דולה לי

התאוששות מניתוח קיסרי


התאוששות מניתוח קיסריההתאוששות לאחר לידה אינה תמיד פשוטה, והדבר קשה עוד יותר כאשר מדובר בניתוח קיסרי. מעבר לתחושות הרגשיות והפיזיות המתלוות אל כל לידה, הרי שלאחר לידה בניתוח קיסרי התחושות מעוצמות עוד יותר.

מה מחכה ליולדת לאחר הניתוח? מתי אפשר לעמוד על הרגליים? איך מתנהלים עם התפרים ומתי הכאבים חולפים? הנה כל המידע החשוב על התאוששות מניתוח קיסרי.

לאחר הניתוח

מיד לאחר הניתוח, כאשר הצוות הרפואי סוגר את התפר בבטן, היולדת עוברת אל חדר התאוששות למספר שעות, על מנת לאפשר להרדמה להתפוגג לחלוטין. בדרך כלל התחושה היא עייפות כללית, ומרבית מן היולדות בניתוח קיסרי יעברו את השלב הזה בשינה.

תופעות שכיחות: מעבר לעייפות, ישנם מספר תופעות שיכולות לבוא לידי ביטוי בשעות שלאחר הניתוח כמו רעידות, צמרמורת ובחילה, אשר לרוב נקשרת אל תופעות הלוואי של ההרדמה. כמו כן, בשעות אלו, ומאחר וההרדמה עדיין נותנת את אותותיה, לא ניתן להזיז את פלג הגוף התחתון מאחר והוא רדום. אין צורך להיכנס לחדרה. כאשר ההרדמה מתחילה להתפוגג עשויים להתחיל עיקצוצים קטנים או אפילו תחושה של גרד.

תקופת האשפוז בבית החולים

התאוששות מניתוח קיסרי מלווה גם במשך אשפוז ארוך יותר מלידה רגילה, אשר לרוב נמשך כחמישה ימים, על מנת להבטיח את בריאות היולדת. כאשר היולדת עוברת אל מיטת האשפוז לרוב היא תקבל תרופות נגד כאבים. בין 6-12 שעות הקטטר שהכונס במהלך הניתוח מוצא, והיולדת מתבקשת להתהלך בצורה חופשית ולהתפנות באופן עצמאי.

על אף הכאבים, חשוב מאוד לעודד את הגוף לחזור לפעילות כמה שיותר מהר, מאחר וזו עוזרת להתאוששות של הגוף. ככל שהיולדת מתמידה בירידה מהמיטה והליכה כך ההרגשה משתפרת. מומלץ כמובן להתקלח וניתן להיעזר באחות במחלקת היולדות. את הסיכות יש לשטוף מספר פעמים ביום במים וסבון, ומומלץ להימנע מקרמים.

תופעות שכיחות: כאבים בצלקת הם דבר שבשגרה, מאחר והניתוח פגע בשרירי הבטן עשויים להיות כאבים בכל פעם שקמים או מתיישבים. כתוצאה מכך, את עלולה גם לסבול מכאבי גב. כמו כן, עצירות היא בהחלט מאפיין אותו חוות יולדות שעברו ניתוח קיסרי, ניתן להיעזר בתרופה משלשלת.

השבועות הראשונים בבית

התאוששות מניתוח קיסרי היא דבר שלוקח מספר שבועות, ועל כן, גם בתקופה הראשונה בבית את עלולה לחוות קשיים. בין 7-10 ימים לאחר הניתוח תתבקשי להגיע אל סניף קופת החולים אליו את שייכת על מנת להוציא את התפרים או הסיכות, מיד לאחר פעולה זו, תוכלי כבר לחוש הקלה רבה.

יחד עם זאת, ישיבה וקימה עדיין עשויות להיות פעולות קשות, כמו גם הרמת התינוק. ככל שיעברו הימים וככל שתתמידי בפעילות יומיומית פשוטה, כך תוכלי לחזור לעצמך. יחד עם זאת, יש להימנע לחלוטין מפעילות פיזית קשה או פעילות ספורטיבית.

תופעות שכיחות: דימום מהנרתיק הנמשך מספר שבועות הינו אופייני לאחר ניתוח קיסרי. כמו כן, חוסר תחושה באזור הצלקת או באזורים אחרים בחלק הגוף התחתון הינם שכיחים.

התמודדות עם ניתוח קיסרי

ניתוח קיסרי הוא ניתוח כירורגי לכל דבר ועניין, ולכן, חשוב מאוד לסייע לגוף ולספק לו את כל הכלים על מנת להתאושש באופן מהיר ובריא. ירידה מהמיטה, מקלחות תכופות וכמובן סיוע של הצוות הרפואי בבית החולים ומשפחה וחברים בבית, יכולים בהחלט לאפשר קרקע טובה להתאוששות.

ישנם כלים רבים שיוכלו לסייע לך להתמודד עם הכאב, החל מתרופות לשיכוך כאבים, ישיבה על כרית ותמיכה בכריות רבות, שימוש בתחתוני כותנה רחבים והקפדה על היגיינה. כחודש לאחר הניתוח הקיסרי, מרבית מן היולדות, מצליחות להחזיר לעצמן את הכוחות, כאשר רק בטווח הארוך יותר, ההשפעות של הניתוח נעלמות.

Exit mobile version