כדור פיזיו להתמודדות לפני הלידה, במהלך הלידה ולהרגעת התינוק שלך אחרי הלידה


כדור פיזיוכדור פיזיו, כדור איזון, כדור חדר כושר, כדור לידה, כדור שוויצרי או כדור התעמלות, הוא כדור המיוצר מחומר אלסטי רך, שהינו בעל קוטר של 85-35 סנטימטרים.

את הבלון ממלאים באוויר, כשלחץ האוויר ניתן לוויסות על ידי שסתום מיוחד. הכדור הפופולארי בקרב נשים הרות, הגיח לעולם בשנת 1963 באיטליה. החברה שפיתחה את הכדור היא חברה איטלקית בשם Aquilino Cosani.

במקור שימשו הכדורים השונים בתוכניות שוויצריות שבהן טיפלו בתינוקות עם בעיות התפתחות, אך בהמשך הם נכנסו לשימוש כעזרים לטיפולים שיקומיים במבוגרים לאחר תאונות שגרמו לפגיעות נוירולוגיות ואורתופדיות. כאשר הטיפולים המבוססים על כדורי הפיזיו הוכיחו את עצמם ונמצאו כיעילים, השימוש בכדור התרחב גם לארצות הברית. כיום כדורי פיזיו נמצאים בשימוש במסגרות רבות מאוד ומשמשים למשל מאמני כושר, מדריכי פילאטיס וכמובן, נשים בהיריון ונשים מניקות.

כיצד נשים בהריון יכולות להפיק תועלת מכדורי פיזיו?

כדור הפיזיו תופס מקום של כבוד בכל רשימת ציוד חובה של נשים הרות בימינו וכן מככב דרך קבע פחות או יותר בכל קורס הכנה ללידה. זאת כיוון שהכדור מסייע רבות לא רק בתקופת ההיריון ובלידה עצמה אלא גם במהלך החודשים הראשונים לאחר הלידה.

עבור נשים בהיריון, כדור פיזיו הוא האמצעי האולטימטיבי לביצוע תרגילים לחיזוק שרירי רצפת האגן. במהלך ההיריון מופעלים עומסים אדירים על שרירי רצפת האגן, הנאלצים להימתח עד פי שלושה מגודלם המקורי עד ללידה. בנוסף, שרירי רצפת האגן צריכים לעמוד בעומסים לא פשוטים במהלך הלידה עצמה ולא אחת אף סובלים מסדקים וקרעים. חיזוק שרירי רצפת האגן נחוץ למניעת נזקים בשרירים החשובים האלה ועל כך נאמר: יפה שעה אחת קודם.

בנוסף, נשים הרות יכולות לבצע מגוון רחב של תרגילים לעיצוב וחיטוב על כדורי פיזיו וכן לחיזוק שרירי הבטן והישבן. לפני ביצוע תרגילי התעמלות וחיזוק באמצעות כדור פיזיו, יש לוודא כי התרגילים מתאימים עבור נשים בהיריון כמובן. ברחבי המרשתת תוכלו למצוא אינספור סרטני הדרכה המתאימים עבור נשים פעילות, המעוניינות להמשיך להתאמן, גם בתקופת ההיריון.  מעבר לכל זה, כדור הפיזיו מסייע לנשים רבות להתמודד עם כאבי הגב התחתון ואף יכול לסייע להרגעה והפחתת מתחים.

השימוש בכדור פיזיו בלידה

כדור פיזיו מאפשר ליולדת למקם את גופה במבחר תנוחות המשפרות את זרימת הדם לשליה מצד אחד ומסייעות לעובר להתמקם באזור האגן, תוך יישור קו עם כוח המשיכה מצד שני. הכוונה היא בעיקר לעמידה על הברכיים תוך הישענות קדימה (על הכדור), ישיבה, כריעה ועוד. לפי מספר לא מבוטל של מחקרים שבוצעו בנושא זה, נראה כי השימוש בכדור פיזיו יכול אף לקצר את משך הלידה ולזרז את יציאת התינוק.  לכדורי פיזיו מן הסתם אין משענת גב ולכן הם עדיפים על פני הכיסא, המיטה או הרצפה הסמוכה לקיר. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שבזמן הישיבה על כדור פיזיו, היולדת יכולה לקבל עיסוי מפנק ומרגיע מהדולה או מבן הזוג.

הגמישות של כדורי פיזיו מאפשרות ליולדת לנוע בתנועות ריתמיות קצובות ולהתכוונן לתזמון הצירים שלה. היכולת להסתנכרן עם קצב הצירים ותזמונם, מסייעת להפחתת הכאבים ואף מפחיתה את השימוש באפידורל. על כדורי פיזיו ניתן לשבת גם במקלחת (כדי להימנע מהחלקה יש להניח מגבת או סדין על הכדור) וכן ניתן להשתמש בכדור פיזיו כאשר היולדת מחוברת למוניטור.

כדור פיזיו במהלך החודשים הראשונים לאחר הלידה

בכדורי פיזיו ניתן להשתמש כשמעוניינים להרגיע או להרדים את הרך הנולד בחודשי חייו הראשונים. התנועות העדינות של ההורה על הכדור מזכירות ככל הנראה את התנועות שהכיר כששהה ברחם ומספקות לו נחמה ורגיעה. נשים רבות גם אוהבות להניק כשהן יושבות על הכדור, כאשר התנועות העדינות שהן מבצעות מסייעות הן להירגעות של התינוק והן להרגעה שלהן עצמן.

מובן שגם לאחר הלידה הכדור יכול לשמש לביצוע מגוון תרגילי התעמלות, חיזוק וחיטוב והחל משלב מסוים, ניתן בהחלט לשלב את התינוק בתרגילים, שכן יש מגוון תרגילי התפתחות שניתן לבצע עם כדורי פיזיו.

 

072-3971495
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!