ירידה מוקדמת של מים


ירידת מים מוקדמתירידת מים תקינה וספונטנית מתרחשת לרוב סמוך לזמן הלידה ורק לאחר פתיחה ומחיקה מלאה של צוואר הרחם. לעומת זאת ישנם מקרים שבהם ירידת המים מתרחשת לפני מועד הלידה הצפוי. מצבים אלו מוגדרים כירידת מים מוקדמת. מדובר במצבים שאינם תקינים, המצריכים מעקב ולא אחת נדרשת אף התערבות רפואית.

מה הוא התפקיד של קרומי השפיר?

העובר עטוף בקרומי השפיר, העוטפים אותו כבלון מלא נוזלים (מי השפיר). בנוסף לכך שקרומים אלה מחזיקים את מי השפיר, הם גם מהווים גורם מגן מפני חדירה של מזהמים מהנרתיק וצוואר הרחם וכך מונעים זיהום של מי השפיר. למי השפיר מגוון רחב של תפקידים כשבין היתר הם מגנים על העובר מפני חבלות מכניות וכן תורמים להבשלת הריאות ולהתפתחות השלד והשרירים.

כיצד מתרחשת פקיעת (ירידת) מי השפיר?

ירידת המים מתחילה כאשר נפער חור בשק מי השפיר שבו נמצא העובר. לאחר פקיעת הקרומים, מי השפיר דולפים אל מחוץ לגוף האישה ההרה דרך הנרתיק. חלק ניכר ממי השפיר נוצרים מהשתן העוברי והואיל והעובר ממשיך להפריש שתן גם אחרי הפקיעה של קרומי השפיר, הרי שמי השפיר ממשיכים לזרום ולהתחדש עד הלידה עצמה.

מה היא פקיעה מוקדמת או ירידת מים מוקדמת?

ירידת מים מוקדמת או פקיעה מוקדמת של קרומי השפיר מתרחשת בכשלושה אחוז מכלל ההריונות. הפקיעה נחשבת למוקדמת אם התרחשה בטרם הגיע ההיריון לשבוע ה-37. מצב זה מצריך מעקב שכן הוא עשוי להוביל למספר סיבוכים מסוכנים. כך לדוגמה ירידת מים מוקדמת עשויה להוביל לזיהום של העובר, השליה והרחם ולהוביל ללידה מוקדמת. יחד עם זאת, רק במקרים מועטים של ירידת מים מוקדמת אכן מתפתח זיהום שכזה.

בכל מקרה שבו ירידת המים המוקדמת הובילה ללידה מוקדמת, התינוק עשוי להיות חשוף לסיבוכי פגות שיכולים לבוא לידי ביטוי בפגיעה נוירולוגית, בעיות במערכת העיכול, בעיות במערכת הנשימה ועוד.

הגורמים לירידת מים מוקדמת

ברוב המקרים של ירידת מים מוקדמת, לא ניתן להצביע על הגורם לכך, אך בכל זאת ישנם מספר גורמים שמגבירים את הסיכוי למצב זה. בין היתר מדובר בזיהום תוך רחמי, מצבים שונים הגורמים למתיחה משמעותית של שק מי השפיר (היריון מרובה עוברים או ריבוי מי שפיר למשל), עישון סיגריות במהלך ההיריון, ירידת מים מוקדמת בהיריון קודם וביופסיות או ניתוח של צוואר הרחם.

האם ירידת המים המוקדמת עשויה לגרום להתייבשות של העובר?

חשוב לציין כי למרות שלא מדובר במצב תקין, העובר לא יכול להתייבש בעקבות מחסור במים. מעבר לכך שמי השפיר מתחדשים לאחר הפקיעה, העובר ניזון ישירות מהדם שזורם אליו דרך חבל הטבור.

כיצד מטפלים בירידת מים מוקדמת?

את החור שנפער בקרומי השפיר אין דרך לאחות או לתקן ולכן לאחר שנוצר החור, מטרת הטיפול היא בעיקר למנוע זיהום. כמו כן במקרים רבים כשמאובחנת ירידת מים מוקדמת, תינתן המלצה לזרז את הלידה. הכוונה היא בעיקר למקרים שבהם מדובר בפקיעה מוקדמת שאובחנה בשבוע ה-35 להיריון ואילך.

הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהחל משבוע זה, הסיכון לסיבוכי פגות נמוך יותר מהסיכוי להתפתחות של זיהום כתוצאה מירידת המים.

עד למועד הלידה הטיפול כולל בדרך כלל אנטיביוטיקה למניעת התפתחות של זיהום ולאחר שהטיפול האנטיביוטי מסתיים, יש להמשיך לעקוב אחרי סימנים המעידים על התפתחות של זיהום כמו הפרשה המדיפה ריח לא נעים מהנרתיק או עלייה בחום הגוף, הופעת צירים או שינויים לא תקינים בדופק העוברי. בדרך כלל במקרה של זיהום, ההמלצה היא לזרז את הלידה.

קראו עוד: קשיי נשימה של העובר

072-3971495
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!