האם לידת פג עוברת בירושה? על פי מחקר חדש – כן


האם לידת פג עוברת בירושה? על פי מחקר חדש - כןלידה מוקדמת מתרחשת לפני השבוע ה-37 להריון וכרוכה לרוב בסיבוכים וקשיים לאם ולילוד, במקרים רבים על אף הופעת צירים בשלב מוקדם הלידה מתרחשת במועדה.

הלידה המוקדמת נחלקת ליזומה וספונטנית, לידה מוקדמת יזומה עשויה לנבוע משיקולים של סיכון לאם או לעובר דוגמת רעלת הריון בעוד לידה מוקדמת ספונטנית נובעת מצירים מוקדמים וירידת מים מוקדמת.

לידה מוקדמת – רקע

לידה מוקדמת היא לידה המתרחשת בין שבוע 20 לשבוע 36 להיריון ומהווה גורם סיכון לתחלואה ואף לתמותה של פגים, זוהי הסיבה המרכזית לאשפוזים טרם הלידה. הסיבות ללידה מוקדמת כוללות חולשת צוואר הרחם, זיהומים הריוניים, מחלות כרעלת היריון והיריון מרובה עוברים.

הסימנים ללידה מוקדמת כוללים צירים סדירים לפני השבוע ה-37 וכן כאבי גב תחתון, ירידת מים או דימום. עם הופעת סימנים אלה יש לפנות לבדיקה בהקדם, הבדיקה תאפשר לקבוע האם מדובר בהופעה מוקדמת של צירים או שמדובר במצב של לידה מוקדמת.

בלידות שמתרחשות לאחר השבוע ה-34 בדרך כלל לא ייעשה ניסיון למנוע אותן משום שהסיכונים לפגות הכרוכים בהן נמוכים בעוד הניסיון לעצור את ההיריון עלול להוביל לסיבוכים.

הקשר התורשתי ללידה מוקדמת

על פי מחקר ישראלי נמצא כי הסיכון ללידת פג עובר בתורשה, במידה ובמשפחה היו לידות פג, כלומר אמך או אפילו דודתך ילדו פג הסיכון ללידה מוקדמת גדל ב-30% לעומת אישה אשר אצלה במשפחה אין היסטוריה של לידה מוקדמת. הנתונים שנמצאו מובהקים ומצביעים על הקשר התורשתי.

המחקר התבצע במרכז הרפואי סורוקה בשיתוף המחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון על ידי מספר פרופסורים בכירים המומחים לתחום. בקרב אימהות ובנותיהן בהן בוצע המחקר נמצא כי הסיכון ללידה מוקדמת בקרב נשים שאימהותיהן חוו לידה מוקדמת עולה ב 34% מזה בקרב נשים שאימהותיהן לא עברו לידה מוקדמת.

הנתונים נמצאו מהימנים ומובהקים ונשללו גורמים ומשתנים אשר היו עלולים להשפיע על התוצאות. נתון נוסף אשר עלה במחקר הצביע על העובדה כי גם אם לאחת הדודות במשפחה הייתה לידה מוקדמת הסיכון ללידה מוקדמת עולה ב-30%.

סבירות ללידה מוקדמת

אחוז הלידות המוקדמות בקרב כלל האוכלוסייה עומד על 5%-10% מכלל ההריונות ועלול להוביל לתחלואה וסיבוכים. רובם של ההריונות המוקדמים מתרחשים בשבוע ה-37 אולם ישנם הריונות מוקדמים עוד יותר גם לפני השבוע ה-34 המובילים לפגות קשה.

אחד הגורמים ללידה מוקדמת הוא ההיסטוריה של הלידות אצל אותה אישה כאשר אצל אישה בהריון ראשון הסבירות עומדת על 7% ובמידה והאישה עברה לידה מוקדמת היא עולה ל-15%. אצל אישה אשר עברה שני הריונות מוקדמים הסבירות עולהל-30% ללידה מוקדמת נוספת. אולם כאמור מלבד ההיסטוריה האישית של האם המיילדת ישנו קשר גם להיסטורית הלידות של אימה ודודותיה.

המומחים אומרים כי היסטוריה של לידה מוקדמת במשפחה אינה סיבה לפאניקה אולם יש חשיבות למודעות לגורם הסיכון הזה הדורש יתר תשומת לב, במקרה של כאבים וחשד לצירים הנוספים לגורמי הסיכון יש לגשת ולהיבדק. קיים טיפול המסייע בדחיית הריון מוקדם העושה שימוש בסטרואידים המשפרים את מצב הילוד ואת בשלותו וכן ניתן לדחות את מועד הלידה ולמנוע צירים.

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!