דולה לי

צניחת חבל הטבור (Prolapsed Umbilical Cord)


שארית שליהצניחת חבל הטבור היא סיבוך מיילדותי שבו חבל הטבור מופיע במהלך הלידה לפני ראש העובר. מדובר בסיבוך מסוכן מאוד שכן המיקום הלא תקין של חבל הטבור חושף אותו ללחץ שמופעל על ידי הנרתיק צוואר הרחם, האגן וראש התינוק.

החשש המרכזי במצבים שבהם נוצר סיבוך זה הוא שהלחץ המופעל על חבל הטבור יגרום לפגיעה בזרימת הדם ובעקבות זאת תיפגע אספקת החמצן לעובר. פגיעה באספקת החמצן עשויה להוביל לנזק מוחי ואף לגרום למות העובר.   

השכיחות של צניחת חבל הטבור יחסית נמוכה במצג ראש ועומדת על 0.5% בלבד. לעומת זאת השכיחות גבוהה יותר כשמדובר במצג עכוז או במנח צדי (20%). ברוב המקרים הלחץ המופעל על חבל הטבור זמני בלבד וניתן לטפל בו פשוט על ידי שינוי תנוחה של האם. יחד עם זאת, אין להקל ראש בצניחת חבל הטבור שכן כפי שציינו, סיבוך זה מקושר לסיכון מוגבר לתחלואה ותמותה עוברית.

מה הם הגורמים לצניחת חבל הטבור?

להלן כמה גורמים לצניחת חבל הטבור:

כיצד מטפלים בצניחת חבל הטבור?

ישנה אפשרות לבצע לידה נרתיקית במקרים שבהם אין חוסר התאמה בין ראש העובר לאגן, כשהרחם בפתיחה מלאה ואם רופא בעל ניסיון מוצא שהלידה הנרתיקית אפשרית. יחד עם זאת, ברוב המקרים דווקא הניתוח הקיסרי הוא הטיפול המועדף.

מה הם הסיבוכים הפוטנציאליים של צניחת חבל הטבור?

הסיבוכים האימהיים כוללים בעיקר סיבוכים שמקורם בניתוח הקיסרי. הסיבוכים העובריים מושפעים ממשך הזמן שבו העובר סבל מבעיות באספקת החמצן.

אם הלחץ על חבל הטבור נמשך עד חמש דקות, הפרוגנוזה טובה מאוד. במקרים שבהם הלחץ נמשך יותר מחמש דקות, הפרוגנוזה כבר הרבה פחות טובה והצניחה עלולה להוביל למות העובר.

ראו גם:

חבל טבור כרוך סביב צוואר התינוק – סיבוך לידה נפוץ

Exit mobile version