הפרעת בבלוטת התריס לאחר הלידה


הפרעות בבלוטת התריסהפרעות בבלוטת התריס קיימות בקרב נשים בשכיחות גדולה, יחד עם זאת, נשים לאחר לידה, אשר מעולם לא סבלו מהפרעות בבלוטת התריס, עלולות למצוא את עצמן עם דלקת בבלוטת התריס דווקא לאחר הלידה. מדוע זה קורה, מה הסימפטומים ואיך ניתן לטפל בדלקת בבלוטת התריס לאחר הלידה?

בלוטת התריס והריון

בלוטת התריס אחראית על חילוף החומרים בגוף, היא עושה זאת באמצעות שחרור של הורמון המווסת את חילוף החומרים. במהלך ההריון לבלוטת התריס תפקיד חשוב בהתפתחות המוחית והעצבית של העובר, והיא מתפקדת בעבור העובר עד לשבוע ה 12 של ההריון.

החל משבוע זה, בלוטת התריס של העובר מסוגלת לתפקד בעבורו. נשים אשר מאובחנות עם הפרעה בבלוטת התריס, בין אם פעילות יתר של הבלוטה או תת פעילות של הבלוטה, צריכות לקחת במהלך ההריון תרופה המסייעת לווסת את הפרשת ההורמון מבלוטת התריס.

התפתחות הפרעות בבלטות התריס לאחר הלידה

נשים אשר מעולם לא חווה בבעיה בבלוטת התריס, עלולות למצוא את עצמן מתמודדות עם דלקת של בלוטת התריס דווקא בתקופה שלאחר הלידה. בדרך כלל, הדלקת תתפתח בתקופה שבין חודש לבין שנתיים לאחר הלידה. הדלקת יכולה לבוא לידי ביטוי גם ביתר פעילות של בלוטת התריס וגם בתת פעילות של בלוטת התריס.

דלקת זו, המכונה " תירואידיטיס לאחר לידה", נחשבת בדרך כלל לדלקת קלה אשר עוברת מעצמה. יחד עם זאת, ישנן נשים אשר עלולות לסבול כתוצאה מכך מתת פעילות של בלוטת התריס גם בטווח הרחוק.

סימפטומים לדלקת בבלוטת התריס לאחר הלידה

ההתפתחות הראשונית של דלקת בבלוטת התריס תתחיל לתת את אותותיה בטווח שבין חודש לשמונה חודשים מיד לאחר הלידה.

סימפטומים ראשוניים:

  • חוסר שקט
  • עצבנות
  • האצה בדפיקות הלב
  • עייפות
  • חוסר ריכוז

מאחר ותקופה זו רוויה בשינויים הורמונליים, בדרך כלל, יהיה קשה לאשה לחוש כי משהו אינה קשורה.

הסיבות להתפתחות דלקת בבלוטת התריס

הסיבות להתפתחותה של דלקת לאחר ההריון אינה חד משמעיות. מחקרים מראים כי נשים אשר פתחו הפרעה בבלטות התריס לאחר הלידה היו בעלות נוגדים של מחלות אוטואימוניות, כמו: סוכרת, בעיות קודמות בתפקוד של בלוטת התריס או היסטוריה משפחתית של בעיות בתפקוד בלוטת התריס. בנוסף לכך, מצאו החוקרים כי קיים קשר בין דכאון לאחר הלידה לבין דלקת בבלוטת התריס שלאחר ההריון. לכן, נשים עם דכאון לאחר לידה מופנות לביצוע בדיקה של תפקודי בלוטת התריס.

אבחון וטיפול

מאחר ונשים רבות מקשרות את הקשיים שהן חוות דווקא לסיבות הורמונליות, פעמים רבות יהיה קשה לאבחן כי קיימת דלקת בבלוטת התריס, ובדרך כלל, הדלקת תעבור מעצמה בטווח שבין 12-18 חודשים לאחר הלידה.

יחד עם זאת, בהחלט קיים סיכון להיווצרותה של בעיה בתפקוד בבלוטת התריס אשר תלווה את האישה גם לטווח הרחוק. האיבחון של הדלקת נעשה באמצעות בדיקת דם הבודקת את רמות ה-THS בדם. הטיפול יהיה לרוב טיפול תרופתי, המותאם אל סוג הדלקת, בין אם יתר פעילות של בלוטת התריס או תת פעילות של בלוטת התריס.

הפרעות בבלוטת התריס המתרחשות לאחר הלידה עשויות להשפיע מצב הרוח ועל התחושה הכללית של היולדת. מאחר ומרבית הנשים מקשרות זאת אל שינויים הורמונליים, לא תמיד ניתן לאבחן את הדלקת בזמן. במידה ואת חשה את אחד מן הסימפטומים כמו עייפות, חוסר שקט, דופק לב מואץ ואנרגיה ירודה, מומלץ לגשת אל הרופא ולקבל הפנייה לביצוע של בדיקות דם, על מנת לוודא כי אין לך דלקת בבלוטת התריס.

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!