דיכאון אחרי לידה


דיכאון אחרי לידהלפי הנתונים הרשמיים, 15-10 אחוז מהיולדות, סובלות מדיכאון אחרי לידה ובקרב יולדות צעירות מאוד, השכיחות גבוהה יותר ומגיעה אף ל-30%. לפיכך מדובר בתופעה רווחת ושכיחה מאוד, אך נשים רבות הסובלות ממנה, לא פונות לקבלת עזרה. זאת כיוון שתחושות הייאוש, העצב והדכדוך, מעוררות בהן לא אחת גם רגשי אשמה קשים. כל זה מוביל במקרים רבים לתחושת בושה ולהסתרה, הסתגרות והעמדת פנים.

נשים רבות חוות גם תחושת בלבול משמעותית, שכן הדיכאון עומד בניגוד מוחלט לתחושות שליוו את מהלך ההיריון והלידה: במקום שנוכחות התינוק תגרום לאושר וסיפוק, היא חשה עצבות מתמשכת וחוסר שקט. הפער שבין הציפיות למציאות בשטח, לרוב רק מגביר את התסכול והייאוש.

מה הם הגורמים לדיכאון אחרי לידה?

ההצטרפות של התינוק החדש מהווה מאורע דרמטי ומשמעותי, שגורם לטלטלה של ממש ומחייב הסתגלות למציאות חדשה, הכרוכה בשינויים רבים מספור.

מעבר לשינויים הפיזיולוגיים המגוונים שעברו על גופה של היולדת במהלך ההיריון, הלידה ואחריה, היא צריכה גם להסתגל במהירות לעובדה שכעת עליה לדאוג לכל צרכיו של תינוק חסר ישע, מסביב לשעון. אם לא די בכך, הרי שהולדת התינוק יוצרת גם שינויים במישור הבינאישי בין בני הזוג ומעמיסה על המערכת הזוגית קשיים רבים ומגוונים, החל ממחסור בשעות שינה הגורר בתורו נטייה לעצבנות וחוסר סבלנות, דרך קשיים כלכליים וכלה באינספור ויתורים על צרכים אישיים.

בנוסף, ישנן נשים רבות שחוו חוויות קשות ואף טראומטיות בעבר, המתעוררות לחיים בעקבות הולדת התינוק. כל הגורמים הנ"ל ועוד רבים אחרים, מגבירים את הסיכוי לקשיי התמודדות והסתגלות ולמצב של מוצפות רגשית. למעשה אין כמעט אישה שלא צפויה לחוות קושי ואף למצוא את עצמה במצוקה של ממש לאחר הלידה. אי לכך, חשוב ביותר לפנות לקבלת עזרת ותמיכה מחברים, מבן הזוג ומקרובי משפחה. למעשה, במקרים רבים כל מה שמפריד בין התפרצות של דיכאון אחרי לידה לבין הסתגלות נאותה, הוא התמיכה.

במקרים שבהם התמיכה המידית פשוט לא מספיקה או במקרים שבהם ליולדת אין כל תמיכה רגשית ואין היא יכולה להיעזר בזולת, הסיכוי להתפרצות של דיכאון אחרי לידה, גבוה יותר.

אילו נשים נמצאות בסיכון גבוה לדיכאון אחרי לידה?

דיכאון אחרי לידה יכול להתפתח בכל יולדת, ללא קשר לרמת ההשכלה שלה, המצב הסוציואקונומי שלה או גילה. יחד עם זאת, ישנם מספר גורמי סיכון שחשוב להכיר, כשבעיקר מדובר בהיסטוריה משפחתית של דיכאון, היסטוריה של התמכרות לסמים או אלכוהוליזם, הפרעה דו קוטבית, קשיים ביחסים עם בן הזוג, דיכאון אחרי לידה בלידה קודמת, קשיים כספיים ואירוע שהתרחש לאחרונה שיצר לחץ נפשי משמעותי.

התסמינים של דיכאון אחרי לידה

עד 70% מהיולדות צפויות לסבול מתנודות במצב הרוח בימים הראשונים לאחר הלידה (תופעה המכונה על ידי רבים "בייבי בלוז" או "דכדוך לאחר לידה"). דכדוך לאחר לידה בא לידי ביטוי בין היתר ברגישות יתר, דאגנות לא פרופורציונלית, כעס כלפי הסביבה, בלבול, נדודי שינה, ירידה בתיאבון ומצב רוח ירוד. מצב זה מגיע בדרך כלל לשיא עד חמישה ימים לאחר הלידה ולרוב חולף מאליו תוך מספר ימים ללא כל טיפול. לפי התיאוריה המרכזית הרווחת כיום, הגורמים לדכדוך לאחר לידה הם השינויים ההורמונליים המתרחשים סביב הלידה, המשתלבים עם המתח הנפשי והמותשות הנלווים אף הם לחוויה.

דיכאון אחרי לידה הוא תופעה פחות שכיחה, אך הרבה יותר מורכבת, הנמשכת זמן רב יותר. לרוב הדיכאון מתפתח מהדכדוך הראשוני, הנמשך זמן ארוך מהרגיל. ישנן אף נשים הסובלות מדיכאון אחרי לידה במשך מספר חודשים, וללא טיפול אין זה מן הנמנע שהתסמינים לא ירפו במשך שנה שלמה ואף למעלה מכך.

בין התסמינים השכיחים ניתן למצוא עייפות כרונית, בעיות שינה מגוונות, שינויים ברמת התיאבון ובמשקל, אובדן ההנאה מפעילויות שבעבר הסבו הנאה, התפרצויות בכי (גם בעקבות דברים שוליים ולכאורה חסרי חשיבות) מצב רוח ירוד רוב שעות היום, קושי ניכר להתרכז, תחושות קשות של אשמה וחוסר ערך עצמי. ישנן גם נשים הסובלות מדיכאון אחרי לידה, המדווחות על קיומן של מחשבות אובדניות.

תסמינים נוספים שבהם יכול דיכאון אחרי לידה לבוא לידי ביטוי הם פחד עמוק מלהישאר עם התינוק לבד, הקדשת מעט מדי או יותר מדי תשומת לב לתינוק, קושי לקבל החלטות (לרבות החלטות פשוטות מאוד), פסימיות וחוסר תקווה לגבי העתיד. ישנה שונות רבה בדרגת החומרה של התסמינים השונים: ישנן נשים הסובלות בעיקר מתחושת מועקה, אך מסוגלות לטפל בתינוק ולתפקד בצורה תקינה, אם כי נטולת הנאה וכמעט טכנית ולעומת זאת ישנן נשים המתקשות לצאת מהמיטה וסובלות מחוסר יכולת לתפקד.

במקרים נדירים בלבד נשקפת סכנה לחיי התינוק, אך במקרים רבים ישנה סכנה של חסכים רגשיים והזנחה פיזית.

טיפים להתמודדות עם דיכאון אחרי לידה

  • חשוב לבקש מבני משפחה או חברים קרובים לסייע במטלות היומיום, על מנת להפחית את העול המוטל על כתפי האם.
  • פעילות אירובית קבועה, בדגש על פעילות המבוצעת בקבוצה, תורמת לשיפור מצב הרוח ומסייעת להפחית את תחושות הדכדוך.
  • מומלץ מאוד לכתוב יומן במהלך התקופה המורכבת הזו ו"לשפוך" על הנייר את כל התחושות הקשות. מדובר ביופי של שיטה להימנע מהצפה רגשית.
  • חשוב ביותר לשתף אחרים בתחושות הלא פשוטות. אם ישנו קושי לשתף את הסביבה הקרובה, מומלץ להצטרף לפורומים מקוונים או קבוצות תמיכה שבהם ניתן לפגוש נשים נוספות המתמודדות עם אותם הקשיים.
  • בכל מקרה שבו התחושות הקשות לא חולפות או הופכות לקלות יותר עם הזמן, מומלץ מאוד לפנות לסיוע מקצועי. לא אחת תוך מספר פגישות עם פסיכולוג, ניתן ליהנות מהקלה משמעותית ואף להביא לפתרון הבעיה.
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!