הריון בסיכון: נשים בעלי מחלות לב צריכות השגחה במהלך ההריון


מחלות לב בקרב נשים בהריוןאם בעבר נשים אשר סבלו ממחלות לב לא יכלו להיכנס להריון בשל סכנה ממשית לחייהן, היום, גם נשים אשר יש להן מחלות לבביות שונות, יכולות לשאת הריון בצורה בריאה, תוך הקפדה על מעקבים תכופים והשגחה כנדרש.

מחלות לבביות אחרות עשויות לצוץ דווקא בשל ההריון, גם אלו, דורשות השגחה צמודה וניטור רציף במהלך תקופת ההריון.

מחלות לב טרום ההריון

חלק מן הנשים אשר סובלות ממחלות לב בזמן ההריון, סבלו מבעיות אלו עוד טרם הכניסה להריון.

מחלות כרוניות כדוגמת לחץ דם גבוה, הפרעה בקצב הלב, מחלה בשריר הלב או מום לבבי מולד. עוד טרם הכניסה להריון מומלץ מאוד לבצע ייעוץ על מנת לאמוד את הסיכונים העומדים בפניה של האישה ובפני ההריון והעובר עצמו.

האישה נוטלת תרופות על בסיס קבוע? כדאי לקחת בחשבון את השפעת התרופה על התפתחות ההריון. שיקול נוסף שעל האישה לקחת בחשבון הוא האם הלב יוכל לעמוס בעומס הנוצר עליו בתהליך של ההריון. ישנם מצבים בהם מחלת הלב עלולה להחמיר בהריון, ועל מנת למנוע זאת, יש לבחון חלופות טיפוליות מתאימות.

מחלות לב כתוצאה מההריון

מרבית ממחלות הלב דווקא צצות כתוצאה מההריון. בקרב נשים הרות ישנה שכיחות גבוהה בתחושה של דפיקות לב חזקות, תחושה של החסרת פעימה או קצב לב לא סדיר, קוצר נשימה ועוד.

הסיבה לכך נעוצה בעובדה כי נפח הדם עולה בזמן ההריון, אך אין באמת בעיה לבבית המצריכה טיפול. יחד עם זאת, יש צורך בביצוע של בדיקות מתאימות על מנת לוודא כי לא מדובר ברעלת הריון או באי ספיקת לב – במקרים אלו, יש צורך באישפוז, מעקב רפואי צמוד והשגחה.

שכיחות מחלות לב בהריון

רק אחוז אחד מקרב הנשים בהריון סובלות ממחלות לב. בדרך כלל, מרבית מן התחושות הלבביות המלוות את ההריון את תחושות שכיחות, וקשורות לעלייה בנפח הדם ולעומס הנוצר על הגוף בשבועות המתקדמים של ההריון. כאמור, בכל מקרה, חשוב לשלול קיומה של מחלת לב, באמצעות אקו-לב.

התמודדות עם מחלות לב במהלך ההריון

כאשר ישנו ממצא של מחלת לב, בין אם טרם הריונית ובין אם כזו הנגרמת כתוצאה מההריון, יש צורך בביצוע אקו לב ובמעקב רפואי צמוד.

בדיקות הלב מבוצעות כחלק משגרת מעקב ההריון בקרב נשים עם מחלות או בעיות לב, על מנת לשלול מצב בו חלה התדרדרות במצבו של הלב, אשר יכולה להשפיע על בריאות האם והעובר.

במידה וישנה החמרה, האשפוז בבית החולים הינו חשוב, מאחר וניתן להשגיח על האם והעובר ולבצע את הטיפולים הנדרשים במידת הצורך. רק במקרים רחוקות מאוד יהיה צורך בהתערבות כירורגית ניתוחית, ובמרבית המקרים, ניתן להימנע מכך.

לידה בעת מחלת לב

במהלך הלידה, ישנה חשיבות רבה מאוד בביצוע של ניטור לבבי. על מנת למנוע עומס על הלב, לרוב, יומלץ ליולדת לעבור ניתוח קיסרי, כאשר המרדים יתאים את אופן ההרדמה למצבה הרפואי של האם. כמו כן, ייתכן ויהיה צורך בהכנסה של צנתר ללב, על מנת לקבל קני מידה מדויק של הלחצים המופעלים על הלב במהלך הלידה עצמה.

המגמה הרווחת היום ברפואה היא לאפשר לנשים הסובלות ממחלות רקע בלב לשאת האת ההריון, ומרבית מן ההריונות בקרב נשים הסובלות ממחלת לב מסתיימים בהצלחה וללא נזק בריאותי לאישה או לעובר. ייעוץ טרום ההריון ומעקב והשגחה צמודה תספק קרקע בטוחה להצלחת ההריון.  רק במיקרים נדירים ביותר יומלץ לאישה עם מחלת לב כרוניקות לבצע הפסקת הריון.

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!