לידה אחרי היפוך


היפוך לפני לידהבעוד מרבית מן העוברים יגיעו אל מצג ראש עד לשבוע ה 36 של ההיריון, כ-5% מהם, יישארו במצג עכוז. על מנת לאפשר לידה נרתיקית, ייתכן וכדי לשקול לבצע היפוך של העובר, על מנת להימנע מלידה קיסרית. איך עושים את זה? באיזה שבוע?? הנה כל מה שצריך לדעת על לידה אחרי היפוך.

מהו מנח עכוז?

מנח עכוז הינו מנח בו העובר נמצא עם העכוז כלפי הנרתיק. באופן טבעי, בשבועות המתקדמים של ההריון, העובר מסתובב ברחם עד שהוא מגיע אל מנח ראש, כהכנה לקראת הלידה.

עוברים שלא התהפכו עד לשבוע ה 36 להריון, סביר להניח שכבר לא התהפכו בשל גודלם. מצב זה אינו מאפשר לידה נרתיקית, מאחר והוולד לא יוכל לדחוף את עצמו כלפי מטה בתעלת הלידה. נשים אשר הובחן כי העובר במנח עכוז עד לשבוע ה 36 של ההיריון, יופנו אל ניתוח קיסרי או אל היפוך.

מהו היפוך?

היפוך הינה פעולה אותה מבצע רופא מיילד בבית החולים. היולדת תקבל תרופה מסוג ריטודרין, על מנת להרפות את שרירי הרחם. הרופא המיילד יפעיל לחץ על דופן הבטן, במטרה להפוך את העובר למצג ראש. הפעולה נמשכת כמספר דקות, ולאחריה על היולדת להישאר להשגחה בבית החולים למשך מספר שעות.

מי רשאי לבצע היפוך?

היפוך מתבצע אך ורק בבית החולים ובחדר לידה, על מנת לספק את כל האמצעים הרפואיים באופן מיידי במידת הצורך. מאחר וחשוב מאוד לבצע ניטור של העובר ואולטרסאונד במהלך תהליך ההיפוך, הפרוצדורה לא מתבצעת בקליניקות או במכונים פרטיים.

מהן הסכנות בהיפוך?

כאשר מבצעים פעולה של היפוך הסכנה הגדולה ביותר היא שתיגרם היפרדות שלייה, המחייבת לידה קיסרית במהירות. זו הסיבה כי את ההיפוך מבצעים בבית החולים, תחת ניטור רציף של העובר ואולטרסאונד. במידה והרופא המיילד מרגיש התנגדות של העובר, או ירידה בדופק הלב, מפסיקים את הפעולה.

האם חייבים לבצע היפוך על מנת ללדת?

לא. למעשה, ההיפוך הינה אופציה הניתנת ליולדת, אך היא רשאית לסרב לה. יחד עם זאת, מאחר ולא מבצעים לידות עכוז, בשל הסיכונים הרבים הקיימים לעובר, הרי שהאלטרנטיבה להיפוך היא ניתוח קיסרי.

האם היפוך גורם ללידה?

במקרים מסוימים הלחץ אשר נוצר על העובר בזמן ההיפוך עשוי לגרום ללידה. ירידת מים מוקדמת במהלך ההיפוך עלולה לגרום להיווצרות של תהליך לידה. על מנת למנוע לידה מוקדמת מבצעים את ההיפוך החל מהשבוע ה 37 להריון, ובצמוד אל חדר ניתוח, מאחר ובמקרים בהם מתפתחת לידה במהלך פעולת ההיפוך יש צורך בביצוע ניתוח קיסרי.

כיצד יולדים לאחר היפוך?

במידה והיפוך העובר עבר בהצלחה, הלידה הינה לידה רגילה, ללא כל התוויה רפואית שונה. הלידה תתפתח באופן ספונטני ולמעשה, אין כל הבדל בין יולדת שעברה היפוך לבין יולדת שלא עברה היפוך. במקרים בהם ההיפוך לא צלח, והעובר נשאר במנח עכוז, יש צורך בלידה קיסרית, אשר נקבעת בין השבוע ה 37 להריון לשבוע ה 39 להריון, על מנת לא להגיע למצב של התפתחות לידה כאשר העובר במצב עכוז.

ביצוע של היפוך בבית החולים על ידי רופא מיילד, מעניק ליולדת את האפשרות לחוות לידה רגילה ולמנוע ניתוח קיסרי. יחד עם זאת, ההחלטה אם לבצע את ההיפוך או לא היא בהחלטת היולדת בלבד, תוך כדי חישוב סיכויי ההצלחה אל מול הסיכונים הקיימים. כאשר ההיפוך מצליח, הלידה יכולה להיות רגילה לחלוטין, ובכך למנוע את הניתוח המתוכנן.

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!