היסטוריה של IUFD – מות עובר ברחם


היסטוריה של IUFDאף אחד לא רוצה לדעת על מות רחם בעובר, אך חשוב לדעת, כי מיקרים אלו, בהם העובר מת מוות תוך רחמי מתרחשים. שכיחות מותר עובר ברחם בעולם המערבי עומדת ביחס של 4-6 מיקרי IUFD  לאלף לידות.

הסיבות למות עובר ברחם

מקרים של מות עובר בעודו ברחם תלויים בסיבות שונות, חלקן תלויות בהתפתחות של העובר ובתקינות ההריון, וחלקן קשורות למצבה הבריאותי והגופני של האם.

התפתחות עובר – כאשר ישנה בעיה כרומוזלית אצל העובר, מומים גופניים או מחלה זיהומית.

תקינות ההריון – כאשר ישנה בעיה בשליה, כמו מיעוט מי שפיר, שלית פתח או אי ספיקת שליה.

בריאות האם – מחלות רקע, כמו לחץ דם גבוה, סוכרת או מחלת כבד, נשים הסובלות מאנמיה או תזונה לקויה וכן נשים מבוגרות. גם התנהלות בריאותית התלויה באם, כמו עישון, שתיית אלכוהול, צריכת סמים או לקיחת תרופות המסכנות את בריאות העובר.

אבחון מות רחם בעובר

יש להבדיל בין אבחון מות עובר ברחם המתרחש לפני השבוע ה 28 להריון, לבין זה המתרחש לאחר השבוע ה 28 להריון. לפני השבוע ה 28 להריון קשה מאוד לחוש או לעקוב אחר תנועות העובר, ולכן, האבחון לרוב נעשה באמצעות בדיקת אולטרסאונד שגרתית, דליפה של מי שפיר או דימום פתאומי. לאחר השבוע ה 28 להריון קל יותר לאבחן את תרחיש מות הרחם בעובר, בשל שינוי בתנועתיות של העובר בתוך הרחם.

טיפול במות עובר ברחם

כאשר העובר מת בעודו ברחם יש צורך לבצע יילוד של העובר באופן דחוף. כאשר טרם עברו 22 שבועות של הריון, ניתן לבצע גרידה. בשבועות מתקדמים יותר יש צורך בביצוע של תהליך לידה. לידה זו, הקרויה "לידה שקטה", נעשית בחדר היולדות, תוך מתן השראה תרופתית, בשאיפה שזו תיצור לידה וגינאלית. לאחר מכן, הצוות הרפואי מאבחן את סיבת המוות, על מנת לדעת, כיצד להתמודד עם הריונות הבאים ולהבטיח את תקינותם של הריונות אלו בעבור האם.

מניעת מות עובר ברחם

כאשר ישנה היסטוריה של IUFD  יהיה קל יותר, באמצעים רפואיים ובריאותיים, למנוע את שכיחות המקרה בקרב נשים שחווה בעבר מות עובר ברחם, בין אם באמצעות מתן תרופות או טיפול מונע, שמירת הריון ואישפוז ביחידה להריון בסיכון גבוה המאפשר ניטור של העובר באופן צמוד ורציף. גם נשים להן מחלות רקע ידועות, כמו אנמיה, לחץ דם גבוה או מחלות כבד, מאושפזות ביחידה להריון בסיכון גבוה בבית החולים, וניתן לעקוב אחר מצבן, לייצב את המחלה או הגורם ממנה הן סובלות, ולאפשר המשך הריון תקין.

התמודדות עם היסטוריה של IUFD

אישה אשר חוותה בעבר מות רחם בעובר יודעת כי מדובר באחת הסיטואציות הקשות ביותר, ותחושת האובדן אינה נפסקת. בדרך כלל, לוקח זמן מה עד שנכנסים שוב להריון, בשל החששות והפחדים.

יחד עם זאת, כאשר יש היסטוריה של IUFD  ניתן, באמצעים רפואיים, לעקוב אחר מצבם הבריאותי של האם ושל העובר, ולאפשר המשך הריון תקין.

הצוות הרפואי במחלקה להריון בסיכון גבוה בבית החולים יודע כיצד להתאים את הטיפול, כיצד יש לנהוג, והמעקב הרפואי המתמיד מספק את מעטפת ההגנה הנדרשת במקרים אלו.

היסטוריה של IUFD  מעמידה את ההריון בסיכון גבוה, ועל כן, בדרך כלל, הרופא המטפל יפנה אל היחידה להריון בסיכון גבוה בבית החולים, על מנת ליצור מעקב איכותי ורציף, ולהבטיח את תקינות משך ההריון בצורה ובאופן הבטוח ביותר, גם לאם וגם לעובר.

072-3971495
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!