זירוז לידה והתמודדות עם כאב

זירוז לידהמרבית מן ההריונות מסתיימים בין השבוע ה-38 לשבוע ה-42, אך ישנם מקרים בהם אין סימנים לתחילתה של לידה ואז ימליץ הצוות הרפואי על זירוז לידה. זירוז לידה מתבצע רק כאשר יש התוויה רפואית לכך, ובשל חשש לבריאות האם או העובר, וזאת משום שמדובר בתהליך התערבותי, אשר עלול לגרור אחריו התערבויות נוספות במהלך הלידה עצמה.

אז מהו זירוז לידה? מתי מבצעים אותו? איך מתמודדים עם הכאבים ומהן הסכנות הטמונות בזירוז לידה? הנה כל מה שחשוב לדעת.

מהו זירוז לידה?

זירוז לידה הינו שימוש באמצעים שונים על מנת ליצור התחלה של לידה. ישנן שיטות שונות לביצוע זירוז של לידה והן מותאמות באופן ספציפי למצב בו נמצאת היולדת.

בלון – השימוש בבלון נועד ליצור פתיחה באופן מלאכותי ולזרז את הצירים. החדרת הבלון נעשית לרוב בלילה, מאחר ומדובר בתהליך איטי הנמשך על פני יממה שלמה. את הבלון מחדירים אל הרחם באמצעות קטטר.

נר – החדרה של נר עם פרוסטגלנדינים הינה אחת מהשיטות השכיחות ביותר לביצוע של זירוז לידה. הפרוסטגלנדין יוצר צירים מלאכותיים על ידי גרימת התכווצות לרחם.

סטריפינג – קריעה מלאכותית של קרומי מי השפיר מכונה "סטריפינג", פעולה זו נעשית באופן ידני על ידי הרופא בתקווה כי המגע שנוצר בין העובר לבין שרירי הרחם יצור צירים.

פיטוצין – מתן פיטוצין מתבצע בחדר הלידה ומטרתו לגרום לצירים להיות תכופים יותר וחזקים יותר ובכך לקדם את מהלך הלידה.

מתי מבצעים זירוז לידה?

זירוז הלידה מתבצע בדרך כלל כאשר ההריון הגיע אל סופו, כלומר, בתום 42 שבועות הריון, ואין כל התפתחות לקראת לידה. על מנת למנוע מצבים של הזדקנות שלייה, המסכנת את העובר, ממליץ הצוות הרפואי על זירוז, בכדי ליצור התפתחות של לידה.

זירוז לידה מתבצע גם כאשר כבר החלה הלידה עצמה, אך אין התקדמות, כמו ירידת מים ללא צירים, צירים ללא ירידת מים, חוסר התקדמות בפתיחה ועוד.

מהן הסכנות בזירוז לידה?

על אף העובדה כי זירוז הלידה עצמו אינו מסכן את האם או את העובר מבחינה בריאותית, הרי, שיש בזירוז לידה מלאכותי השפעה על מהלך הלידה עצמה.

מחקרים מראים כי בדרך כלל לידה שהחלה בהתערבות רפואית אחת תגרור אחריה שורה של התערבויות רפואיות ועלולה להוביל אל לידה מכשירנית, כמו לידת וואקום או ניתוח קיסרי.

הסיבות לכך רבות, וייתכן כי הדבר נובע מהעובדה כי כאשר אין התקדמות בלידה, אין באמת יכולת השפעה עליה גם באמצעי הזירוז. מעבר לכך, זירוז לידה אינה פעולה נעימה, והיא עלולה לגרום לצירים תכופים וכואבים יותר, וגם ללידה ארוכה יותר.

איך מתמודדים עם הכאב של זירוז לידה?

אם אין מנוס מזירוז לידה בבית החולים, ישנם מספר אמצעים שיוכלו להקל על התהליך ויאפשרו התמודדות עם הכאב. במידה ומדובר בזירוז בחדר הלידה, ניתן לבקש זריקה אפידוראלית, אשר תפחית מעוצמת כאב הצירים. במקרים בהם זירוז הלידה מתבצע מחוץ לחדר הלידה, ניתן לעשות שימוש במגוון של עזרים שיקלו על כאבי הצירים בעת זירוז. שימוש בכדור פיזיו, כרית חימום, מסאג'ים וכמובן מקלחת ממושכת.

האם ניתן להימנע מזירוז לידה?

הרפואה הטבעית מציעה מגוון רחב של שיטות אשר מאפשרות זירוז לידה טבעי, החל משיאצו, רפלקסולוגיה, אכילה של מזונות האמורים לעודד התפתחות של לידה ועוד. יחד עם זאת, במידה ואין כל התקדמות בלידה עד לשבוע ה 42 של ההריון, יהיה צורך באישפוז בבית החולים וקבלת זירוז מלאכותי.

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!