ביות מלא / חלקי


ביות מלאאחד הדברים הראשונים שעלינו להחליט שכשאנחנו מגיעים לבית החולים לקראת הלידה, הוא האם אנחנו מעוניינות בביות מלא או ביות חלקי. מה זה אומר? מהן היתרונות והחסרונות בביות מלא או חלקי, הנה כל הפרטים.

מה זה ביות?

ביות הינו אופן האשפוז של הילוד. עד לפני כמה שנים כל הילודים היו נלקחים ישר אל התינוקייה. שם היו מבלים את רוב שעות היום והלילה, כאשר האם היתה רשאית להגיע להניק או להאכיל את התינוק. היום, בתי החולים מאפשרים ביות מלא או ביות חלקי, כך שיולדות שרוצות ומעוניינות בכך יכולות להיות עם תינוקן במשך כל שעות היממה, במה שמכונה "אפס הפרדה".

מהו ביות מלא בבית החולים?

הכוונה בביות מלא הינה שהתינוק שוהה ביחד עם אמו באותו חדר בבית החולים ללא הפרדה.

מה היתרונות? במשך תשעה חודשים מלאים היה העובר בתוך רחם האם, וכעת, הוא יכול להמשיך ולהיות איתה כחלק אינטגרלי מההתפתחות שלו, בתנאים של "אפס הפרדה".

הקרבה אל האם, אל חום גופה, הריח והקול, מאפשרים הסתגלות נוחה אל העולם. נשים אשר בוחרות להניק את תינוקן, יכולות לעשות זאת בצורה קלה יותר כאשר התינוק שוהה במחיצתן במשך ימי האשפוז בבית החולים, מאחר ואין צורך ללכת בכל כמה שעות אל התינוקייה. כאשר התינוק נמצא בצמוד אל אמו ניתן לדעת בדיוק מתי הצורך שלו לינוק.

מה החסרונות? לאחר הלידה נשים רבות חשות מותשות, העייפות וההורמונים עשויים להקשות על האם בפעולות כמו החלפת חיתול, החזקה על הידיים והאכלה. כמו כן, כאשר האם מעוניינת להתקלח, להתפנות לשירותים או לאכול היא צריכה לדאוג כי יהיה מי שישגיח על התינוק בזמן זה.

חשוב לדעת: לא כל יולדת יכולה לבחור בביות מלא, כאשר יש צורך בהשגחה רפואית על היולדת או על התינוק, הבחירה אינה בידיה של האם, אלא על פי החלטת בית החולים. כמו כן, לא בכל בתי החולים מתאפשר אשפוז בביות מלא.

מהו ביות חלקי בבית החולים?

בביות חלקי התינוק נמצא במרבית שעות היום עם האם, כאשר את שנת הלילה הוא מבלה בתינוקייה.

מה היתרונות? בביות החלקי צוות האחיות של התינוקייה זמין בעבור האם והתינוק בהתאם למידת הצורך. במהלך היום התינוק נמצא בהשגחתה של האם, וכאשר היולדת מעוניינת לנוח, לישון, להתקלח או לאכול במהלך היום היא יכולה לשים את התינוק בהשגחה בתינוקייה. כמו כן, מובטחת ליולדת שנת לילה רציפה, מאחר והתינוק מבלה בשעות אלו בתינוקייה. במידה והיולדת בחרה להניק, היא יכולה להחליט האם היא מעוניינת שיקראו לה בלילה להנקה או לבחור בהאכלה מבקבוק בשעות אלו. הביות החלקי מספק עם כך את היכולת לצבור כוחות ולנוח היטב, תוך ידיעה כי התינוק נמצא בהשגחה מלאה.

מה החסרונות? ההפרדה מהאם עשויה להיות קשה לתינוק, בעיקר לנוכח העובדה כי בתינוקייה שוהים עוד תינוקות רבים, כולם בוכים וכולם זקוקים לטיפול. בשל כך, לא תמיד צוות האחיות יוכל לתת מענה מהיר לתינוק, ולפעמים ייקח זמן עד שהאחות תקרא לאם על מנת להאכיל או להניק את התינוק.

הבחירה בביות מלא או חלקי היא בחירתה של היולדת,  על פי הרגשותיה, רצונותיה ויכולותיה. מרבית מבתי החולים בארץ מאפשרים גמישות מבחינת סוג הביות, בין אם מלא או חלקי. יחד עם זאת, חשוב לזכור, כי לא בכל בתי החולים ניתן לבחור בביות מלא ולא תמיד בכוחה של האם, מבחינה פיזית, לשהות עם התינוק שלה במשך כל שעות היממה.

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!