות ולא תמיד מספר ההקאות הוא המדד לאבחון האם מדובר בהיפראמזיס או לא.

למה הרופא לא אמר לי?

עקב הסיבה שרוב הנשים סובלות מבחילות והקאות בתחילת הריון ומכיוון שהיפראמזיס מתבטא בצורה שונה ובחומרה שונה מאישה לאישה ומהריון להריון, לא תמיד הרופא במפגש הקצר יוכל לדעת שאת סובלת מהיפראמזיס. לכן מאוד חשוב שתהיה מודעות שיש מצב כזה ואף תדעי לזהות את המצב או להעלות את החשש מול הרופא בעצמך. 

 

איך מבדילים בין "בחילות בוקר" להיפראמזיס?

המושג "בחילות בוקר" מתייחס לבחילות והקאות "רגילות" של הריון "רגיל" למרות שהן לא מתרחשות רק בבוקר. בטבלה הבאה נוכל לראות את ההבדלים העיקריים בין "בחילות בוקר" להיפראמזיס גרבידרום. חשוב לציין שלא מחייב שכל הטור השמאלי בטבלה יתקיים בהיפראמזיס.  כך למשל ניתן לראות נשים הסובלות מהיפראמזיס שעלו במשקל במהלך ההריון או נשים שסובלות מהיפראמזיס שמצבן הנפשי חזק ויציב למרות המצב המתיש אותו הן חוות.
כל אישה תחווה את התופעה בצורה שונה, לכן אם את יודעת שאת מועדת לסבול מהיפרמזיס או שאת כבר בהריון וחווה את התופעות המופיעות בטבלה, אני ממליצה לך לפנות למומחי היפרמזיס גרבידום (אחות, רופאה, דולה, דיאטנית) בכדי שתוכלי לקבל כלים שיקלו עליך.

האם חשוב לקבל אבחנה של היפראמזיס גרבידום?

כן! חשוב לקבל אבחנה מהרופא המטפל

ניסיון לטפל בהיפראמזיס כמו ב"בחילות בוקר" לא יעזור ואף עלול להחמיר את המצב. כמו שלא נטפל בסכרת הריון עם תרופות שמיועדות לרעלת הריון. 

בשביל לקבל טיפול מתאים חשוב שנאבחן את המצב וכמה שיותר מוקדם יותר טוב. 

נשים רבות מדווחות על הקלה לאחר קבלת האבחנה.
האבחנה נותנת הכרה לסבל שלהן, שם והוכחה לכך שהן לא סתם מגזימות, מתפנקות או מבקשות יחס מיוחד. 

כאשר האבחנה רשומה כבר בתיק זה מאפשר רצף טיפולי טוב יותר כאשר עוברים מהמרפאה למיון או ממיון לאשפוז וכד' ולפעמים גם נותן הטבות זיכוי מסוימות כמו האפשרות לקבלת אישור לשמירת הריון ולביטוח לאומי.


הכנת הגוף לפני ההריון

הדבר הטוב ביותר שתוכלי לעשות זה להכין את עצמך לפני ההריון כדי שבזמן ההריון עוצמת ותדירות ההקאות תפחת ועל מנת שיהיו לך כלים להתמודדות עם אתגרים פיזיים ונפשיים שהיפראמזיס גורם להם.

בנוסף ישנם גורמים נוספים שיכולים להשפיע על חומרת התופעות ולכן כדאי לבצע בדיקות מעקב כמו: מעקב אחר תפקודי בלוטת התריס, אשר יכולה להיות משפיעה ומושפעת מהיפראמזיס. מעקב אחר רמת המלחים בגוף, אשר החשוב ביניהם הוא האשלגן. האשלגן נמצא בקיבה ולכן בכל הקאה את מאבדת עוד ועוד ממנו עד שאת מגיעה למחסור.

מנוחה והפחתת סטרס חשובות בכל מחלה ובמיוחד בהיפראמזיס גרבידרום. לשם כך אישה הסובלת מהיפראמזיס זקוקה למערכת תמיכה שבעזרתה תוכל להפחית כל מאמץ שאינו דחוף בתקופה זו. 

 

מה הסיכוי שיהיה לי היפראמזיס בהריון?

אם היה לך כבר הריון עם היפראמזיס גרבידום ראשית כדאי לבדוק את מערכת העיכול ולטפל בה בהתאם: נוכחות של החיידק הליקובקטר פילורי בקיבה, אבנים בכיס מרה, דלקת בקיבה או בלבלב וכד' – אלו מצבים העלולים לגרום להיפראמזיס או להחמיר אותו כאשר יש נטיה גנטית.

היום כבר יודעים לומר שקיימת נטיה גנטית להיפראמזיס בהריון ולכן חשוב לדעת שמי שיש לה קרובת משפחה מדרגה ראשונה (אם או אחות) שסבלה מהיפראמזיס בהריון יש לה סיכון של למעלה מ75% לסבול גם מהיפראמזיס בזמן ההריון.
וכמו שנאמר חשוב להכין את הגוף לפני ההריון.

 

טיפים להקלה על הבחילות בהריון

1. ארוחות קטנות לעיתים תכופות יותר במהלך היום – במהלך ההריון יש צריכה מוגברת של אנרגיה, התנודות ברמות הסוכר יכולות להיות גורם לבחילה. הקפידי להכניס לפחות כל שעתיים -שלוש פחמימה שתוכל להכניס לך אנרגיה. 

  1. להימנע משכיבה חצי שעה אחרי האוכל- באופן כללי נסי להימנע משכיבה לאחר אוכל (גורם לצרבות)
  2. הימנעות משתייה במהלך הארוחה- נסי לשתות בין הארוחות.
  3. קרטיבים- אפשר להכין קרחונים ממים ופטל או מים עם חתיכות קטנות של פרי שאת אוהבת או להמיס במים חמים מעט סוכר, לסחוט פנימה לימון ולהקפיא.
  4. לעיתים נוזלים אחרים יהיו סבילים יותר ממים- לימונדה, מיצי פירות מדוללים, סודה, תה ומרק צח.
  5. קחי את הויטמינים לפני השינה ולא בבוקר- רצוי לא על קיבה ריקה. אפשר לאכול חצי פרוסת לחם, העיקר שלא תהיה ריקה.
  6. צריכת ויטמינים מקבוצת  B- במידה ואינך מצליחה לאכול תקופה ממושכת כדאי לתסף את עצמך. הויטמינים מסיסים במים ולכן מתפנים בשתן בקלות.
  7. לפני שאת קמה מהמיטה בבוקר נסי לאכול משהו קטן- שינוי תנוחה מהיר על קיבה ריקה יגרום לבחילה. אפשר לאכול ביסקוויט של פתי בר ולחכות מספר דקות לפני שעוברים למצב ישיבה או עמידה.
  8. השתדלי לאכול כשאת מרגישה טוב או כשאת רעבה- אם ריח של אוכל חם גורם לתחושה רעה נסי לאכול אוכל קר או בטמפרטורת החדר.
  9. נסי להימנע מחשיפה לבישול.
  10. שהייה במקומות מאווררים- ריחות של בשמים, טיגון וזיעה עלולים לגרום לבחילה.
  11. צריכה של ג׳ינג׳יר 250מ״ג 4 פעמים ביום או 2 קפסולות ג׳ינג׳יר מיובש. יעזור בעיקר בבחילות קלות, פחות עוזר במקרה של הקאות מרובות.
  12. שמנים אתרים עם ריח של לימון או גרניום- הרטיבי מגבת במים חמימים ועליה טפטפי 2 טיפות מהשמן. הניחי את המגבת על המצח. אם ישנה אפשרות שימי מוזיקה שעושה לך נעים.

 

טיפים להקלה על היפראמזיס בהריון

  1. מצאי רופא שמבין בהיפראמזיס, ספרי לו על התחושות שלך מהריונות קודמים אם היו ומההריון הנוכחי ושאלי אותו כיצד יוכל לעזור לך? איזה תרופות הוא נותן ובאיזה שלב? מה דעתו על שמירת הריון? ועל טיפול ביתי?
  2. התחילי לקחת את התרופות עם היוודעך על ההריון, עוד לפני שהבחילות מתחילות. היוועצי עם הרופא המטפל על הטיפול התרופתי המתאים עבורך.
  3. מצאי מה כן יכול להכנס ולהשאר בבטן, כל דבר שתצליחי להכניס הוא טוב, הגוף שלך זקוק גם לקלוריות  "ריקות".
  4. השתדלי לתסף את עצמך עד כמה שאפשר בויטמינים. חסר בויטמינים גם יכול לגרום לבחילות והקאות. היום יש מגוון דרכים ואפשרויות לצריכת ויטמינים: כדורים, נוזל לשתיה, אבקה, סוכריות גומי, מסטיק ובמקרים חמורים אפשר גם לקבל עירוי ויטמינים דרך הוריד.
  5. קבלי כל עזרה בידיים פתוחות. עזרה בניקיון הבית, בשמירה על הילדים, בבישולים, בכביסה וסידור וכו'
  6. דאגי לך לתמיכה נפשית – הריון עם היפראמזיס הוא מצב קשה מאוד נפשית ופיזית ובסיכון לדיכאון ופוסט טראומה בזמן ההריון ולאחר הלידה. מצאי מישהי שתוכלי לפנות אלי בשעת הצורך, מישהי שתוכל להבין אותך, להכיל אותך ולעזור לך לא לשקוע.
  7. אל תיפלי מאמירות מחלישות. המצב של היפראמזיס לא מובן לכולם והרבה מתבלבלים בינו לבין מצב של "בחילות בוקר" של הריון רגיל. 
  8. נסי ליצור חיבור לעובר למרות הקושי. הסתכלי בתמונות אולטראסאונד, אפילו תלי אותן ליד המיטה. לחשי לו כשקשה לך שאת עושה את זה למענו וממשיכה למרות הקושי.
  9. דאגי לצריכת נוזלים תקינה של לפחות 2 ליטר ביום – התייבשות מגבירה את ההקאות. אם את לא מצליחה לשתות בקשי עירוי להשלמת הנוזלים.

 

האם אפשר לרצות עוד הריון אחרי הריון עם היפראמזיס?

התשובה אולי מפתיעה אבל כן. מסתבר שלמרות הקושי והסבל נשים רבות מעוניינות בהריון נוסף למרות ההריון עם היפראמזיס.

לפעמים ישנה תקווה שהפעם ההריון לא יהיה כל כך קשה ולפעמים מוכנים לעבור זאת שוב בשביל התוצר – התינוק המיוחל.

עם טיפול נכון וליווי של אנשי מקצוע נכונים אפשר לעבור הריון היפראמזיס עם הפחתה בעוצמת התופעות.

אני ממליצה לך לפנות לבעלות מקצוע בתחום ההיפראמזיס גרבידרום שיוכלו לעזור לך לקבל מידע, לעזור בהכנת הגוף והנפש וילוו אותך לאורך ההריון.

 

רחלי פנדל אחות מוסמכת בתחום פוריות B.A R.N מלווה ותומכת בנשים בתקופות של פוריות, הריון ולידה מקצועית, רגשית ומנטלית. מומחית בהיפראמזיס גרבידרום.

 

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!