שינויים ברחם אחרי לידה


שינויי הרחם במהלך ההריון ועד ללידהבמהלך תקופת ההריון הגוף עובר שינויים רבים, כאשר אחד הגדולים שבהם הינו הרחם, המשמש כבית של העובר. הרחם, אשר משתנה במהלך ההריון, חוזר לעצמו לאט לאט אחרי הלידה, ויולדות רבות חשות את פעולת הכיווץ של הרחם, בעיקר בשלב ההנקה.

בתום תקופת משכב הלידה, הנמשכת על פני 6 שבועות, יש לגשת אל בדיקת רופא על מנת לוודא כי הרחם חזר אל גודלו ומקומו.

שינויי הרחם במהלך ההריון ועד ללידה

הרחם הינו שריר הדומה בגודלו אל אגס ובמשקל ממוצע של 70 גרם. ככל שההריון מתקדם, כך מתרחב שריר הרחם המגיע עד למשקל ממוצע של קילו. במהלך ההריון הרחם משנה לא רק גודלו, אלא גם את מיקומו. בשליש הראשון של ההריון הרחם עדיין נמצא בתוך האגן, וככל שהשבועות מתקדמים, הרחם עולה כלפי מעלה לאזור הבטן.

הרחם במהלך הלידה

במהלך הלידה הכיווצים ברחם הולכים וגוברים, פעולה זו, הנקראת "צירים", הינה מכוונת מטרה ומאפשרת לוולד לצאת החוצה. כאשר אין מספיק פעילות ריחמית במהלך הלידה, ייתכן והצוות הרפואי ימליץ על מתן "פיטוצין" אשר גורם לשרירי הרחם להתכווץ ובכך מאפשר פעילות של לידה. מיד לאחר הלידה, הרחם מתחיל שוב להתכווץ מבחינת גודלו ולרדת כלפי מטה למיקום שלו טרם ההריון.

הרחם לאחר הלידה

בימים הראשונים שלאחר הלידה הרחם חוזר אל מיקומי ומאבד מהנפח שלו ומגודלו. התכווצות הרחם היא דבר מורגש, ולעיתים אף דומה לצירים קטנים, בעיקר בשעות ההנקה. תחושות אלו הינן שגרתיות, וככל שיעברו הימים, כך הרחם יחזור אל גודלו ומקומו הטבעי טרם תקופת ההריון והלידה.

נשים אשר מניקות מסייעות לרחם להתכווץ באופן אפקטיבי ומהיר יותר, כך שפעולת ההנקה הינה פעולה חיונית גם לאם. במידה והיולדת חווה כאבים חזקים, ניתן בהחלט להשתמש משככי כאבים על מנת להתמודד עם הכאב. בקרב נשים אשר עברו מספר רב של לידות, ייתכן כי הכאבים יהיו חזקים יותר.

צוואר הרחם לאחר הלידה

גם צוואר הרחם, אשר נמחק לחלוטין במהלך הלידה, צריך לבנות את עצמו מחדש. צוואר הרחם הינו החלק האחראי על הסגירה של הרחם ובכך מונע חדירה של זיהומים אל הרחם. בדרך כלל, תהליך הבנייה של צוואר הרחם מחדש נמשך על פני מספר שבועות עד חודש. בתקופה זו, מומלץ שלא לקיים יחסי מין, על מנת להימנע מחדירה של מזהמים אל חלל הרחם, העשויים לגרום לפגיעה קשה ברחם.

הפרשות מהרחם לאחר הלידה

במהלך שבועות ההריון הרירית של הרחם הולכת מתעבה, ולאחר הלידה היא מופרשת החוצה בצורה דמית. בדרך כלל הדימום נמשך בין שבוע לשבועיים, כאשר עם הזמן ההפרשה נהיית דלילה יותר וצבעה הופך לבהיר יותר.

ביקורת רופא לאחר הלידה

יולדות מתבקשות לעבור ביקורת רפואית אצל רופא הנשים בתום שישה שבועות מהלידה. הסיבה לכך טמונה בצורך לבדוק את מצב הרחם ולאבחן כי הרחם אכן חזר אל גודלו ומיקומו לפני הלידה, וכי צוואר הרחם בנה את עצמו מחדש. במידה וההפרשות הדמיות מהרחם לא נפסקו לאחר שבועיים, יש צורך לגשת אל בדיקת רופא, על מנת לוודא כי הרחם לא נפגע במהלך הלידה, וכי אין צורך בטיפול התערבותי.

הרחם הינו האיבר החשוב ביותר במהלך ההריון והלידה, וככזה, השינויים אשר הוא חווה הינם גדולים. בשל העובדה כי מדובר בשריר, הרי שלאחר הלידה, הרחם חוזר לעצמו בהדרגה. פעולה זו, עשויה לארוך מספר שבועות וייתכן כי תהייה מלווה בכאבים. הביקורת אצל רופא הנשים בתום תקופת משכב הלידה הינה חשובה, ובכל שינוי או תחושה במהלך תקופה זו, מומלץ לגשת לבדיקה טרם הזמן הנקוב.

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!