הפרעות שינה בזמן הריון – מה ניתן לעשות?

למה דווקא בזמן שאנחנו הכי רוצות לישון הגוף שלנו מחליט עבורנו ואומר שהוא לא מעוניין? שינה, מרכיב חיוני לרווחת האדם, חומקת לפעמים מנשים רבות, במיוחד בשלבים מכריעים כמו הריון. לפעמים נדמה לנו שההיריון וחוסר השינה שבו הם הכנה מצוינת לתינוק שיגיע, אך כולנו רוצות רק לישון בשלב הזה. אז אילו הפרעות שינה נפוצות אצל נשים בכלל ואצל נשים בהריון? תמשיכו לקרוא. 

 

הפרעות שינה בנשים – יותר מסתם נדודי שינה

קורה לכן שאתן פתאום מאוד עייפות במהלך כמה ימים וקשה לכן להסביר מדוע? המורכבות של הפיזיולוגיה הנשית והשינויים ההורמונליים תורמים לדפוסי שינה ייחודיים שגם תורמים ממש לאחר מכן לעייפות גדולה שיכולה לפגוע באספקטים רבים של החיים. זה לא נדיר שנשים חוות שיבושים במחזור השינה שלהן ושתיים מהפרעות השינה הנפוצות ביותר בקרב נשים הן נדודי שינה ותסמונת רגליים חסרות מנוחה (RLS). נדודי שינה מאופיינים בקושי בהירדמות או נדודי שינה במיוחד במהלך המחזור החודשי, כאשר תנודות הורמונליות עלולות להיות הגורם המפריע. נשים רגישות יותר ל-RLS מאשר גברים כאשר התופעה גורמת לתחושה לא נוחה ברגליים, ומאלצת להזיז אותן. תדירות RLS יכולה לעלות עם הגיל, מה שהופך נשים לאחר גיל המעבר לפגיעות במיוחד לנדודי שינה והפרעות שינה.

 

זמן של שמחה ולעתים קרובות לילות ללא שינה

הריון הוא מסע יפהפה של הגוף והנפש יחד, זוהי תקופה מיוחדת במינה בחייה של כל אישה, הגוף כבד יותר בשלב מסוים, הגב יכול לכאוב מאוד ונשים רבות פשוט רוצות לנוח. אין ספק שעצם קיומן של הפרעות שינה בזמן הריון הן החלק הפחות מחמיא שלו וכל מי שסבלה מכך יודעת היטב על מה מדובר. השינויים הפיזיים וההורמונליים במהלך תקופה זו יכולים להוביל למספר אתגרים הקשורים לשינה. עלייה במשקל ושינויים הורמונליים עלולים לגרום להפרעות זמניות בנשימה. מצב זה, המכונה דום נשימה בשינה בהריון, עלול להוביל לעייפות ולסיבוכים אחרים אם לא מטפלים בו ואם קיים חשד אליו יש להיוועץ עם רופא.  

כדאי גם לדעת כי ככל שהעובר גדל, הלחץ על שלפוחית השתן עולה, מה שגורם לדחפים תכופים להטיל שתן במהלך הלילה, דבר שמשבש את השינה. כמו כן, נשים הרות רבות סובלות מצרבת והפרעות עיכול, במיוחד בשלבים האחרונים להריון ובשל כך יהיה קושי בשכיבה והדבר ישפיע גם כן על איכות השינה. 

 

טיפול וניהול הפרעות שינה במהלך הריון

מודעות היא הצעד הראשון בניהול הפרעות שינה אצל נשים ואם אתן סובלות מהפרעות שינה בהריון מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל ולנסות מהעצות השונות כדי לשפר את איכות השינה. שימוש בכריות לתמיכה בגב וברגליים יכול להפחית אי נוחות ולשפר את איכות השינה, כמו כן, שינה על צד שמאל מומלצת לעתים קרובות כדי לשפר את זרימת הדם לעובר.

תרגילי נשימה, מדיטציה ויוגה לפני לידה יכולים לעזור להרגיע את הגוף והנפש ולהקל על שינה טובה יותר, גם הפחתת צריכת הנוזלים כמה שעות לפני השינה יכולה להפחית את תדירות השתן בלילה.

הפרעות שינה אצל נשים, במיוחד במהלך ההיריון, זקוקות לתשומת לב וטיפול. הבנת הסיבות השורשיות וחיפוש התערבויות מתאימות מבטיחות דפוס שינה בריא, המועיל הן לאם והן לתינוק.

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!