דיסטוציה של הכתפיים – כליאת כתפיים של התינוק בעת הלידה


לידהכליאת כתפיים, או בשמו הרפואי, דיסטוציה של הכתפיים, הוא מצב בו העובר הצליח להוציא את הראש מבעד לתעלת הלידה, אך הוא תקוע בתעלה בשל הכתפיים. זהו אחד מהסיבוכים המיילדותיים החמורים ביותר, אשר מחייבים פעולה מידית.

למה זה קורה? האם ניתן לחזות דיסטוציה של הכתפיים מראש? מה עושים במצב זה? ועד כמה זה מסוכן?

מהי דיסטוציה של הכתפיים?

כליאה של הכתפיים או פרע כפתיים מתרחש כאשר העובר יורד במורד תעלת הלידה, מוציא את ראשו, אך הגוף אינו מסוגל לצאת בשל כליאה של הכתפיים באגן. סיטואציה זו נחשבת למסוכנת והיא מצריכה התערבות מידית על מנת לחלץ את התינוק ללא פגיעה.

מהן הסכנות בדיסטוציה של הכתפיים?

כאשר הכתפיים של התינוק תקועות באגן האם, עלולה להתרחש פגיעה עצבית, שבר בעצם הבריח, שבר בעצם הזרוע ובמקרים חמורים עוד יותר עלול להיות נזק נוירולוגי ואף מות העובר.

חשוב לציין, כי מרבית מן התינוקות אשר סבלו במהלך הלידה מפרע כתפיים, יצאו ללא נזק ארוך טווח. רק כרבע מכלל היילודים עם פרע כתפיים יסבלו מפגיעות כאלה ואחרות, ואחוז קטן מאוד עלול ללקות בנזק חמור לכל החיים. מעבר לכך, עלולים להיגרם גם נזקים ליולדת, כמו קרעים בתעלת הלידה.

מדוע זה קורה?

ישנם מספר גורמים אשר נמצאו משותף למצבים של פרע כתפיים, חלקם קשורים לאם וחלקם קשורים לעובר ולמהלך הלידה עצמה.

  • כאשר משקלו של העובר מעל 4.5 קילוגרמים קיימת שכיחות גבוהה לכליאת כתפיים.
  • הריון עודף מעל ל 42 שבועות.
  • היסטוריה מיילדתית של כליאת כתפיים.
  • סוכרת הריונית.
  • זירוז לידה.

איך מזהים?

אחת מהבעיות עם פרע כתפיים, היא העובדה כי לא ניתן לחזות מראש סיבוך זה. על אף האינדיקציות הקיימות היום המאפשרות נקיטת עמדה מבעוד מועד, כמו ניתוח קיסרי יזום, קשה מאוד לחזות את תרחישי הלידה העתידיים.

רק במהלך הלידה עצמה, כאשר ראש העובר הצליח לצאת מבעד לתעלת הלידה, אך גופו נשאר מאחור, ניתן לאפיין את הבעיה ולנקוט בפעולה המאפשרת את חילוצו מתעלת הלידה.

איך מתמודדים עם כליאת כתפיים?

כאשר קיים חשש לכליאת כתפיים, ולרוב האינדיקציה לכך היא כאשר משך הזמן בין יציאת הראש לשאר הגוף של התינוק עולה על 60 שניות, יש צורך בהתערבות רפואית מידית. השלב הראשון יהיה על ידי ניסיון לסייע לעובר באמצעות חיתוך אפיזיוטומי ומשיכה קלה של הראש.

במידה והניסיון אינו צלח, ינסה הצוות הרפואי לחלץ את העובר באמצעים אחרים, ביניהם, משיכת רגלי היולדת כלפי מעלה והפעלת לחץ על הבטן, ניסיון להחדיר יד אל אחת הכתפיים ולשחרר את העובר וסיבוב של העובר. אם גם פעולות אלו לא עזרו, יהיה צורך לדחוף את ראשו של העובר בחזרה אל תעלת הלידה ולבצע ניתוח קיסרי.

האם אפשר למנוע כליאה של הכתפיים?

מחקרים שנעשו בשנים האחרונות בנודע לדיסטוציה של הכתפיים הראו כי מצב זה קשה מאוד לחיזוי, ולמעשה, מדובר באחד מהסיבוכים אשר לא ניתן לצפות אותם מראש, על אף גורמי הסיכון.

יחד עם זאת, ישנה המלצה כי נשים עם עוברים בעלי משקל גבוהה ונשים עם היסטוריה של פרע כתפיים בעברן, יופנו אל לידה קיסרית יזומה.

כליאת כתפיים, פרא כתפיים או דיסטוציה של הכתפיים, הם כולם מינוחים המתייחסים למצב בו העובר הצליח להוציא את ראשו, אך גופו תקוע בתעלת הלידה. זיהוי מידי של הצוות הרפואי והתמודדות מהירה עם הסיטואציה, תאפשר מינימום של פגיעה לטווח הארוך גם לאם וגם לוולד.

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!