רישום שם / הצהרה על אבהות


הצהרת אבהותעם בואו של הרך נולד הגיע הזמן לבחור שם. ההורים בוחרים יחדיו את שם הילד וחלה עליהם החובה לרשום את השם במשרד הפנים. איך ומתי עושים זאת? מהם הטפסים והתעודות שיש להציג ומה קורה כאשר ההורים אינם נשואים? לפניכם כל המידע אודות רישום שם במשרד הפנים ובמרשם האוכלוסין.

רישום התינוק בבית החולים

בכל בתי החולים בארץ קיימת נקודה של משרד הפנים אליה יש לגשת טרם השחרור מבית החולים. תהליך רישום התינוק כולל:

  • טופס קבלת הודעת לידה של הילוד ממשרד הפנים
  • טופס קבלת מענק לידה מביטוח לאומי
  • טופס קבלת אישור על לידה מבית החולים

על מנת שניתן יהיה להסדיר את רישום התינוק בבית החולים יש להציג את המסמכים הללו:

  • אישה רווקה – תעודת זהות מעודכנת.
  • אישה נשואה – תעודת זהות מעודכנת של שני בני הזוג.
  • אישה גרושה – תעודת זהות ומעודכנת ותעודת גירושין.
  • אישה אלמנה – תעודת זהות מעודכנת ותעודת פטירה של בעלה.

בשלב זה, ומאחר ומדובר בהחלטה חשובה מאוד, הרי שאין חובה לתת שם לילד, וניתן בהחלט להמתין מספר ימים ואפילו שבועות, עד להחלטה על מתן השם הפרטי של הילוד או שם משפחתו.

מתן שם לתינוק

הגעתם להחלטה מה יהיה שמו של התינוק. מה עושים עכשיו? יש צורך להודיע למשרד הפנים ורשות האוכלוסין אודות מתן השם. את רישום שמו של התינוק ניתן לבצע באחת משתי הדרכים הבאות:

  • משרדי רשות האוכלוסין הפרוסים ברחבי הארץ
  • אתר האינטרנט של רשות האוכלוסין

הרשות לאוכלוסין מסונכרנת באופן מידי עם משרד הפנים, כך שאין צורך בבירוקרטיה כפולה, והתהליך נעשה רק מול משרדי רשות האוכלוסין. בעת שליחת הטופס יקבלו ההורים ספח תעודת זהות חדש אל ביתם, הכולל גם את שמו של התינוק. כמו כן, תישלח גם תעודת הלידה.

רישום שמו הפרטי ושם משפחתו של הילוד הינה תהליך קל כאשר מדובר בזוג הורים נשוי. הנושא סבוך יותר כאשר מדובר בבני זוג שאינם נשואים. מעבר לצורך בתהליך של "הצהרת אבהות", הרי ששם משפחתו של הילוד יהיה כשם משפחתה של האם, אלא אם התקבלה הסכמה מצידה של האם לתת את שם משפחתו של האב.

הצהרת אבהות

הצהרת אבהות נדרשת כאשר ההורים אינם נשואים אחד לשני או למישהו אחר. המקרה פשוט כאשר מדובר בבני זוג שאינם גרושים, ואז אביו של התינוק מצהיר את אבהותו בטופס הנקרא "טופס הכרה באבהות". את הטופס ממלאים כבר בנקודה של משרד הפנים בבית החולים.

חשוב מאוד שלא לדחות את החתימה על הטופס, מאחר והדבר עלול לגרום לסיבוכים שונים באשר לאמיתות הצהרת האבהות. בדרך כלל, לאחר גיל שנה, יהיה צורך בביצוע בדיקת רקמות על מנת לאשר כי אכן מדובר באביו הביולוגי של הקטין. פרוצדורה זו עשויה להיות ארוכה, ועל כן, מוטב להימנע ממנה כמידת האפשר.

כאשר מדובר בזוג הורים שהתגרשו מבני זוג אחרים ולא עברו 300 ימים מאז, הצהרת האבהות מעט יותר סבוכה, ויש צורך לפנות אל בית המשפט על מנת לקבל פסק דין המתיר את הגבר להירשם כאביו של הילוד, ולעיתים הדבר יהיה כרוך בבדיקת רקמות.

מתן שם לילוד הינה תהליך קל מבחינה בירוקרטית, בעיקר כאשר מדובר בזוג הורים נשואים, או בני זוג הנחשבים כידועים בציבור או רווקים. כאשר מדובר בזוג הורים אשר היו נשואים בעברם לבני זוג אחרים, מוטב להסדיר את ה"הצהרת האבהות" בטרם תחלוף שנה מיום לידתו של התינוק.

ראו עוד בנושא זכויות היולדת:

מענק לידה

חופשת לידה

דמי לידה

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!