תינוק תקוע בתעלה – אחד מסיבוכי הלידה האפשריים


תינוק תקוע בתעלהישנן מספר סיבות שגורמות לכך כי התינוק תקועה בתעלת הלידה ואינו מסוגל להמשיך לרדת כלפי מטה.

מנח העובר

לקראת סוף שבועות ההריון ראשו של העובר יתמקם בחלק התחתון של הרחם, כך שהוא ממש מוכן ליציאה. בדרך כלל החלק הצר ביותר של ראשו של התינוק יהיה זה שיוביל את מהלך היציאה מן הרחם. אך ישנם מיקרים בהם מנח העובר אינו נמצא במצב האידיאלי, וכאשר הצירים מתגברים, התינוק לא מסוגל לצאת החוצה.

לא תמיד יהיה צורך לפנות מיד אל חדר הניתוח לצורך ניתוח קיסרי, בשל העובדה כי ישנו סיכוי כי העובר ישנה את מנחו ויצליח לפרוץ קדימה.

משקל עובר גדול

עוברים בעלי משקל גדול לרוב יתקשו יותר לרדת בתעלת הלידה, וזאת בשל גודלם. בדרך כלל, ניתן להעריך את משקל התינוק ממש לפני הלידה, כך שבמקרים בהם מדובר בעוברים בעלי משקל גבוה במיוחד, ההמלצה תהייה לפנות אל ניתוח קיסרי, על מנת להימנע מראש מסיטואציה בה התינוק יהיה תקוע בתעלת הלידה.

אגן צר

מדובר באחת מן הסיבות הנדירות ביותר להיתקעות התינוק בתעלת הלידה, אך יחד עם זאת, מדובר בעובדה קיימת, העלולה למנוע מן התינוק לעבור בתעלת הלידה. נשים להן אגן צר או חוסר בסימטריה בין גודל העובר לבין האגן יופנה אל ניתוח קיסרי.

אפידורל

האפידורל מאפשר ליולדת מתחושת נוחות במהלך הלידה, מאחר והיא לא חשה את כאבי הצירים. יחד עם זאת, האפידורל ידוע גם כמעקב לידה, בשל העובדה כי האישה חייבת להישאר מרותקת למיטה, היא לא יכולה לנוע בחופשיות ובכך מאבדת את היתרון של "כוח הכבידה" המסייע לתינוק לצאת החוצה.

פיטוצין

פיטוצין משמש כחומר מזרז לידה, והוא יוצר צירים. על אף היכולת של הפיטוצין לסייע בהתקדמות הלידה, בדרך כלל, מדובר בהתערבות העלולה להשפיע על מצבו של העובר.

הצירים התכופים המגיעים במהירות אינם מאפשרים לעובר זמן מספק על מנת להכין את עצמו לירידה בתעלת הלידה, דבר העלול לגרור להתערבות רפואית נוספת. לרוב, הסיבה לכך תהייה טמונה בשילוב של פיטוצין עם אפידורל.

הסכנות של תינוק תקוע בתעלת הלידה

לידה הינו תהליך הנמשך לעיתים על פני 24 שעות, ואף יותר. בדרך כלל, השלב בו שוהה התינוק בתעלת הלידה הינו השלב הקריטי, אך כאשר הפתיחה עומדת על 10 והתינוק אינו מצליח לצאת החוצה, קיימות סכנות, גם לאם וגם לתינוק, בעיקר בשל העובדה כי הגוף מותש ובשל חשש מירידה בדופק. מאחר ואין אפשרת להתקדמות בלידה כאשר התינוק נמצא במצב זה, יש צורך בהתערבות רפואית.

התמודדות עם תינוק תקוע בתעלת הלידה

כאשר התינוק נתקע בתעלת הלידה יהיה צורך בהתערבות רפואית. הישארות התינוק בתעלת הלידה למשך שעות ארוכות למעשה מעייפת גם אותו ואם את היולדת, כך שאין את היכולת לאפשר לידה נרתיקית מאחר והגוף מותש.

במקרים אלו יהיה צורך בהתערבות רפואית, בין אם בלידת מלקחיים ובין אם בניתוח קיסרי – תלוי במיקום של התינוק בתעלת הלידה. כאשר ישנו מיקום אידאלי, ינסה הצוות הרפואי להיעזר בוואקום על מנת למשוך את התינוק החוצה. במידה והניסיון לא צלח, תופנה היולדת אל חדר הניתוח.

כאשר התינוק תקוע בתעלת הלידה למשך מספר שעות, יש צורך בהתערבות רפואית על מנת לאפשר לתינוק להגיח אל העולם. הצוות הרפואי יודע כיצד להתנהל במצבים אלו, והניטור העוברי הינו קריטי בשלבים אלו של הלידה.

072-3971495
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!