דימום כבד לאחר הלידה


דינמיקה צוואריתלאחר הלידה כל אישה תחווה דימום הנמשך בין שבוע לעשרה ימים. כאשר הדימום נמשך מעבר לפרק זמן זה, או כאשר הדימום הינו כבד במיוחד, יש צורך בבדיקה רפואית.

אז מהו דימום כבד לאחר הלידה? מתי צריכה להידלק אצלנו נורת אזהרה שמשהו לא תקין? האם יש הבדל בין דימום לאחר לידה רגילה לזו של לידה קיסרית? ומה אפשר לעשות על מנת לעצור את הדימום? כל התשובות לפניכן.

מהו דימום שגרתי לאחר לידה?

אישה לאחר לידה חווה דימום כתוצאה מההחלמה של האזור אליו היתה השלייה מחוברת. הדימום יהיה דומה לדימום ווסתי, כאשר ביומיים שלושה הראשונים כמות הדם תהייה כבדה יותר, ובהמשך צבע הדם וכמות הדם יפחתו. נשים לאחר לידה רגילה יחוו דימום בין שבוע לעשרה ימים, בעוד נשים שלאחר ניתוח קיסרי יכולות לחוות דימום הנמשך כשבועיים.

מהו דימום כבד לאחר הלידה?

כאשר הדימום הוא כבד, כזה הנמשך מעל לשבועיים ימים וכזה אשר כמותו הינה גדולה במיוחד, ואינה הולכת ומתמעטת, נחשב לדימום כבד. במקרים אלה, יש צורך בבדיקת רופא. כחמישה אחוז מכלל הנשים היולדות עשויות לחוות דמם כבד לאחר הלידה, לרוב כתוצאה מכך שהרחם לא מצליח להתכווץ ולחזור למצבו הטבעי, טרם הלידה.

מהן הסיבות לדימום כבד?

ישנן מספר סיבות בגינן יולדות עשויות לחוות דימום כבד לאחר הלידה. השכיחה ביותר, הינה חוסר התכווצות של הרחם, אשר מסייע בעצירת הדימום. כאשר הרחם לא מתכווץ, הדימום הינו משמעותי, ועשוי להגיע לאף יותר מליטר אחד ביממה. סיבות נוספות לדימום עשויות לנבוע מקרע בצוואר הרחם או בנרתיק, משאריות של שליה שנותרו ברחם לאחר הלידה ומבעיות של קרישת דם.

מה גורם לדימום כבד לאחר הלידה?

ישנם מצבים בלידה אשר עשויים לרמז על כך שהדימום לאחר הלידה יהיה כבד. לידות ממושכות, שימוש במזרזי לידה, עובר גדול או לידה של תאומים, לידה מכשירנית וכמובן גם לאחר לידה המלווה בכליאת כתפיים של הוולד, עשויים לגרום לכך שהיולדת תחווה דימום כבד. יחד עם זאת, אין באמת אינדיקציה חד משמעית על הגורם, כך שלא ניתן למנוע אותו.

מתי יש צורך לפנות לבדיקת רופא?

כל אישה החווה דימום כבד, כלומר, דימום שהוא יותר מדימום ווסתי, צריכה לגשת אל בדיקת רופא. גם נשים אשר מדממות למעלה משבועיים לאחר הלידה צריכות להיבדקות.

כיצד מזהים דימום כבד?

הרופאים מייחסים דימום כבד לדימום של מעל ל 500 סמ"ק לאחר לידה רגילה ומעל ל 1 ליטר לאחר לידה קיסרית. מאחר וליולדת אין אפשרות למדוד את כמות הדם לאחר הלידה, המדד יהיה לרוב אישי ובהתאם לצבעו של הדם ומשך הימים. אם הדימום אינו נראה כנחלש ככל שהימים עוברים ועם עברו למעלה מעשרה ימים, ייתכן ומדובר בדימום כבד לאחר הלידה.

איך מטפלים בדימום כבד לאחר הלידה?

הרופא יוכל להעריך בוודאות האם מדובר בדימום כבד לאחר לידה או בדימום רגיל ושיגרתי. כאשר היולדות מאבדת כמויות דם גבוהות, יש צורך בהתערבות רפואית על מנת לשמור על בריאותה. ישנן מספר אפשרויות טיפוליות, המותאמות לסיבות בגינן היולדת חווה דמם כבד.

  • טיפול תרופתי לצורך התכווצות הרחם.
  • קשירת כלי דם.
  • תפירת הרחם.
  • כריתת רחם.

רק כחמישה אחוזים מכלל היולדות יחווה דימום כבד לאחר הלידה. יחד עם זאת, חשוב מאוד לשים לב לצבעו של הדם ולמספר הימים של הדימום, על מנת לדעת האם יש צורך לפנות אל בדיקת רופא, או האם מדובר בדימום שגרתי שלאחר הלידה.

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!