הליך פונדקאות לזוגות חד מיניים – מהלידה ועד החיים כאזרחים בישראל


הליך פונדקאות אינו דבר פשוט, גם (ויש שיגידו בעיקר) כאשר הוא מתקיים במדינה זרה. בישראל אין אפשרות לזוגות חד מינייםהליך פונדקאות לזוגות חד מיניים - מהלידה ועד החיים כאזרחים בישראל לבצע הליך פונדקאות, למרות שהאופטימיים סבורים שבשנים האחרונות נעשו צעדים חשובים לקראת שינוי שכזה. כל עוד אי אפשר להביא ילד לעולם באמצעות פונדקאית, בני הזוג החד מיניים מחפשים את יהבם במדינה אחרת מעבר לים. ארצות הברית היא אחד היעדים המבוקשים כיום, בעיקר לאחר העובדה שחלק ממדינות המזרח שינו את מדיניותן בשנים האחרונות ואינן מאפשרות כיום את ביצוע התהליך.

בתנאים האלו רואים רבים המגישים בקשה לקבלת ויזה לארצות הברית, יוצרים קשר עם סוכנות הפונדקאות וקליניקה מתאימה, ומעוניינים לחזור לישראל לאחר הלידה המאושרת. אבל האם בכך מסתיים התהליך?

מהם האתגרים המרכזיים בהליך הפונדקאות?

עם סיום הליך הפונדקאות בארצות הברית מקבלים הזוגות החד מיניים את כל המסמכים המעידים על כך שהם ההורים הרשמיים של הוולד, לרבות תעודת הלידה. עם זאת עדיין יש פעולות חשובות שעליהם לבצע לפני שיוכלו להיות מוגדרים כהורים לכל דבר ועניין בישראל, ולפני שהילד שלהם יקבל את האזרחות הישראלית.

מדינת ישראל מכירה ברמה הכללית בהליך פונדקאות מעבר לים, אך מקשיחה את התמונה במקרה של פונדקאות לזוגות חד מיניים. על מנת שהם יוכלו להיכנס לישראל לאחר הלידהם צריכים לבצע מעין הליך ההופך אותם מ"תיירים" לאזרחים – כלומר לארגן את האזרחות הישראלית הנכספת לתינוק ולהסדרת מעמדם המשפטי. על פי חוק ילד שנולד באחת המדינות שמעבר לים לאזרחים ישראלים אמור להיות זכאי לקבלת האזרחות הישראלית, אך רק לאחר הוכחות קשר ביולוגי. עד שתינתן לו האזרחות הישראלית, הזוגות החד מיניים אינם יכולים למעשה לחזור לישראל עם ילדם. מדובר בתקופה בת כחודש ימים, פרק זמן שאינו מבוטל כלל.

חובת בדיקת אבהות

בדיקת אבהות היא חלק חשוב מאוד בתהליך החיוני של הגשת תביעה להצהרה על הורות, תביעה המוגשת בבית המשפט לענייני משפחה. בדיקת האבהות נדרשת תמיד במקרה של זוגות חד מיניים, להבדיל מזוגות הטרוסקסואליים הזקוקים לבדיקה בעיקר ברגעי מחלוקת ביחס לשאלת הורי הילד או על פי בחירתם. מדובר בבדיקת רוק שלוקחים לתינוק לאחר הלידה, במדינה הזרה, ומעבירים לישראל לצורך הניתוח. רק הבדיקה עצמה תוכיח כי אחד מבני הזוג הוא אכן ההורה הביולוגי של התינוק, בעוד שעל השני חובה להתחיל את תהליך האימוץ של הילד. ללא השלמת הצעדים האלו בני הזוג לא יהיו מוגדרים למעשה כהורים בישראל, על כל הזכויות והחובות הנובעות מכך.

חשוב להדגיש שיש מדינות בהן תינוק שנולד מקבל באופן אוטומטי את אזרחות המדדינה הרלוונטית. במקרה הזה בני הזוג יכולים להנפיק לתינוק דרכון ולהסדיר את מתן האזרחות לו בישראל. עם זאת, במקרה המדובר צפוי התינוק לקבל את זכויות הביטוח הלאומי עד להשלמת קבלת האזרחות הישראלית.

רישום התינוק במרשם האוכלוסין הישראלי

כעבור כמה שבועות או חודשים, כשבני הזוג מקבלים את האישור להיכנס עם ילדם לגבולות ישראל, נדרשים מהם צעדים נוספים לצורך השלמת התהליך. צעד חשוב נוסף הוא רישום הילד במרשם האוכלוסין ורישום של בני הזוג כהורים. צעד זה מתבצע רק לאחר שההורים מוכיחים כי אכן אחד מהם הוא ההורה הביולוגי של הילד (באמצעות תוצאות בדיקת הרקמות).

זכויות חשובות נוספות שחשוב להכיר

מרגע זה החיים של ההורים נעשים פשוטים יותר, והם אמורים לקבל כמעט את כלל הזכויות הניתנות להורים לילדים: מענק לידה להורה המיועד, חופשת לידה, תקופת לידה והורות להורה המיודע, גמלה וכיוצא בזה. שימו לב שמכיוון שהפונדקאית החיצונית למשפחה היא היולדת ולא אחד מההורים, הזוגות החד מיניים אינם זכאים לקבל את הוצאות אשפוז האם או דמי הלידה.

 

 

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!