לידה לא מתקדמת – מה עושה הצוות הרפואי במקרה שלידה אורכת יותר מידי זמן?


לידה לא מתקדמתאחד הסיבוכים השכיחים ביותר בלידה היא חוסר התקדמות, מצב בו הוולד אינו מצליח לצאת מהרחם גם כאשר הצירים חזקים במיוחד, יש פתיחה, המים ירדו, והיולדת אינה מגיעה אל מצב הסופי של תהליך הלידה.

מה עושים כאשר הלידה לא מתקדמת? האם אפשר להמשיך לדחוף ולחכות? ומתי יש צורך בהתערבות רפואית?

מהי התקדמות לידה?

לידה הינו תהליך, המתחלק לשני שלבים – השלב הראשון הינו המעבר מצוואר רחם ארוך וסגור אל פתיחה מלאה של 10 אצבעות. השלב השני הינו מהרגע של פתיחה מלאה ועד לשלב בו התינוק יוצא אל אוויר העולם.

התקדמות הלידה נמדדת בצורה לינארית. כאשר קצב הלידה הינו איטי, כלומר, אין התקדמות או מעבר בין שלב לשלב, יש צורך לסייע למהלך הלידה להתקדם, מאחר והימצאות היולדת והוולד במצב של לידה לאורך שעות רבות עלול לגרום לסיכון.

למה הלידה לא מתקדמת?

לידה לא מתקדמת היא בהחלט מצב שכיח, ולרוב אופייני ללידה ראשונה. יולדות אשר חווה ירידת מים אך ללא סימן לצירים גם כעבור שעות ארוכות, פתיחה אשר אינה מתקדמת בקצב הנכון, עובר תקוע בתעלת הלידה וגם אפידורל – כל אלו בהחלט עלולים לגרום למצב בו הלידה לא תתקדם בקצב הנכון, היולדת תהייה מותשת וגם העובר. במקרים אלו, יש צורך בהתערבות רפואית חיצונית, על מנת לשמור על בריאות האם והתינוק.

מה עושים כשהלידה לא מתקדמת?

כאשר הלידה נהיית ארוכה יותר, בדרך כלל, יש צורך בהתערבות רפואית חיצונית, כאשר לצוות הרפואי יש מספר אמצעים שונים על מנת לקדם את הלידה, עוד לפני שניגשים אל חדר הניתוח הקיסרי. זירוז לידה בחדר לידה, כמו פיטוצין, או לידה מכשירנית, הן בהחלט אופציות אשר יעמדו על הפרק.

פיטוצין

יולדת אשר נמצאת כבר בחדר הלידה מספר שעות, ואין התקדמות ברמת הצירים ובעוצמתם, תקבל פיטוצין. הפיטוצין הינו חומר אשר גורם להתכווצות של הרחם ובכך מאפשר להגביר את החוזק של הצירים ולהפוך אותם לאפקטיביים יותר.

לידה מכשירנית

מקלחיים וואקום הן שתי אפשרויות העומדות בפני הצוות הרפואי לצורך חילוץ של העובר. השימוש בהם נעשה במרבית המקרים כאשר העובר תקוע בתעלת הלידה ואינו מסוגל לעבור את השלב האחרון של הלידה.

ניתוח קיסרי

המוצא האחרון הינו ניתוח קיסרי, המתבצע רק במקרים בהם נשקפת סכנה בריאותית לאם ולתינוק. כאשר כל האמצעים האחרים לא צלחו, ועדיין אין התקדמות בתהליך הלידה, הרי שבשלב הזה, תופנה היולדת אל ניתוח קיסרי חירומי, על מנת ליילד את העובר.

האם אפשר למנוע התערבות רפואית?

נשים רבות חולמות על לידה טבעית, המתקדמת בקצב אחיד. לצערנו, לא כך תמיד הם פני הדברים, ולעיתים אין מנוס מהתערבות על מנת לקדם את הלידה ולהבטיח את שלום האם והתינוק. בעוד ישנן שיטות שונות המאפשרות לקדם את הצירים והפתיחה, כמו הליכה, ישיבה על כדור פיזיו וכיוצא בזה, הרי שהאישה כבר נמצאת בתוך חדר הלידה, ולרוב תחת הרדמה אפידורלית, יש מעט מאוד אמצעים העומדים לרשותה על מנת לקדם את הלידה בכוחות עצמה.

במרבית המקרים, וככל שהשעות עוברות, הדבר אף הופך להיות כמעט בלתי אפשרי, וזאת בשל התשישות גם של האם וגם של התינוק.

לידה שלא מתקדמת הינו שכיחה מאוד, בעיקר בקרב יולדות להן זוהי הלידה הראשונה. הצוות הרפואי יספק את כל האמצעים על מנת לסייע לתהליך של לידה טבעית להתרחש, אך בבוא הצורך, ייתכן ולא יהיה מנוס מאשר התערבות רפואית, לטובת האם ולטובת הרך הנולד.

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!