Site icon דולה לי

דכאון אחרי לידה: איך מתגברים

קרדיט תמונה: freepik

הריון הוא דבר מרגש, מעצים, מחבר אך לפעמים לאחר הלידה ובשל השינויים הפיזיולוגיים שההרה עוברת יש דיכאון אחרי לידה. נשים רבות חוות דיכאון לאחר לידה, הדיכאון בא לידי ביטוי בשינוי מצבי רוח, חרדות, קשיי שינה ועוד. דיכאון לאחר לידה יכול להימשך מספר ימים בודדים עד מספר חודשים.

 

מהם התסמינים של דיכאון אחרי לידה?

התסמינים של דיכאון לאחר לידה משתנים מאחת לאחת, התסמינים יכולים לכלול שינויי מצב רוח, חרדה, הלם (חוסר תקשורת), בכי, חוסר תיאבון, בעיות שינה ועוד. כל אחד מהתסמינים יכול להופיע בדרגות שונות, מדרגה קלה ועד לדרגה חמורה. דיכאון לאחר לידה יכול להוביל להשלכות רפואיות ומבעד לכך, למעין אשמה על התינוק ואף חוסר יכולת לטפל בתינוק הרך. התסמינים של הדיכאון עשויים להתחיל עוד טרם הלידה במהלך ההריון ועד שנה לאחר הלידה. כאשר התסמינים מחמירים ואף אתן מתחילות לחוש תחושות אובדניות, נסיגה ממפגשים חברתיים, נסיגה ממפגשי משפחה, קושי בתקשורת עם התינוק, חששות לגבי האיכות שלך בתור אמא, התקפי חרדה והתקפי פאניקה יש לגשת לקבלת טיפול רפואי. הטיפול מסייע ליולדת הטרייה להיפטר ממחשבות טורדניות ולחזור לשגרת חייה.

 

במקרים חמורים דיכאון אחרי לידה יכול להוביל לפסיכוזה לאחר לידה, זהו מצב נדיר אשר מתפתח בדרך כלל בשבועות הראשונה לאחר הלידה. הסימנים לפסיכוזה לאחר לידה הם מובהקים יותר ובאים לידי ביטוי במחשבות אובססיביות לגבי הנולד, פרנויות, עודף אנרגיה, ניסיונות לפגוע בעצמך או בתינוק, מחשבות טורדניות, הזיות, הפרעות שינה והתנהגויות מסכנות חיים.

 

איך מתמודדים עם דיכאון לאחר לידה?

דרכי התמודדות עם דיכאון לאחר לידה משתנות בהתאם לחומרת המצב. בכל מצב של דיכאון מומלץ לקבל ייעוץ מקצועי של רופא מוסמך. מטפלים מקצועיים יכולים להעניק לך את האמצעים להתמודדות עם הדיכאון, ללוות אותך באופן יומי עד לתחושת שיפור. מבעד לכך, מומלץ גם לא להסתיר את המצב בו אתן נמצאות, לשוחח על כך עם בן הזוג או בת הזוג, עם חברה ועם משפחה. תמיכה משפחתית יכולה בהחלט לסייע לך בשיפור מצב הרוח. מבעד לכך, קיימות קבוצות תמיכה עבור נשים שחוות דיכאון לאחר לידה, שיתוף קבוצתי והכרה בכך שאת נמצאת בסביבה שעוברת מה שאת עוברת יכולה לסייע לך להתמודדות.

 

פגישה עם מטפלים בתחום בריאות הנפש יכולה לסייע להתמודדות עם המצב. מטפלים אלו עברו הכשרה מיוחדת כדי לסייע לנשים במצבך. ייעוץ פסיכולוגי הוא מקום בטוח בו תוכלי לבטא את כל מה שאת מרגישה ללא שום מחסומים, לאחר השיתוף ניתן יהיה לראות את המציאות מנקודת מבט אחרת, להכיר דרכי התמודדות ואף להשתחרר מתסמינים שונים.  בנוסף, מומחה בתחום בריאות הנפש יוכל להמליץ לך על תרופות נוגדות דיכאון. אחת מהתרופות הנפוצות בקרב נשים שחוות דיכאון לאחר לידה היא ציפרלקס.

 

ציפרלקס תופעות לוואי

בחירת המינון היא בהתאם לחומרת הדיכאון, בהתאם לאם ניסית בעבר תרופות נוגדות דיכאון ועוד פרמטרים שונים כמו הנקה וכד'. לכל תרופה יש תופעות לוואי, הן לאו דווקא תמיד מתרחשות, אך חשוב להכיר אותן. התגובה לתרופות היא בהתאם לסביבה, למצבו הנפשי של המטופל, מחלות רקע ומטענים נוספים. תופעות לוואי עשויות להופיע באופן קל, בינוני וקשה אך לרוב תופעות הלוואי כמעט ולא מופיעות ואם כן, הן תקופתיות בלבד. עבור ציפרלקס תופעות לוואי שונות כמו עצירות, בעיות בתפקוד המיני, יובש בפה, חוסר תיאבון, מחסור בשינה, עייפות, בעיות במערכת העיכול. מבעד לכך, קיימות גם תופעות לוואי נדירות שעלולות לבוא לידי ביטוי בדימום, התקפים אפילפטיים, מחשבות אובדניות ועוד. לכן, כאשר אתן נוטלות תרופות נוגדות דיכאון יש להישאר בפיקוח של פסיכיאטר. דיכאון אחרי לידה ושימוש בתרופות נוגדות דיכאון מחייבות מעקב, ניסיון וידע. אתר מדיקו מפרט באופן מלא על דרכי ההתמודדות עם דיכאון לאחר לידה.

 

Exit mobile version