מעקב אחר תנועות העובר


מעקב אחר תנועות העוברכל שלב בהריון הוא מרגש בפני עצמו. מדובר בתהליך מופלא, מרהיב שמעורר המון שאלות ותהיות בקרב הורים רבים. אחד השלבים היותר מרגשים הוא כאשר העובר מתחיל לזוז ואנו ממש מרגישות את זה.

בהריון ראשון נשים יתחילו להרגיש בתנועות העובר באזור השבוע ה-20, בעוד בהריונות הבאים, התנועות מורגשות כבר בתחילתו של השבוע ה-16. כמובן שאצל כל אישה זה משתנה אך כן יש חשיבות להכיר את התנועות השונות ולעקוב אחריהן הן באופן עצמאי והן אצל הרופא הגניקולוג בבדיקות אולטרסאונד שגרתיות.

שאלות רבות עולות בהקשר הזה של תנועתיות העובר ביניהן אילו סוג של תנועות עליי להרגיש, כמה פעמים ביום עליי להרגיש את התנועות הללו ועוד.

מה מרגישים?

אז בהתחלה התנועות מדומות למאין תחושה כזו של ׳פרפרים בבטן׳, או אולי אפילו תנועת מעיים מוגברת אך בהמשך הן הופכות קלות יותר לזיהוי ואף ניתן לראות אותן באופן ממשי ולהרגישן בצורה מוחשית בהנחת היד שלנו על גבי הבטן.

מדוע מעקב אחר תנועות העובר הוא חלק חשוב במהלך ההריון?

חוסר תנועה של העובר, בעיקר אחרי שכבר חשנו תנועה יכול לעתים להעיד על מצוקה של העובר מה שמחייב הגעה לבדיקה באופן מיידי. יחד עם זאת, תזיזתיות של העובר מאפיינת את התפתחותו התקינה ולכן ככל שההריון נמצא בשלב מתקדם יותר, כך התנועות הופכות חזקות וברורות יותר ביניהן אגרופים ואפילו גלגולים.

האם כדאי לספור את תנועות העובר?

לא חייבים אבל כן ניתן להתחיל לספור את תדירות התנועות החל משבוע 28. לא רק שזה חשוב ומעיד על מעקב מסודר, זה גם תורם לקשר האימהי ויחבר אותך לתינור. קל מאוד לעשות זאת בשכיבה על צד שמאל כי אז יש זרימה טובה של דם ולעובר קל יותר לנוע. חשוב לדעת כי העובר נמצא במחזורים של שינה ועירות סביב כל היממה בזמנים של בממוצע חצי שעה. לכן, ייתכן שאת לא מרגישה תנועתיות כי העובר שלך פשוט ישן.

בדרך כלל נשים שמות לב כי יש תזוזה לאורך היום בלי לכוון לכך ולעתים כשאנו פעילות ועסוקות, אין אנו שמות דגש ולא ממש שמות לב לכך. בערב, זה הזמן הטוב ביותר להרגיש כי אנו פנויות ולכן כל תשומת הלב מכוונת לאותה תנועתיות.

מתי יידרש מעקב מכוון?

אם את חשה או חושבת שהעובר זז פחות מהרגיל, אם היית מאושפזת וכעת את נמצאת במעקב שהוא יותר צמוד כתוצאה מסיבוכי הריון כאלה ואחרים, כן מומלץ להקפיד על ביצוע מעקב אחר תנועות העובר.

כיצד מומלץ לבצע את המעקב?

מומלץ לעקוב אחר התנועות 3 פעמים ביום. כאשר מתרכזים בתנועות חשוב להיות באמת מרוכזים רק בתנועות מבלי להסיח את הדעת לדברים אחרים, כי אז לא באמת שמים לב מה קורה.

את המעקב כדאי לעשות בחדר שקט ונעים המאפשר לנו  להיות בריכוז ובשלווה. אכילה ושתייה הינה מומלצות לפני מעקב אחר התנועות, לשכב על הצד כאשר הידיים שלנו מונחות על גבי הבטן המשך כחצי שעה. אם העובר זז ולא משנה בכמה תנועות הבחנת, זה מעיד על מצב תקין.

לעומת זאת, אם ביצעת את כל הפעולות אחת אחרי השנייה, חיכית חצי שעה ועדיין אין את חשה בתנועתיות, מומלץ לגשת להיבדק אצל הרופא.

ברוב המקרים שהאם חושבת שהעובר לא זז, זה לרוב כי היא לא חיכתה מספיק זמן. בכל מקרה, כדאי להיות קשובות לגוף לאורך כל ההריון ולא לצאת מנקודת הנחה שהכל בסדר או הכל לא בסדר.

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!