התקפי חרדה אחרי לידה

אחרי הלידה, כאשר האם הטרייה מתחילה להפנים את תפקידה, יכולות להתעורר הפרעות חרדה. התקפי חרדה אחרי לידה נובעים מגורמים שונים, מדאגה לתינוק החדש, משינויים הורמונליים בגוף, מתחושת האחריות הכבדה, מדרישות שהאם מציבה לעצמה ולעיתים קרובות ניתן לראות כיצד נשים שחוו בעבר התקף חרדה, חוות אותו שוב לאחר הלידה. מה זה בדיוק אומר התקף חרדה וכיצד ניתן לטפל בו? כל הפרטים בהמשך הכתבה. 

אילו התקפי חרדה יכולים לצוץ אחרי לידה

כמעט כולם מכירים את הדיכאון אחרי הלידה, אך מעטים מכירים את החרדה שלאחריה. לרוב ההורים תהיה חרדה ברמה כל שהיא, בוודאי להורים הטריים, אך יש לעשות את ההפרדה בין חרדה שהיא סבירה, כי אנחנו באמת חרדים לתינוקות הטריים שלנו, ובין חרדה שצריכה להדליק נורה אדומה. 

אחרי הלידה החרדות מתבטאות בדאגות ומתח, ולעיתים יהיה לך גם ביטוי פיזי כמו קושי בשינה ועלייה בלחץ הדם. שלא אחרי לידה, חרדה נחשבת לחמורה כאשר היא מפריעה לתפקוד מעל לחצי שנה, אך אחרי לידה המונחים מעט משתנים וגם חודש אחד של תסמינים מוגדר כחרדה. הסימפטומים של חרדה מתמשכת יכולים להיות של מחשבות לא נשלטות ומציפות, של תחושות האשמה, אובססיביות, חוסר מנוחה, עצבנות, קושי בריכוז, עצבנות ועוד. התקף חרדה בא לידי ביטוי מעט אחרת, ופעמים רבות הוא נחווה כהתקף פיזי לכל דבר, למרות שהרקע שלו נפשי לחלוטין. כאשר אישה חווה התקף חרדה היא חווה פחד עוצמתי שאינו קשור באמת לסכנה מידית אותה היא חווה, ישנם גם סימפטומים פיזיים עוצמתיים כמו כאבי בטן, סחרחורות, רעד, כאבי ראש, הזעה ודפיקות לב מהירות. 

דרכי טיפול

יש כמה דרכים בהן ניתן להפחית את החרדה, כאשר לרוב ההמלצה תהיה לשלב כמה טיפולים עד להצלחה, והרוב המוחלט של הנשים יגיבו היטב לטיפול. טיפול אחד הוא קוגניטיבי התנהגותי, למעשה מדובר על טיפול שיחתי המסייע למטופלת לשנות את דפוסי החשיבה שמובילים אותה לייצר חרדה. ניתן לעשות שימוש בשיטות שונות להפחתת מתח כמו מדיטציה, יוגה וטכניקות שונות להרפיה. 

דרכים נוספות להתמודדות הן באמצעות תרופות נוגדות דיכאון ותרופות נוגדות חרדה, בדרך כלל תרופות אלה יירשמו עבור מטופלות שחוות את החרדה בעוצמה בינונית או חמורה, יש לקחת בחשבון גם שלרוב, מדובר על תרופות שמשפיעות על חלב האם, לכן אם מדובר על תינוק יונק הן לא יוכלו להתאים. 

ומה לגבי מניעה? 

כדאי לדעת שישנם גורמים שונים שמגבירים את הסיכון לפתח חרדה, ישנם גורמים אותם ניתן למנוע וישנם גורמים שלא ניתן. לדוגמה, הפרעת חרדה קיימת תהיה יותר קשה למניעה, לכן מומלץ מאוד לקבל עבור ההפרעה הקיימת טיפול מוקדם שיסייע בהתמודדות גם במהלך ההיריון וגם לאחריו. עם זאת, ישנם גורמי סיכון אחרים אותם כן ניתן לנסות למנוע ובהם אירועי חיים מלחיצים, תמיכה חברתית נמוכה, קשיי הסתגלות שונים לאחר הלידה, גישה לא יעילה להתמודדות עם שינויים גדולים בחיים, פחדים מהלידה ומההורות עצמה, פקפוק עצמי ועוד. 

איך ניתן למנוע את אותן תופעות? מומלץ להיעזר בעזרה מקצועית, לנהל את הפחתת המתח במהלך ההיריון, לבנות מערכות תמיכה משמעותיות, ללמוד את דרכי ההתמודדות היעילות האישיות ללחץ, לעסוק בפעילות גופנית ולהקפיד על תזונה מאוזנת ובריאה.

072-3971495
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!