בריחת שתן במהלך ההיריון


ישנם לא מעט מצבים ותופעות שנשים בהיריון חוות אותם במהלך ההיריון בפעם הראשונה. אחת התופעות היא בריחת שתן, תופעה המתרחשת בעיקר בשלביו המתקדמים של ההיריון. נשים רבות רואות תופעה זו כמביכה ומבישה אפילו. נכון, לא נעים לצחוק ולהרגיש מעט שתן שדולף, אך לרוב זוהי תופעה חולפת מעצמה והיא נפוצה הרבה יותר ממה שנדמה.

לכן, אחת הדרכים לטיפול היא קודם כל להיות פתוחה לנושא, לשחרר את הבושה. כך תרגישי עם עצמך טוב יותר וסביר שגם תטפלי בריחת שתן במהלך ההיריון - כיצד להתמודד עם המבוכה?בעניין בצורה טובה יותר.

ממה נוצרת בריחת שתן במהלך ההיריון?

כפי שציינו בפתיח, בריחת שתן בזמן ההיריון מתרחשת בדרך כלל בפעולות כמו צחוק, התעטשות, שיעול ולעיתים גם התכופפות או התרוממות. המשותף לכולן הוא שאלה פעולות הדורשות מאמץ. לכן בריחת שתן מסיבה זו נקראת: אי נקיטת שתן במאמץ. ככל שההיריון מתקדם, נוצר לחץ תוך בטני רב יותר הנובע מעליית משקל העובר ועליה במשקל האישה באופן כללי.

לחץ זה גורם לצניחת רצפת האגן וללחץ רב יותר המופעל על שלפוחית השתן. היא אינה יכולה להתרחב עד למקסימום כמו בזמן רגיל בגלל דחיקתה על ידי הרחם. רצפת האגן היא האזור התחתון של האגן בו נמצאים שרירי רצפת האגן ואיברים כמו הנרתיק, השופכה ופי הטבעת. צניחת רצפת האגן והיחלשות של השרירים גורמות לשליטה פחות טובה בסוגרים.

תסמינים נוספים המתלווים לבריחת שתן

תופעה המתלווה פעמים רבות לבריחת שתן היא הצורך לתת שתן לעיתים תכופות יותר. הצורך נובע מאי יכולתה של שלפוחית השתן להתרחב לרוחבה מקסימלי רגיל וכך היא יכולה לאגור פחות שתן. הדבר גורם לצורך ללכת לשירותים בתדירות גבוהה יותר. הדחף להשתין יכול להופיע גם בבת אחת ולא בהדרגה כפי שקורה בד"כ, מה שיכול ליצור מצבים מביכים.

תופעת לוואי נוספת שיכולה להתלוות לבריחת שתן היא צריבה בזמן ההשתנה. תופעה זו קשורה בדרך כלל לדלקת בדרכי השתן הגורמת גם לבריחת שתן. אם ישנה צריבה יש ללכת לרופא שיאבחן בעזת תרבית האם ישנה דלקת ויתן טיפול מתאים.

טיפול בבריחת שתן בזמן ההיריון

אחת הדרכים הטובות לטיפול בבריחת שתן בזמן ההיריון הוא ביצוע תרגילים מתאימים. כדאי לנסות פיזיותרפיה, בפיזיותרפיה תקבלי הנחיות לביצוע תרגילים בבית וגם תתאמני בתרגילים שונים לחיזוק שרירי רצפת האגן. אחד התרגילים הפשוטים ביותר שהוא גם יעיל מאוד הוא כיווץ והרפיית שרירי הסוגרים (לדמות התאפקות והרפיה לסירוגין) תוך נשימות. את התרגיל ניתן לעשות בכל הזדמנות, אפילו בזמן ישיבה משעממת בעבודה…

דרך נוספת היא לסגל לעצמך מסגרת של זמני התרוקנות קבועים, כך שהסיכוי לבריחת שתן גם בזמן מאמץ יהיה נמוך יותר וגם הסיכוי שתצטרכי לשירותים באופן בהול דווקא בסיטואציה בה אין לך שירותים זמינים.

כאמור, אם בריחת השתן מלווה בצריבה חשוב לבדוק האם זו דלקת ואם כן להקפיד על טיפול תרופתי שהרופא נותן. בנוסף, שתיית מיץ חמוציות, אכילתן או שתיית מיצים/אכילת פירות בהם יש כמות גדולה של ויטמין C תעזור במניעת דלקת. לעומת זאת, מומלץ להפחית במוצרים משתנים כמו כאלה המכילים קפאין: קפה, קולה ושוקולד (מומלץ להפחית מהם בהיריון לא רק מהסיבה הזאת).

ניתן להיעזר גם ברפואה משלימה על טיפוליה השונים, כאשר הם, ובכלל כל הטיפולים הניתנים, מותאמים לכל אחת על פי ההיסטוריה הרפואית שלה, מצבה הנוכחי, שלב ההיריון בו היא נמצאת ועוד.

הכי חשוב – לא להתרגש ולא להתבייש

לסיכום, בריחת שתן היא תופעה נפוצה במהלך ההיריון, במיוחד בשלבים המתקדמים (ולרוב גם בתקופה הקרובה ללידה אז קחי זאת בחשבון). החשוב ביותר הוא לא להיבהל מהתופעה, לא להתרגש ולא להתבייש. זוהי תופעה שרבות כמוך סובלות ממנה בהיריון. ככל שלא תתביישי ותשתפי, כך גם לא תטאטאי ותדחיקי ותוכלי לטפל בדרכים שונות.

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!