זיהומים במהלך הלידה ואחריה


ציריםכאשר ליולדת יש חום של 38 מעלות לאחר הלידה, ייתכן וכי ישנו זיהום. יולדות עלולות ללקות בזיהומים במהלך הלידה וגם אחריה, בין אם בזיהום ברחם, במערכת דרכי השתן, זיהום בכליות ואף זיהום בשדיים. על אף העובדה כי כיום שכיחות הזיהום לאחר הלידה נמצאת במגמת ירידה, הרי שיש לעקוב אחר שינויים.

מה הסיבות לזיהומים במהלך הלידה ואחריה? למה כדאי לשים לב בימים שלאחר הלידה ואיך מתמודדים עם הזיהום? כל הפרטים לפניכן.

הסיבות לזיהום במהלך הלידה ולאחריה

הסיבות העיקריות לכך שיולדת תלקה בזיהום במהלך הלידה הינה חדירה של חיידקים מסוג סטפילוקוקוס ואנטרוקוקוס אל הגוף.

סיטואציה זו אפשרית כאשר נעשה שימוש באמצעים לא סטריליים במהלך הלידה וגם כאשר הצוות הרפואי לא הקפיד על תנאי היגיינה נאותים, כמו שטיפת ידיים. סיבות נוספות לזיהומים עלולות להיות כתוצאה מזיהום קיים במערכת השתם אצל היולדת, או כאשר יש ירידה במערכת החיסונית של היולדת.

סימפטומים לזיהום

הסימפטום הברור ביותר לזיהום במהלך הלידה ואחריה הינו חום הגוף. כאשר החום של היולדת עולה מעל ל 38 מעלות בתקופה שלאחר הלידה ובטווח של עד עשרה ימים, הרי שמקשרים את סיבת הזיהום ללידה עצמה.

סימנים נוספים אשר עלולים להעיד על הימצאות זיהום בגוף הינו רגישות של הרחם, תחושה של חולשה, כאבי ראש, צמרמורות ודופק מהיר.

חשוב לדעת: יש נשים החוות חום של 38 מעלות לאחר הלידה בשל התייבשות הגוף, ולא תמיד הדבר מעיד על הימצאותו של חיידק בגוף. לכן, אבחנת הרופא הינה חשובה.

אבחון הזיהום

במידה ולאחר הלידה ובטווח של עד עשרה ימים מן הלידה חום הגוף של היולדת עולה, או שהיא חשה את אחד מן הסימפטומים שמנינו לעיל, יש לגשת אל בדיקת רופא. במהלך הבדיקה יילקחו מדדי היולדת, כמו גם ספירת דם ובדיקת שתן.

סוגי זיהומים לאחר הלידה

ישנם מספר סוגים של זיהומים שכיחים לאחר הלידה:

  • זיהום ברחם – זיהום נדיר למדיי, אך שכיחותו עולה בקרב נשים שעברו ניתוח קיסרי.
  • זיהום בנרתיק – יש להבדיל בין זיהום פטרייתי, אשר שכיח בעיקר בתקופה שלאחר משכב לידה, לבין זיהום חיידקי אשר עשוי לתקוף את היולדת במהלך הלידה או לאחריה.
  • זיהום בדרכי השתן – זיהום שכיח בקרב יולדות.
  • זיהום בשדיים – עלול להיווצר כתוצאה מהצטברות חלב אם.

טיפול בזיהום לאחר הלידה

הטיפול המקובל כיום בזיהומים לאחר הלידה הינו מתן תרופה אנטיביוטית. אנטיביוטיקה מאפשרת למגר את החיידק המזהם ובכך לאפשר התאוששות בריאה וטובה לאם. מקרים יוצאי דופן, בהם הזיהום הינו כתוצאה מהימצאות שאריות של שלייה בגוף, יהיה צורך בניתוח על מנת להוציא את שאריות השלייה.

מניעת זיהום לאחר הלידה

מניעה של זיהום אפשרית כאשר ישנה סביבה סטרילית במהלך הלידה. זאת כמובן, מתקיימת כאשר מדובר בלידה בבית חולים, תוך הקפדה על כללי ההיגיינה בקרב הצוות הרפואי. לאחר הלידה, על היולדת להקפיד על שתייה מרובה של מים, הימנעות מהתאפקות במתן שתן וכמובן רחצה ושמירה על היגיינה של אזור הנרתיק.

היום, השכיחות של זיהומים במהלך הלידה ואחריה נמוכים, אך עדיין קיימים, בעיקר בקרב נשים שעברו ניתוח קיסרי. הימנעות מזיהום אפשרית כאשר ישנה הקפדה על סטריליות והיגיינה.

יחד עם זאת, יולדות הסובלות מזיהום יכולות לקבל טיפול אנטיביוטי מידי, אשר ימנע סיבוכים נוספים, ויאפשר בריאות מלאה לאם. זו הסיבה, כי חשוב לעקוב ולהיות ערים לשינויים פיזיים לאחר הלידה, ובכל מקרה של תחושת חולשה, סחרחורת, נפיחות וכמובן חום, יש לגשת לבדיקה אצל רופא.

קראו גם:

לידה – מה קורה בגוף שלנו?

072-3971495
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!